Virus efter fullständig systemåterställning?

Permalänk

Virus efter fullständig systemåterställning?

Nu vet jag inte om det är rätt ställe att fråga, men jag hoppas iaf att ni kan hjälpa om jag kommit fel. Nåja...till saken.

Kan virus stanna kvar efter en helt systemåterställt datorn?
För jag satt och lekte med att ändra och ladda ner "visual themes", ikoner och allt. För närvarande så använder jag demo versionen av programmet StyleXP.

Igår...så gick jag in till en sida och hittade ett fint utseende till Windows XP, laddade ner det. Men så var det en .exe fil. Man var dessutom tvungen att gå med på att skräp som "Search-någonting" skulle installeras, annars får man inte utseendet till Windows XP. Jaja, jag tänkte på att jag har AVAST, och installerade det. Och omedelbart så fick jag en varning, först var det en Ad-aware, sen en trojan. Så...jag valde att Avast skulle radera båda. Så, nu vet jag inte om Avast verkligen raderade dom två sakerna. Sen så tog jag bort den .exe filen som innehöll utseendet till Windows XP.

Och sparade andra utseende-filer till Windows XP (som verkade grönt enligt Avast) till partikationen D: (som ligger delad, på samma hårddisk)

Så. Jag gjorde en Full-systemåterställning av C: med Acer Recovery skivor som följde med datorn. När det var klart, la jag först in Avast igen, och sen alla utseende-filerna till Windows som fanns på D:

Så nu idag, så ville en tjejkompis över MSN se hur mitt skrivbord såg ut efter att jag har ändrat utseendet till Windows, så jag tog en skärmdump och skickade. Strax efteråt sa hon att hon fick virus av bilden jag skickade. Så där sitter jag med ett frågetecken.

Kan viruset ha stannat kvar efter en systemåterställning?

En annan sak också...

Jag letade här på sweclockers idag om andra virusprogramm. Jag fann denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Jag laddade ner Kaspersky från deras hemsida, och sen Agnitum Outpost Firewall Pro 3.5.

Först installerade jag Kaspersky, och det verkade vara ett bra programm tänkte jag. Sen påbörjade jag installationen av Agnitum Outpost Firewall Pro 3.5. Och då gav Kaspersky ifrån sig...Trojan under installationen av Agnitum Outpost Firewall Pro 3.5?!?!?!?! Och den kunde INTE radera viruset, eller något annat. Sen kom varningen upp om Malware också!

Så...i mitt fall, kan viruset ha spridit sig till D:? Och måste jag formatera den? (möjligtvis C: också?)

Vad skulle ni ha gjort?

Tack!

Permalänk
Citat:

Igår...så gick jag in till en sida och hittade ett fint utseende till Windows XP, laddade ner det. Men så var det en .exe fil. Man var dessutom tvungen att gå med på att skräp som "Search-någonting" skulle installeras, annars får man inte utseendet till Windows XP. Jaja, jag tänkte på att jag har AVAST, och installerade det.

Jag vill bara gråta. VARFÖR? Det är ju uppenbart en oseriös sida som du tankade hem temat ifrån. Jag skulle aldrig köra exefiler bara sådär. Du får skylla dig själv.

Kört deep system scan eller liknande med ditt anti-virusprogram?

Permalänk

Ja. Jag ska scanna djupt med Kaspersky (igen) efter att Windows Update är klar.

Men jag förstår inte varför installationen av Agnitum Outpost Firewall Pro 3.5 innehöll trojan virus och malware?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tachiyon
Ja. Jag ska scanna djupt med Kaspersky (igen) efter att Windows Update är klar.

Men jag förstår inte varför installationen av Agnitum Outpost Firewall Pro 3.5 innehöll trojan virus och malware?!?!

Om du har fått trojaner med Outpost så har du INTE skaffat det den lagliga vägen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Om du har fått trojaner med Outpost så har du INTE skaffat det den lagliga vägen.

Vad menas med "outpost"?

Jag tankar alltid hem trial versioner av virusprogram/brandvägg via deras hemsidor eller download.com

Permalänk
Medlem

Outpost = Agnitum Outpost Firewall

Alltså, jag tänkte om du hade köpt Agnitum Outpost Firewall, och fått virus med det. Det skulle isåfall vara ganska weird.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Outpost = Agnitum Outpost Firewall

Alltså, jag tänkte om du hade köpt Agnitum Outpost Firewall, och fått virus med det. Det skulle isåfall vara ganska weird.

Nej, jag gick in på länken som en snubbe länkade till Agnitum ( nu minns jag inte om jag verkligen hämtade ner från download.com)

Vad rekomenderar du annars för virus/brandvägg?
Nu tänker jag snart iaf beställa Norton..snart.

Permalänk

Min gissning är att outpost innehåller kod som liknar ett virus, och det är därför kaspersky larmar. Det brukar hända då och då, det brukar rekommenderas att man inaktiverar antivirusprogrammet när man installerar vissa program, detta verkar vara ett av dem.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Jag fick iaf stora problem med både Kaspersky och outpost, så jag var faktisk tvungen att göra en ominstallation igen.