Permalänk
Medlem

Från PC till Mac till ?

Hej,

Mitt första inlägg på detta forum så ta det lungt med mig

Jag har haft PC i alla år men beslutade mig för att gå över till andra sidan så att säga. Detta var för lite mer än 2 månader sedan då jag köpte min första Mac, en MacBook som jag hade i 3 dagar innan den dog. Fick skicka tillbaka den och fick en ny som fungerade i 2 mån innan den började stänga av sig själv när den själv ville. Imorgon kommer TNT och hämtar den då jag har lyckats häva köpet.

Nu funderar jag på något av följande:

• Vänta tills MacBook får Core 2 Duo och att rev 2 har bättre kvalitét!?
• Köpa den nya iMac:en med Core 2 Duo!?
• Köpa PC igen och då en bärbar!?

Varför en stationär Mac men en bärbar PC frågar du? Jo, iMac är "bärbar" vilket är mitt krav då jag älskar att sitta på min balkong när jag pular med datorn.

Den nya iMac:en släptes idag och 17":s varianten med Core 2 Duo på 2,0GHz, 1GB RAM, 160GB HDD, SuperDrive, X1600 128MB, AirPort, Blåtand mm kostar mig 10,525:- inkl frakt.

Älskar OS X och dess enkelhet, snabbhet men Apples kvalitetsproblem oroar mig mycket.

Vad skall jag göra?

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk

ja den nya iMac:en verkar ju sannerligen mycket trevlig! men men den är ju inte egentligen gjord för att flyttas runt så överdrivet mkt..

Permalänk
Medlem

Du har nog bara haft maximal otur. Känner flera i min bekantskapskrets inklusive mig själv som har MacBook, och varken jag eller någon av dem har haft några problem alls.

Om jag var du skulle jag antingen beställa en ny eller vänta på merom, men merom lär dröja ett tag till macbooken, iaf ett par månader.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Som påpekat, du har sannerligen haft oflyt. =/

Älskar du OSX så kan jag inte göra annat än att rekommendera iMac, riktigt trevlig maskin. Med de nya modellerna är den än slagkraftigare, speciellt med tanke på de saftiga prissänkningarna Apple gjort. Fast om du ska hoppa ut på balkongen stup i kvarten kan jag tänka mig att en MacBook är lämpligare, men det är lite mindre muskler i den. Smaksak.

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt ta mig en funderare...

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

Apple har lika stora problem som alla andra datortillverkare. Folk förväntar sig att de ska ha högre kvalitet på hårdvaran eftersom datorerna är snyggare och operativsystemet bättre. Därför gnäller man i allmänhet mer på Apple.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Apple har stora kvalitetsproblem och det framför allt när det gäller MacBook/ MacBook Pro, det går inte att krypa under stolen med detta faktum så att säga att man gnäller när något man köpt för dyra pengar går sönder låter som rent trams i mina öron.

OS X har sina fördelar precis som XP har sina fördelar. Samma gäller designen på datorerna.

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

Mac OS X är bäst, byt inte till Windows igen. Linux är ett alternativ men det vara bara otur med din dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mac OS X är bäst, byt inte till Windows igen. Linux är ett alternativ men det vara bara otur med din dator.

Håller inte riktigt med dig där, bägge OS:en har sina för/nackdelar.

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

man kan läsa ganska mycket om trasiga macbooks på forum och dyligt, men jag har aldrig haft några problem med min så jag anser inte att apple håller kass kvalitet

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decay
man kan läsa ganska mycket om trasiga macbooks på forum och dyligt, men jag har aldrig haft några problem med min så jag anser inte att apple håller kass kvalitet

Kan man motsäga sig själv på ett bättre sätt?

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weirdo
Håller inte riktigt med dig där, bägge OS:en har sina för/nackdelar.

Mer fördelar har Mac OS X enligt mig! Vilka?
- Skönare och mer lättförstårligare interface.
- Nästan helt virusfritt. Du slipper ha en virusapplikation som tar prestanda i bakgrunden.
- Allting bara fungerar, köper du en Mac så funkar det. Nästan alla mobiler och sånt också.
- Fler funktioner och grundprogram. Bra mediaprogram m.m.
- Mac OS X är byggt på Unix och BSD som är stabila.
- Det finns en massa bra händiga Mac program som man kan ladda ner (dock rätt många sharewares och som kostar, finns en del gratis också förstås.)
- Värdet på Macar sjunker nästan ingenting.
- Du kan köra Windows OM du är tvungen eller vill på Macar. Man kan även köra Linux m.m vilket gör att den kan köra en massa olika operativsystem.
- Apple uppgraderar Mac OS X ofta.
- Finns flera ni får gärna säga dom, men Mac OS X är så underbart.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara sån men vad har detta med mitt val av kommande datorköp att göra? Jag vet vad OS X går för och jag vet var XP går för, båda har som sagt var sina för- respektive nackdelar.

Det som jag frågar om är om man vågar satsa på Apple då deras kvalité när det främst gäller MacBook/ MacBook Pro är snudd på värdelös samt om iMac kan vara ett alternativ...

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

Ja du vill väl ha ett bra operativsystem på din dator, eller?

Kallar du Apples kvalitet värdelös? Apple är känt som ett företag med riktigt bra kvalitet.

Köp inte Mac, du förtjänar det inte med din atityd. Köp en bärbar PC som om 1 månad har tappat halva priset, är fullt med virus m.m. Gör det.

Permalänk
Medlem

Bombur, ta och läs om mitt inlägg så ser du att jag skriver "snudd på värdelös". Att skriva så är inte fel om man vet hur många MacBooks som har felat på ett eller annat sätt - bara att söka på Google eller på välrenomerade Forbes.

Sedan börjar du spåra ut som säger att jag inte förtjänar Mac pga min attityd. Är min "attityd" ett problem för att jag har en annan åsikt än dig!?

Tyvärr verkar du vara en sån Macanvändare som Macanvändare inte vill veta av...dom s.k. Macfanatikerna som prisar Mac och risar allt annat.

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

Nej men bara för ett fåtal exemplar (av antalet nya Macar som skeppas) krånglar, så kan du ju inte säga att Apples kvalitet är på snudden värdelös. Om däremot Apple inte hade fixat detta om det hade hänt mycket fler datorer, då skulle man kunna säga att kvaliteten är lite dålig.

Attityden har inte med åsikter att göra, det är mer som att du kastar skit i en tvättkorg utan att ha rimliga skäl.

Det är du själv som får bestämma vilken dator eller operativsystem du vill ha. Men vill du inte ha några tips så.

Permalänk
Medlem

Bara ett fåtal...du har absolut inte koll på hur många, ber dig därför söka innan du kommer med mer inkorrekta svar.

Samma här, du skriver om något som du inte vet något om.

Det vet jag väl, frågade inte ens efter vilket OS som är bäst, bara du som matar på om att du tycker att OS X är bäst.

"Tips" från dig undanbedes, tack!

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem

Apropå, så hade Apple för ett tag sedan sålt strax under 800 000 Macbooks. Med den siffran skulle skulle du kunnat ha läst om 20 000 felaktiga Macbooks, och ändå skulle Apple ha en väldigt låg feltolerans på bara 2,5%.

Bara en tanke.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Apropå, så hade Apple för ett tag sedan sålt strax under 800 000 Macbooks. Med den siffran skulle skulle du kunnat ha läst om 20 000 felaktiga Macbooks, och ändå skulle Apple ha en väldigt låg feltolerans på bara 2,5%.

Bara en tanke.

Snälla, kom med korrekt fakta om du skall komma med fakta och inte "skulle kunna".

Sedan handlar denna tråden om något helt annat så, pretty please with suger on top, kan ni inte skriva om det tråden handlar om så finns det säkert andra trådar där ni hittar något av intresse...

Puss!

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Avstängd

Alltså, gillar du Mac OS X och tycker att din MacBook var en bra dator när den funkade, köp en ny. Du kommer ju få en som funkar. Du har bara haft maximalt med otur. Det finns ju helt klart fler MacBooks som funkar än sånna som inte funkar. Dom flesta är helt perfekta, annars hade det funnits STORA rubriker i tidningarna. Du hajar väl själv att en felprocent på typ 20 hade fått alla att gå i taket..

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Exakt, du har bara haft maximal otur. Så är det ju med de flesta produkter som lanseras. De går sönder pga barnsjukdomar och dylikt. Men ja, deras kontroll är ju inte direkt så bra vad jag har hört nu. I alla fall så har jag en MacBook svart som jag köpte i början av juni. Inga fel alls, fungerar som en klocka

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Hmm, utan att vara en mac-fanatiker eller ens ha ägt en mac så tycker jag att du skall köpa en ny Mac, varför?

Främst eftersom att du verkade gilla den. Sen verkar du ha haft lite otur, även om kvaliteten på mac:arna verkar vara relativt dålig så har det ju faktiskt löst sig varje gång!
Du vet alltså att om din mac krånglar så löser apple det, är det så enkelt att garantin funkar så är det ju värt att chansa och hoppas på att få en felfri mac!

Men visst verkar kvaliteten vara sämre än på många PC-laptops!

Permalänk

Har lagat 5 av mina 6 macar. MacBook Pron lagades 3ggr sen fick jag pengarna tillbaka. Min MacBook har glapp pil ned-knapp och så har lampan för Capslock lagt av (har inte orkat lämna in än dock). Min PowerBook G4 fick nytt logikkort. Min PowerMac fick nytt logikkort. Min iMac fick nytt logikkort och diverse andra delar.

De flesta vettiga macare är överens om kvaliten sjunkit på macar. Enda egentliga orsaken till att jag fortsätter köpa mac är Mac OS X.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

När kommer Macbook få Core 2 Duo? Nån särskild mässa lr nåt som är snart som det kan tänkas presenteras på? Är hyffsat sugen på att byta ut min stationära dator mot macbook... men kanske e bäst att vänta... men man vill ju inte vänta i ett halvår direkt.

Permalänk
Medlem

OffT: Kvaliteten på just MacBook är nog inte den bästa. Själv har jag drabbats av missfärgningar något som dock inte stör mitt datoranvändande nämnvärt även om jag ska byta ut de missfärgade delarna när jag har ork.

OnT: Alltså nu när Imac har uppdaterats så är juh priset väldigt fördelaktigt med tanke på hur mycket dator man får för pengarna. Men det verkade som om du gärna ville ha en bärbar dator så varför inte satsa på ny MacBook även om felprocenten är relativt hög.

OBS! Jag har inga faktabaserade belägg för att felprocenten är högre. Det är bara ett antagande. Hoppas att man nu är någolunda garderad från påhopp gällande felprocenten...

EDIT: oza, den 12 september bjuder Apple in media till Yerba Buena Center i San Francisco för att visa upp nya produkter. Kanske är det möjligt att vi får se en MacBook med Core 2 Duo då? Det är inte särskilt troligt att vi får se en Core 2 Duo redan nu i en MacBook tror jag.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weirdo
Snälla, kom med korrekt fakta om du skall komma med fakta och inte "skulle kunna".

Sedan handlar denna tråden om något helt annat så, pretty please with suger on top, kan ni inte skriva om det tråden handlar om så finns det säkert andra trådar där ni hittar något av intresse...

Puss!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weirdo
Apple har stora kvalitetsproblem och det framför allt när det gäller MacBook/ MacBook Pro, det går inte att krypa under stolen med detta faktum

Hur vore det om du själv framförde korrekt fakta innan du öser skit över Apple?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan konstatera att det är ett antal Macbook-köpare som haft problem. Vi kan även konstatera att felen är väldokumenterade och omskrivna. Men var är beläggen för att apple's maskiner är sämre än andra behövs en jämförbar faktor. Weirdo kastar ut påståenden som "snudd på värdelös" och "Apple har stora kvalitetsproblem" helt utan belägg. Om han kunde presentera några siffror som stärker hans påståenden vore det en annan sak, men nu är det bara antaganden.
Skulle Apple ha så stora problem skulle inte senaste kvartalsrapporten varit så positiv, det borde ju kosta en del att reparera alla "snudd på värdelösa" datorer.

*fått ut lite aggressioner nu*

Weirdo: det är tråkigt att du haft problem men Apple förtjänar inte riktigt all kritik.

Vidare så håller jag med om att det finns för och nackdelar med Os X jämtemot Windows XP. Man kan vara produktiv i båda operativsystemen och de har båda stora styrkor. Hur portabel du behöver vara vet du nog bäst själv, iMacen fungerar ju om du bara vill kunna ta ut den till balkongen och har ju en mycket större skärm än tex macbooken. Om du väntar en vecka så får du nog reda på om macbooken kommer utrustas med en core2 snart, annars finns det en risk att macbooken inte kommer få core2 förens i början på nästa år.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Men hur gamla är vissa av er som får en flipp för att man har en annan åsikt!? Väx upp, snälla!

Jag tycker det jag tycker, så är det bara!

Verkar som att medelåldern på forumiterna här är väldigt låg så jag tror jag skall se mig om efter att annat forum där man slipper småpojkar som måste hävda sig.

Puss på er!

Visa signatur

If you think sex is a pain in the ass, try different positions.
Ett videoklipp som visar hur j-vla responsiv en F1-motor verkligen är.
Musik i mina öron...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weirdo
Men hur gamla är vissa av er som får en flipp för att man har en annan åsikt!? Väx upp, snälla!

När man pratar om kvaliteten och felprocenten på en produkt ska man inte komma och dra med åsikter. Vid sådanna diskussioner är personliga åsikter totalt jävla värdelösa.

Och faktum är att apple inte haft sämre felprocent än vilken PC-tillverkare som helst.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
- Nästan helt virusfritt. Du slipper ha en virusapplikation som tar prestanda i bakgrunden.

Detta är min ENDA hook-up i denna tråden. Har använt både Mac OS 9.., OS X och Windows i olika former, sen när fan slickar AV-programmen i sig så mycket prestanda att det är märkbart? Spelar massor med spel på XP med både brandvägg och anti-virus igång, inte är det så allvarligt? Näe en gång för alla, släpp denna "myt".

Lycka till!

Visa signatur

Stulen slö sked