Gitarrförstärkare till ljudkort..?

Permalänk
Medlem

Gitarrförstärkare till ljudkort..?

Hej! Går nu i funderingar på att försöka få gitarrförstärkaren att agera som bas till datorn, när man tittar på film och lyssnar på musik m.m.

Undrar då om detta är möjligt att ordna? Vad behöver man för att kunna koppla in vox-förstärkaren i ett Audigy SE-ljudkort?

Skriv så mycket ni kan, vore himla sjysst med lite hjälp! Någon som redan gjort det..?

EDIT: Här är en liten ritning som kanske förklarar hur jag hade tänkt mig lite bättre...

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Blå port är line in
Grön är line out (där du kopplar exempelvis hörlurar eller annat tvåkanaligt ljud)
På mitt Realtek integrerade ljud är svart bakhögtalare

Vilken färg är det på den sista porten? Är den mic-röd?

På mitt har jag iaf en beige port som enligt specs ska vara "center/subwoofer-out", du har ingen liknande?

Ett tips kan vara att kolla i drivrutinerna, där kan det stå vilken port som gör vad.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att micka upp ljudet från förstärkaren, men man bör ju ha en dynamisk mick kanske och då behöver man en mikrofonförstärkare åxå. En sådan går dock att bygga ihop enkelt själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
behöver man en mikrofonförstärkare åxå.

Mixerbord menar du?
______________________

Nåja...

Jag kör med: Shure SM57, Behringer mixerbord, Behringer Extern ljudkort.

Det GÅR att spela in med ett integrerad ljudkort, men då måste du köpa en adapter så att XLR kabeln till micken passar till lilla line/mic ingången.

Jag har aldrig testat att koppla förstärkaren direkt till datorn, men jag är säker på att det går, men det blir inte bra skulle jag tro.

Annars så finns det färdiga (digitala) effekter att lägga in på datorn, det fick jag av skolan. Då är det bara att koppla gitarren till datorn. Men jag vet inte om det går med ett integrerad ljudkort

Men själv tycker att att det är bäst att micka, inte koppla till datorn. Om du har topp och låda (d.v.s. ett stack), så är det ju toppen som ska kopplas. Och...jag skulle inte koppla in en topp till datorn, jag skulle inte våga. Det kan bli för litet motstånd för toppen den kan börja brinna (datorn kan säkert börja ryka också). Bättre att micka...

Permalänk

varför slänger du inte bara en sladd från "pre-out" på stärkarn te line in på ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tachiyon
Mixerbord menar du?
______________________

Mixerbord har ju ofta inbyggd mickförstärkare så ja, det går fint med ett mixerbord åxå om man vill köpa en enkel mixer för 500kr, eller så, istället för att bygga ihop en egen lite förstärkare för ett par tior.

Grejen är ju den att mickingången på en dator är anpassad för elektretmickar och förstärker inte signalen från en dynamisk mick tillräckligt för att det ska bli något vidare.