Hårdvaruraid på partitionsnivå?

Permalänk
Medlem

Hårdvaruraid på partitionsnivå?

Som ämnet lyder, om jag har 2 st 200 GB S-ATA-diskar och mitt moderkort stöder RAID, kan jag då exempelvis stripa 150 GB och spegla 50 GB?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej.

Långt svar: Nej. Vilken typ av RAID du väljer att använda dig av är direkt kopplad till de fysiska enheterna som din RAID setup består av.
Du kan inte dela en fysisk enhet i två eller flera partitioner och köra RAID mellan partitionerna.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Intel® Matrix Storage Technology stödjer detta under vissa förutsättningar varav den första är att man har ett INTEL chipset som stödjer matrix RAID.

Citat:

For those users who wish to combine the benefits of two RAID levels, matrix RAID is the solution. When using two hard drives, matrix RAID allows RAID 0 and RAID 1 to be combined, where critical files can be stored on RAID 1, and RAID 0 can be used for non-critical items such as software. For 2005, matrix RAID capability is expanded to include RAID 5 and RAID 10. For instance, RAID 5 and RAID 0 can be combined to provide higher performance, capacity, and fault tolerance. A user can edit digital video on a high-performance 4-drive RAID 0 array, then transfer it to RAID 5 for protected storage when complete.

http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

Re: Hårdvaruraid på partitionsnivå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Som ämnet lyder, om jag har 2 st 200 GB S-ATA-diskar och mitt moderkort stöder RAID, kan jag då exempelvis stripa 150 GB och spegla 50 GB?

Du kan det med Mjukvaru raid och kanske vissa special lösningar som intel matrix, men mjukvaru raid är att föredra pga. ingen kostnad om du har vissa linux distar eller windows 2003 server.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren! Det blir nog mjukvaruraid då...
Men ponera följande scenario: jag har en partition som är inte är speglad där jag kör operativet, sen har jag en partition som är speglad där jag lagrar "känslig" data. Om nu partitionen (hårddisken) med operativet kraschar, hur återskapar jag datan från de övriga partionerna? Eftersom de är dynamiska är det ju inte bara att flytta över till en annan dator...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Det går att importera dynamiska diskar så visst fungerar det att flytta över dem till andra datorer.

Permalänk
Medlem

Det säger du... jag lyckades inte sist jag flyttade en disk. Men säger du att det går så..

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]