nytt grafikkort som inte är PCI express

Permalänk
Medlem

nytt grafikkort som inte är PCI express

Hej!
jag är vilsen i grafikkorts djungeln. jag har läst många trådar om vilka grafikkort som är bäst för olika prisklasser och så. Jag har förstått att olika grafikkort är bra till olika datorer. så om jag skiver mina dator specifikationer här så kansek någon vill hjälpa mig att hitta det bästa grafikkortet i 2000kr klassen som är bäst till just min dator.

min dator är grå och har en plattskärm, jag använder mus och tangentbord. jag gillar att spela spel på min dator. jag gillar även månskenspromenader.

räcker det?

jag har en sempron 2Ghz nånting processor.
ett moderkort som jag inte är helt säker på att det har PCI express därför är det bra om det finns förslag på AGP grafikkort.
1Gig RAM.

fasen va ja e dålig på det här. ja har inte min dator i närheten nämligen den skeppas just nu hem till sverige från bangladesh därför har ja inte så bra specifikationer. vad behöver ni veta för att avgöra vad för grafikkort jag behöver?

ledsen att jag inte är helt hajj på sånthär.

tack på förhand

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Det som vi behöver veta är om det är AGP eller PCI-Express port på den, innan det kan du inte köpa något grafikkort ändå.

AGP: Palit/Expertvision AGP X850XT 256MB DDR3 256bit från www.jmedata.se . Får inte någon länk att fungera. Kostar 2095 kr.

PCI-E: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320867 .

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

ok. jag har luskat fram lite mer info:

ASUS K8N NFORCE3 250GB SKT-754 LAN ATX
AMD SEMPRON 3400+ SOCKET 754 64-BIT
1,5 GB RAM

fasen d verkar itne som moderkortet har PCI Express =/
d va dåligt va? d låter som om man ska ha PCI Express nuförtiden huh?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073333

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Jo, egentligen ska det väl vara det, men X850XT är inget dåligt kort, även om X1900GT är mycket bättre på alla punkter.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

7600GT är det som ger mest för pengarna och det skiljer inget i prestanda mellan AGP och PCIe versionerna.

http://www.inet.se/artikel/5407670

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

EH, ja kollade på den hemsidan som du hade länkat. jag hittade kortet men det fanns ingen info om det. jag googlade det o hitta typ inget.

är det kortet det bästa lr finns det alternativ? det är okey om det kostar lite mer än 2000kr.

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Hedersmedlem

7800GS är mycket bra om man har lite mer pengar ca 20% snabbare än 7600GT.

http://www.inet.se/artikel/5407337

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Lätt 7600GT i det här fallet, visste inte att det fanns till AGP. Men det är bättre än X850XT, stödjer SM3.0 med mera. Är dessutom snabbare.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Ja 7600gt för AGP är en vinnare för pengarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag kör nog på ett 7800GS då... pungar hällre ut lite mer o får nått som håller lite längre. det är inget annat man bör veta? det är alltså ett bra alternativ? för i sånna fall beställer jag det nu typ får hoppas att datorn min kommer hem snart oxå

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valinor
jag kör nog på ett 7800GS då... pungar hällre ut lite mer o får nått som håller lite längre. det är inget annat man bör veta? det är alltså ett bra alternativ? för i sånna fall beställer jag det nu typ får hoppas att datorn min kommer hem snart oxå

Jag tycker att om man köper 7800GS så skall man klocka den då dom är lite underklockade från fabrik.

Din dator är helt ok för det kortet så jag ser inga problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

asså detta låter kansek dumt me tanke på att ja e medlem på sweclockers men ja vet inte hur man klockar o så... ja tycker d låter farligt har man nån garanti kvar då o så? e d svårt?

tack för all hjälp!

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Bara att ladda hem t.ex. Riva Tuner och dra upp frekvenserna. Mycket enkelt. Och upptäcker de att kortet gått sönder till följd av klockning så tror jag inte garantin gäller, men hur de skulle upptäcka det vet jag ej, tror MaLo kan det bättre än mig!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Ja garantin är det inget problem med så länge man inte byter kylare fast det skall du inte göra! 7800GS går i 375MHz men den skall köras i runt 450MHz.

Men är du rädd skall du köpa 7600GT då den inte alls vinner på att klockas lika mycket som 7800GS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ok så det är ingen idé att köpa 7800GS om jag inte skall klocka den?

hur stor skillnad kommer det vara mellan 7800GS och 7600GT om ja inte klockan någon av dem? var märker man skillnaden mellan dem?

tack igen för all hjälp

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev tidigare så är 7800GS snabbare men det är bara jag som är lite fartblid och vill ha ut det kortet kan ge.

Skall du spela i 1280x1024 så är 7800GS det du skall välja då minnesbandbredden är så mycket bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

okay då e ja me... va bra för ja har redan bestält 7800GS kortet.

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Hedersmedlem

Fast klocka!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

men finns det inte en risk för att datorn pajjar lr börjar brinna lr nått sånt om man fifflar me klockning? ja vill gärna klocka men ja pallar inte att hela hårddisken me viktiga saker exploderar så att jag får splitter i bröstkorgen så ja måste äta lunch ur ett sugrör resten av livet.

va kan hända? hur mkt behöver ja klocka?

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Du behöver inte klocka något men det ger lite extra
Datorn kommer inte att gå sönder om du gör det rätt, så läs lite i faq:arna för detta så förstår du förhoppningsvis bättre.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ja får se jag kör nog ett tag utan att klocka o när ja börjar tröttna så klockar jag lite.

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valinor
asså detta låter kansek dumt me tanke på att ja e medlem på sweclockers men ja vet inte hur man klockar o så... ja tycker d låter farligt har man nån garanti kvar då o så? e d svårt?

tack för all hjälp!

Till att börja med, garantin försvinner när du klockar kortet MEN(!) hur ska de på butiken/fabriken veta att du gjort det? OM kortet dock går sönder pga klockning kan du skicka tillbaka kortet, men det är inte särskillt snällt att lura affären/fabriken på pengar :/

Om du nu vill klocka, kan jag ge dig en kort guide som borde vara tillräckligt, med de lättaste och vanligast metoderna:

Till att börja med, skaffa Rivatuner.

Nu har jag ett X1800XT, men prinsipen är det samma. Du kommer endast använda mindre frekvenser.

Börja med att öppna Rivatuner, och följ denna bild:

När du klickat där, kommer denna ruta upp, och du ska klicka på följande:

Efter att du kryssat i den rutan, kommer ett medelande om "Reboot is recommended", men eftersom du inte redan klockat kortet, så är det bara klicka på "Detect now", istället för Reboot. Läs medelandet ifall du undrar varför de rekommenderar en reboot.

När du klickar på "Detect now", stängs rutan och du kan nu dra på de 2 "sliders" åt höger eller vänster. Det är med dessa du väljer frekvenserna på GPU samt memory, alltså överklockar kortet med.

För ditt kort kommer GPU frekvensen ligga på 375, och memory kommer ligga på 600 (1.2GHz effective).
Jag kollade upp på ett par sidor vad folk ungefärligt klockat sina 7800GS kort till, och det var allt mellan 470-510MHz GPU och 660-720MHz memory.
Vad jag skulle råda dig till, för säkerhets skull, är att ta 460MHz på GPU samt 650MHz på memory. Det här är lägre klock än det vanliga resultatet, men det är alltid bättre med lägre än för hög klock.

Efter du har överklockat är det bäst göra så din klock startas med windows, så du slipper klocka manuellt varje gång du startar datorn:

Nu behövs det endast fixas så Rivatuner startar med datorn, så din överklockning startas automatiskt.

Klart!
För säkerhets skull, efter att du överklockat, spela ett par spel. Ser du några "artefakter" (Små svarta prickar överallt, stora svarta/färgade rutor som hoppar fram här och där, eller "snö") bör du avsluta spelet och sänka din klock med 10MHz på GPU och memory och testa spelen igen. Kommer det mer artefakter fortsätter du med 10MHz mindre och vidare och vidare. Se bilderna för att se var du klocakr ifall du glömt.

Om datorn börjar frysa efter att du överklockat beror det mest på att kortet vill ha mer ström (men tror inte detta komemr hända, då du inte har så hög överklockning). Klocka ner kortet som när (ifall) du ser artefakter, tills datorn slutar frysa. Frysningarna kan även bero på att ditt nätagg kan vara för klent, men har du ett som följer kraven för ett 7800GS är det lungt.

Efter en överklockning är det bra att se efter hur värmen är. Det går att se temp MM med rivatuner. Se på första bilden. Titta noga så ser du en ikon med ett förstoringsglas över en krets. Klicka på den ikonen så ser du Rivatuners "chart".
Normala temps borde väll vara ILDE (när du är i windows) mellan 35-55C° (beror på hur bra ventilerat ditt chassi är) och LOAD (när du t.ex. spelar) 65-80C°.

Hoppas det här hjälper Mycket att läsa tyvärr D:

Permalänk
Medlem

wow tack vilken super-hjälp. ja ska pröva så fort jag får mitt kort eller rättare sagt så fort ja får min dator för den kommer inte till sverige förens till helgen.

jätte schysst att du tog dig tid!

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan få 7800GS att gå i upp mot 580MHz så det ger en hel del att klocka i nya spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man kan få 7800GS att gå i upp mot 580MHz så det ger en hel del att klocka i nya spel.

Jag tipsade han endast om den låga klock "ifall att", då man aldrig vet hur klocken blir från kort till kort
Vad för kylning bör man ha för 580MHz? Original fungerar väl inte så bra med den, eller gör den??

Permalänk
Medlem

http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=01350&lang=sv

är det inte billigt i förhållande till priset !! ? det är ändå ett x850xt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bashori
http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=01350&lang=sv

är det inte billigt i förhållande till priset !! ? det är ändå ett x850xt

Buss-standard: PCI Express.

Han skulle ha ett AGP men det var ett bra pris annars.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jag tipsade han endast om den låga klock "ifall att", då man aldrig vet hur klocken blir från kort till kort
Vad för kylning bör man ha för 580MHz? Original fungerar väl inte så bra med den, eller gör den??

Det skall gå med standardkylaren men det blir nog ganska ljudligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM