byta namn på hårddisk?

Permalänk

byta namn på hårddisk?

Kan jag byta namn från d: till c: utan att formatera osv?

Permalänk
Medlem

ja.. tror du kan göra det i diskhanteraren.. vet iaf att det går.

Permalänk

vart hittar jag diskhanteraren då?

Permalänk
Medlem

högerklicka på den här datorn, välj hantera, leta reda på diskhanteraren, högerklocka på enheten du vill byta bokstav på, och välj just byta enhetsbokstav. Jag hade däremot inte byttat på C o D, eftersom det kommer att ge windows stora articifiella mentala problem. Observera, du byter BARA diskordningen i windows så här, ska du byta mer permanent, får du jumpra om dem/ partitionera om dem, eller ändra boot order i bios.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
högerklicka på den här datorn, välj hantera, leta reda på diskhanteraren, högerklocka på enheten du vill byta bokstav på, och välj just byta enhetsbokstav. Jag hade däremot inte byttat på C o D, eftersom det kommer att ge windows stora articifiella mentala problem. Observera, du byter BARA diskordningen i windows så här, ska du byta mer permanent, får du jumpra om dem/ partitionera om dem, eller ändra boot order i bios.

Lycka till.
B!

(Lånar tråden)

Jag har sökt efter hur man byter namn på diskarna, och är völdigt tacksam för ditt inlägg... jag har dock ett rpoblem! Efter att jag formaterat så har min disk där mitt operativsystem ligger på blivit döpt till D, medans min forna D-disk, där jag alltid haft mina nerladdningar, filmer, musik etc. har blivit C!
Jag såg att du sa att om man byter namn på disken som operativsystememt ligger på så kan det uppstå problem.. går det på något sätt byta namn på diskarna UTAN att få problem, UTAN att formatera och likande?

Jag har lite över 100Gb program som jag mer eller mindre använder minst 1 gång i veckan, som jag måste installera efter varje fomatering, så det är ganska jobbigt.. så jag vill helst INTE formatera D:

Vet att tråden är gammal, men jag behöver hjälp ):

Permalänk
Medlem

1. Ryck ur alla diskar som du inte skall ha windows på.
2. Installera windows.
3. Koppla in resten när windows är installerat och klart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Men problemet är ju det att jag INTE vill formatera D: Tänkte inte på att D-disken hade Windows på sig.. nu har jag installerat alla program jag har dessutom >_>

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte byta enhetsbokstav på en systemdisk eller en partion på systemdisken utan att formatera. ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Man kan väl inte byta enhetsbokstav på en systemdisk eller en partion på systemdisken utan att formatera. ?

nää precis, går inte

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Det går visst med ett register hack i Windows som utföres på egen risk

Program som är installerade under tiden som systemdisken var [D:] kommer troligen sluta fungera om du ändrar den till [C:] pga. fel sökvägar.
Detta går oftast att hand hacka i registry/ini filer etc. Men det kan vara väldigt tidskrävande arbete.

How to restore the system/boot drive letter in Windows

Unable to log on if the boot partition drive letter has changed

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

Men om jag byter namn på D disken til lC (Eftersom OS:et ligger på D) så kommer windows ialalfall fortfarande fungera?

Jag kan tilllägga att jag har lite personliga instäningar med som jag ställer im på mitt operativsystem varje gång jag formaterar som även det är jobbigt att göra om. Så länge jag slipper formatera så är det OK ifall vissa program slutar fungera. (Jag har spel och program på andra diskar med, men de fungerar fortfarande som de ska trots ny-formateringar så med tur så slipper jag installera om ALLT efter namnbyte).