IDE-diskar gör tvärt uppror!

Permalänk
Medlem

IDE-diskar gör tvärt uppror!

Hej!

Nu har jag beställt hem ett gäng nya datorkomponenter, och tänkte därmed slänga över mina gamla i min lillasysters dator.
Först tänkte jag lägga över mycket viktig data på den nya hårddisken, men när en eller båda av de gamla IDE-diskarna kopplats in vill datorn inte starta. Den hinner nätt och jämnt komma till startprocessen för Windows XP, sedan startar den om. (Den nya disken är en SATA2, och jag körde IDE-diskarna på det primära IDE-bandet som master och slave, samt sedan som slave och cableselect (på slave-kontakten).

I BIOS hittar jag inte diskarna.

Istället flyttade jag över båda diskarna i min systers dator för att sedan föra över det viktiga via nätverk. Dock händer samma sak här. Datorn startas om hela tiden. Försöker sedan reparera en av diskarnas XP-installation, men när datorn startats om efter kontrollen händer ingenting. Den fastnar på "Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-skivan".

Däremot hittar jag denna gången de båda diskarna i BIOS.

Känns mycket märkligt om det vore så att båda diskarna lyckats krasha och ge exakt samma "resultat". Istället hoppas jag på att de fungerar, men har något konfigurationsproblem

Har lite dåligt samvete eftersom jag fick nya datordelar för att min syster skulle få mina gamla.

Båda diskarna är Seagate 80 GB

Hoppas någon har lite idéer

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Byglingsproblem förmodligen.

Sätt diskarna längst ut på kablarna till masters.
Sätt diskarna mitt på kablarna till slaves.

Prova igen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Byglingsproblem förmodligen.

Sätt diskarna längst ut på kablarna till masters.
Sätt diskarna mitt på kablarna till slaves.

Prova igen.

Har kollat byglarna och de ser ut att sitta som dom skall. Tyvärr :/

Tackar för svaret ändå!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter lite rörigt. Man måste vara säker på vad man gör när man flyttar bootbara diskar, annars blir det problem.

Enligt din beskrivning har du nu den slave-byglade på masterkontakten och cable-select på slavekontakten. Det är givetvis fel och kommer att göra båda till slave.

När du flyttade över diskarna till din systers dator fick du väl två aktiva WinXP-diskar? Hur vet du vilken av dem du försökte reparera, eller starta från? Kollade du upp i BIOS vilken som stod som första boot?

Annars kanske du försökt boota med din XP-installation på hennes dator vilket oftast inte brukar gå, med omstart som följd. Det kan vara samma sak med din, om du bytt till nya delar och försöker starta från din gamla installation.
Har du dessutom försökt reparera din disk när den satt i hennes dator, så kommer den nog inte att fungera mer i din om du inte gör en ny reparation (om du vill kunna boota från den dvs).

Berätta helst mer om hur du gjort så blir det lättare att hjälpa till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, ska försöka förklara lite tydligare. Gick lite hastigt igår då jag var ganska ivrig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
[B]Jag tycker det låter lite rörigt. Man måste vara säker på vad man gör när man flyttar bootbara diskar, annars blir det problem.

Jo, jag har flyttat diskar hit och dit ganska mycket tidigare. Vet inte vad som gått fel denna gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan Enligt din beskrivning har du nu den slave-byglade på masterkontakten och cable-select på slavekontakten. Det är givetvis fel och kommer att göra båda till slave.

Nej. Den disken som är byglad slave har alltid varit kopplad till slave-kontakten på IDE-kabeln. Den som är byglad som Cable select/Master (samma bygling) står på master-kontakten på IDE-kabeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
När du flyttade över diskarna till din systers dator fick du väl två aktiva WinXP-diskar? Hur vet du vilken av dem du försökte reparera, eller starta från? Kollade du upp i BIOS vilken som stod som första boot?

Den ena disken har en XP-installation, den andra har bara filer. Så 1 XP-disk där alltså. När det inte fungerade så testade jag att använda min systers gamla disk (som ensam fungerar utmärkt att starta datorn med). När jag sedan kopplar in den fil-disk (som INTE har någon XP-installation på) startas datorn bara om. Testar samma sak med XP-disken, och det funkar ju då inte heller (vilket är lite mer logiskt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Annars kanske du försökt boota med din XP-installation på hennes dator vilket oftast inte brukar gå, med omstart som följd. Det kan vara samma sak med din, om du bytt till nya delar och försöker starta från din gamla installation.
Har du dessutom försökt reparera din disk när den satt i hennes dator, så kommer den nog inte att fungera mer i din om du inte gör en ny reparation (om du vill kunna boota från den dvs).

Har försökt reparera disken i hennes dator ja, (att det inte funkar på min sedan gör inget, eftersom jag inte ska använda den mer). Det fungerar då inte, utan efter de kontroller reparationen gör, startar den ju om (vilket den ska göra). Då får jag upp texten "Tryck ner valfri tangent för att starta med CD-skivan". Då väntar jag, eftersom jag andra gången inte ska starta installationen igen. Men här händer inget. Den texten står still i evigheter. Har väntat en halvtimma och inget hände. Den fastnar alltså på "Tryck ner valfri tangent om du vill starta med CD-skivan".

Osäker på om det har med XP-installationen att göra, eftersom den andra disken beter sig likadant (den startar om datorn innan windows hinner igång). Och den har ju som sagt ingen XP-installation i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då får jag upp texten "Tryck ner valfri tangent för att starta med CD-skivan".

Kanske dålig cd-läsare eller cd-skiva, prova med en annan.

Citat:

(den startar om datorn innan windows hinner igång)

Beror troligen på att du bytt diskkontroller. Egentligen är det en blåskärm men det hinner man inte se för att för att Windows är inställt på att starta om datorn vid fel. Det kan fungera att göra en ominstallation av XP ovan på befintlig.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

Antingen så har jag missat något, eller så gör du saker och ting väldigt omständigt.
Du har två (P)ATA-diskar, och har köpt en ny SATA-disk. Om du kopplar in SATA-disken och försöker boota från PATA-disken med WinXP på, så rebootar den?

Funkar fortfarande PATA-disken med WinXP på? Om du skippar de andra diskarna, kan du boota på den utan problem? Eller är installationen hejpaj nu efter flyttar och andra kontrollerkort etc?
Om den disken är är reko så kan du väl boota upp den tillsammans med den andra 80GB och köra backup på allt du behöver? Känns som att backup är det viktigaste nu, när det är gjort kan du ju formatera alla diskarna, rensa MBR och starta på ny kula med vettiga inställningar i bios.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Antingen så har jag missat något, eller så gör du saker och ting väldigt omständigt.
Du har två (P)ATA-diskar, och har köpt en ny SATA-disk. Om du kopplar in SATA-disken och försöker boota från PATA-disken med WinXP på, så rebootar den?

Funkar fortfarande PATA-disken med WinXP på? Om du skippar de andra diskarna, kan du boota på den utan problem? Eller är installationen hejpaj nu efter flyttar och andra kontrollerkort etc?
Om den disken är är reko så kan du väl boota upp den tillsammans med den andra 80GB och köra backup på allt du behöver? Känns som att backup är det viktigaste nu, när det är gjort kan du ju formatera alla diskarna, rensa MBR och starta på ny kula med vettiga inställningar i bios.

SATA-disken kan vi strunta i. Den har jag i min nya dator nu och ingen annan disk vill starta där. Jag försökte på idén att skicka backuperna över nätverk (alltså från den andra datorn), men de vill som sagt inte starta där heller. Hade XP-disken funkat själv där hade det ju varit klart, men tyvärr så gör den ju inte det. Inte heller "icke-XP-disken" funkar i den andra datorn ens när den är kopplad som slave mot en 6 GB disk med XP-installation som jag vet fungerar ensam i datorn.

Verkar bli lite virrigt allt detta. Ska se om detta reder ut lite:

Dator 1: Uppgraderad dator (alla komponenter nya. Körde tidigare de två 80 GB-diskarna), min egen.

320 GB SATA med XP-installation. Funkar finfint ensam, och det är den jag använder nu.

---- ---- -----
Dator 2: Gammal Dator, min systers.

6 GB IDE med XP-installation. Fungerar ensam. Ska inte användas mer när följande diskar fungerar:
80 GB IDE med XP-installation (Viktiga filer)
80 GB IDE, viktiga filer , ingen XP-installation.

Ingen av datorerna vill starta när någon av de två sistnämnda diskarna är ikopplade. Oavsett om det är den med XP-installation eller den utan. Samma problem med båda.

När jag har flyttat på diskarna har jag varit mycket noga med anti-statarmband och varsam hantering. Även kontrollerat byglingen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att hennes dator är så gammal att den endast klarar 8GB eller, nästa gräns 32GB? Vad är det för dator?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

MorphO: Nu klarnade det något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorphO
Inte heller "icke-XP-disken" funkar i den andra datorn ens när den är kopplad som slave mot en 6 GB disk med XP-installation som jag vet fungerar ensam i datorn.

Hmm, det är besynnerligt. Är det så att du har några partitioner som är aktiva på 80GB-diskarna? När det inte funkar, är det samma fel vad du än gör, dvs att den rebootar under XP-laddningen (en bluescreen egentligen).

Av din beskrivning att döma så vet du ju vad du sysslar med. Tror jag.
Men iallafall, så här hade jag gjort om du inte redan gjort det:
Stoppa in 80GB-disken (fildisken) tillsammans med 6GB i dator 2. Sätt båda två som master på var sin ATA-kanal, 6GB på den primära kanalen (hysta ut alla andra enheter). Kolla i bios att den enbart bootar från 6GB, sätt all annan bootordning på disabled. Bort med allt den kan tänkas vilja boota. Om det funkar, gör samma sak med den andra 80GB-disken (XPdisken).

Vad är det för moderkort i dator 2?

Om inget annat funkar, ge upp, köp en http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
och lös problemet quick & dirty. När du kört backup på allt du behöver, lågnivåformatera alla diskar och börja på ny kula.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Men iallafall, så här hade jag gjort om du inte redan gjort det:
Stoppa in 80GB-disken (fildisken) tillsammans med 6GB i dator 2. Sätt båda två som master på var sin ATA-kanal, 6GB på den primära kanalen (hysta ut alla andra enheter). Kolla i bios att den enbart bootar från 6GB, sätt all annan bootordning på disabled. Bort med allt den kan tänkas vilja boota. Om det funkar, gör samma sak med den andra 80GB-disken (XPdisken).

DÄR satt den!

Tack så VANSINNIGT mycket. Du anar inte hur mycket detta förgyllde min dag/kväll Tack åter igen!

Stort tack till alla andra också som svarat i tråden! Uppskattas väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorphO
DÄR satt den!

Tack så VANSINNIGT mycket. Du anar inte hur mycket detta förgyllde min dag/kväll Tack åter igen!

5000kr till mitt konto då, tack.

Nä, men det var ju bra att det löste sig iallafall.

Visa signatur

Nej är också service.