Permalänk
Medlem

Kylning, X1600Pro

Tjena!

Fick hem mitt Ati X1600Pro föär några dargar sedan. Nu till problemet(?), Ati tray tools och ati tools visar säger att kortet ligger på ~75grader idle, och när jag t.e. har kört Halflife 2 ett tag så visar de ~105grader.

Jag har hört att orginalkylningen inte alltid är så bra, men 75 grader när datorn bara står är väl ändå överdrivet varmt?

Så nu har jag två frågor, finns det något annat program som kollar temperaturen på kortet som man kan lite på mer än de jag nämnde?

Har ni något tips på en bra kylare till mitt grafikkort, ett "Sapphire Radeon X1600PRO".

MVH // Robin

Permalänk
Medlem

Testa Rivatuner, Everest och ATi tool (inte tray tolls). De kan se tempen med. Se till så fläkten snurrar och sitter som den ska innan du byter.. kan vara en simpel sak som snesatt kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Testa Rivatuner, Everest och ATi tool (inte tray tolls). De kan se tempen med. Se till så fläkten snurrar och sitter som den ska innan du byter.. kan vara en simpel sak som snesatt kylare.

Fläkten och hela kylaren sitter som dem skall, även dem blir riktigt varma när man känner på dem, håller man för länge så bränner man sig faktiskt när den jobbar hårt..

Rivatuner visade vå olika temperaturer, dels; "Ambient temperature" = 49-50grader, och sedan "Core temperature" = 74,63grader.

Så jag antar att kylningen behöver bytas ut, jag har inegn aning om vilken kylarejag skall köpa isåfall, så alla tips är välkommna=)

//Robin

Permalänk

Zalman VF900-Cu är en bra kylare som passar till ditt kort, riktigt tyst på låga varvtal och kyler ändå bra då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Zalman VF900-Cu är en bra kylare som passar till ditt kort, riktigt tyst på låga varvtal och kyler ändå bra då.

Tack för tipset, ska kolla på den, för ny kylning verkar jag behöva ha i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sapphire X1600PRO (AGP) som blev ca 94c när jag spelade. Då tog jag å köpte en vf700 cu och satte på och ligger nu på 40c idle och 54c vid full load. Ända negativa med den kylaren är att den att den är rätt tung. Den kosta 400kr inclusive montering på en lokal datoraffär.

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Jag har också en vf700-cu, och den är gudomlig.

Har den i 600/450 och den är 45c load.

Fläkten på den fastnade i en kabel i mitt ormbo en gång, och mitt ÖVERKLOCKADE grafikkort klarades att köra passivt!

Dock med 80c load

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taclite
Jag har också en vf700-cu, och den är gudomlig.

Har den i 600/450 och den är 45c load.

Fläkten på den fastnade i en kabel i mitt ormbo en gång, och mitt ÖVERKLOCKADE grafikkort klarades att köra passivt!

Dock med 80c load

Okej, det låter på er som att vf700-cu är väldigt bra, men vad är det för skillnad på den och på vf900-cu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbinn
Okej, det låter på er som att vf700-cu är väldigt bra, men vad är det för skillnad på den och på vf900-cu?

vf900 har heatpipes, den leder värmen genom ett rör som den sedan kyler ner. Sen väger den även mindre. har dock ingen aning om hur bra den kyler men du blir nog inte missnöjd med nån av kylarna. Själv är jag väldigt nöjd med min vf700:)

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
vf900 har heatpipes, den leder värmen genom ett rör som den sedan kyler ner. Sen väger den även mindre. har dock ingen aning om hur bra den kyler men du blir nog inte missnöjd med nån av kylarna. Själv är jag väldigt nöjd med min vf700:)

VF900-Cu är både lite effektivare och tystare än VF700.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar VF900-Cu, Jag har en på mitt 6600GT, med stockkylning så blev kortet 120c+ i load för det är något fel med det.. Men med VF900-Cu så är det 60c i load och 50c i idle.. Väldigt bra tycker jag med tanke på att mitt kort är halvt sönder för jag hade det i 120c+ i flera månader..

KÖP VF900-Cu!!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Jag rekommenderar VF900-Cu, Jag har en på mitt 6600GT, med stockkylning så blev kortet 120c+ i load för det är något fel med det.. Men med VF900-Cu så är det 60c i load och 50c i idle.. Väldigt bra tycker jag med tanke på att mitt kort är halvt sönder för jag hade det i 120c+ i flera månader..

KÖP VF900-Cu!!

Tack för alla tips.

Nästa gång jag kommer in till stan så ska jag inhandla en VF900-Cu.