Permalänk

sata eller sata 2 ?

vad är skillnaden mellan sata och sata 2 ?

Permalänk
Medlem

Sök?
Har väl själv besvarat frågan ett tiotal ggr nu och det står säkert i någon FAQ.

Kort å gott.
SATA 2 dubbelt så snabbt.
Fler funktioner.

Men bara för att SATA 2 är snabbare så gör det inte hårddiskarna snabbare. Dvs. du märker ingen skillnad.

Permalänk

är uttaget på moderkortet annorlunda och måste moderkortet stödja det?

Permalänk
Medlem

Inga fysiska skillnader på kontakterna samma kablar funkar till båda. Både moderkort/kontroller och disk måste stödja SATA2 om det ska fungera. Men SATA2 ska funka ihop med SATA1 (och gör det oftast).

Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s
The term SATA II has grown in popularity as the moniker for the SATA 3Gb/s data transfer rate, causing great confusion with customers because, quite simply, it’s a misnomer.

The first step toward a better understanding of SATA is to know that SATA II is not the brand name for SATA’s 3Gb/s data transfer rate, but the name of the organization formed to author the SATA specifications. The group has since changed names, to the Serial ATA International Organization, or SATA-IO.

The 3Gb/s capability is just one of many defined by the former SATA II committee, but because it is among the most prominent features, 3Gb/s has become synonymous with SATA II. Hence, the source of the confusion.

For an accurate description of Serial ATA capabilities and the official guideline to SATA product naming, please see the details here: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

SATA 2 är inte 3 Gb/s utan 300 MB/s. Förstår inte hur företagen kan får skriva 3 Gb/s.

Förstår inte vad det där citatet försöker mena. Visst, SATA II är inte detsamma som 3 Gb/s men 3 Gb/s är exklusivt till SATA II/2. Står det därför 3 Gb/s (som det ofta gör) så kan man anta att det är SATA II/2. Och tvärtom. Står det 1.5 Gb/s kan man vara rätt säker på att det är SATA som gäller. Ofta skriver ju tillverkarna bara SATA oavsett vilken standard det är så det är ju svårt att veta som kund.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonteseldevall
är uttaget på moderkortet annorlunda och måste moderkortet stödja det?

S-ATA och S-ATA2 har samma anslutning. Om ditt moderkort inte är kompitabelt med S-ATA2 så är de ingen fara. Gränssnittet är bakåtkompitabelt.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
S-ATA och S-ATA2 har samma anslutning. Om ditt moderkort inte är kompitabelt med S-ATA2 så är de ingen fara. Gränssnittet är bakåtkompitabelt.

så du menar att jag kan köpa en sata 2 disk OM ja inte har sata2 som jag inte har och SATA 1 HAR SLUTAT SÄLJAS :@

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invert
så du menar att jag kan köpa en sata 2 disk OM ja inte har sata2 som jag inte har och SATA 1 HAR SLUTAT SÄLJAS :@

Det spelar ingen roll om du har SATA eller SATA2, som jag skrev i föregående meddelande.

Raptorn har förövrigt SATA150, så säg inte att de har slutat säljas.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
SATA 2 är inte 3 Gb/s utan 300 MB/s. Förstår inte hur företagen kan får skriva 3 Gb/s.
|...|
Rätta mig om jag har fel.

Som förklarats tidigare är SATA2 / SATAII inte det rätta namnet. SATAII är det gamla namnet på organisationen som har hand om standarden. SATA2 är dock hyffsat vedertaget, och jag anser att det kan fortsätta användas utan problem.
MEN denna standard ÄR 3Gb/s. Företagen får skriva 3Gb/s, för att det är det. Dock så kan du max skyffla 300MiB/s, eftersom protokollet lägger på en extra 20% information. (8B/10B encoding)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

alltså, även om moderkortet inte stödjer sata2, så funkar hårddisken ändå , men som vanlig sata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonteseldevall
alltså, även om moderkortet inte stödjer sata2, så funkar hårddisken ändå , men som vanlig sata?

Korrekt.

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Hedersmedlem

Sök

Frågan har besvarats tidigare. Så att göra ännu en tråd om samma fråga är lite onödigt.

*tråd låst*