vill ha mer minne men bara en slot kvar, måste det sitta jämt?

Permalänk
Medlem

vill ha mer minne men bara en slot kvar, måste det sitta jämt?

Hej

Jag har en AMD 3200+ som jag tycker kunde snabbas upp lite och därför tänkte jag sätta i lite mer RAM.

Moderkortet är ett ASUS K8v deluxe med 3 slotar för RAM, i 2 av dem sitter 512MB enheter, den sista är ledig.

Jag kommer inte ihåg hasigheten på minnena, 333 eller liknande, hur kollar man det?

jag vill sätta i 1 gb till.

1, kan jag sätta i en 1GB minnesmodul eller måsta alla vara lika stora?

2, måste det vara samma Mhz på det jag sätter in som de som sitter där?

Jag har för mig att det var något snack om dubbelriktat när jag satte ihop datorn, att minnen alltid skulle sättas i par, är det ngt att bry sig om ?

Jag har oxå för mig att alla minnen inte fungerarde, utan att det skulle vara något specifikt, hur kan man kolla upp vilka som ska fungera?

jag använder mig med av office, internet och lite photoshop, kommer jag uppleva datorn som snabbare eller är det bara att kasta pengar i sjön?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Jag e ingen höjdare på det här men,

du kan ha olika minnes storlekar, men sätter du i en med mindre mhz så dras total mhz ner, och en snabbare så blir den nästan lika sölig som dem tidigare

Och för att kolla hastigeter å liknande så är Cpu-Z din vän http://www.cpuid.com/download/cpu-z-135.zip

Permalänk
Medlem

är det någon annan som är insatt i ämnet och kan tipsa mig lite?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

eftersom du har 3 minens slots tror jag att du har s754. använder man 3 minnen på iaf nforce3 på s754 så har jag för mig att minnena dras ner till 277mhz. med andra ord, kass.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Om du använder 3 minnen på ett socket 754 så får du ställa ner minnena till 333mhz.
Mitt gamla msi k8n neo klarade 3 minnen i 400mhz men då va jag tvungen att ha 2 enkelsidiga och ett dubbeltsidigt.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

med andra ord tycker ni inte att jag ska sätta i mer minne?

jag vill ju helt inte behöva slänga de 2x512MB jag har för att sätta i 2x1024MB.

På mina minnesmoduler har jag chip på båda sidor, innebär det att de är dubbelsidiga?
är det det som är "double DDR"?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Du klarar dig nog ganska bra med 1GB i ram. Om du bara skall ha burken till det du beskriver.
För övrigt kan k8v deluxe vara lite petig med ramminnen.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

För mig funkar det iaf. Har ett KT333. sitter 2 st 256mb PC2700 och ett Kingston Pc3200 512mb. kör alla 3 i 166mhz, dvs PC2700.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

s754 stöder inte dual channel, så minnena behöver inte monteras parvis. Konsultera manualen för att vara säker på hur 512+512+1024 ska placeras.

Eftersom du har ett VIA-chip ska du skita i allt som har med Nvidias chip att göra. Dock kan det vara värt att kolla upp asus och amd:s tabeller över vilka moduler som stöds i vilka hastigheter

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."