Permalänk
Avstängd

Partition Magic 50 för windows sen en 450gb spel och sånt skit filmer osv..

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

WD S-ATA 250GB
39 GB - System
193 GB - Priv/apps

Samsung S-ATA 1TB
931GB - Storebror (lagring)

Samsung S-ATA 250GB
232GB - Bilder

EDIT: Uppdaterat 20090126

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

jag har en rutten på ~160Gb och jag har det uppdelat:

100Gb system installerade program
60Gb wareZ

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najn
Haha, borjar fa slut pa bokstaver...? Vad hander nar man faktiskt far slut pa bokstaver...?

då får man mounta på andra diskar istället

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorLyXX
då får man mounta på andra diskar istället

Ok. Enda losningen? Jag borjar narma mig namligen. Har iofs inte lagt ner nagon moda i att soka pa det.

OT:
C: -> 25GB WinXP & Program/1-2 spel
> C: Lagring

Samma for laptop, fast utan spelen.

Permalänk
Medlem

en 80gbare
ca 30gb för system och program, packar upp saker hit också. heter ARNE
ca44 gb för lagring. heter BAJSE
så har jag en 18gbare som jag har dubbletter på bilderna på och lite gamla videos på jaktplan och sånt men som jag inte kör hela tiden, den låter som en galen schimpans nämligen.

edit, skapade med partition magic.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Finns hur många trådar som helst om detta, så SÖK!

Fyfan vad jag inte gillar den atityden! Måsta la vara ungefär lika enkelt för dig att förklara kortfattat som att skriva sådär! Det är inte så lätt att söka om man inte kan ämnet eftersom det är svårt med nyckelord. Jag försökte nu söka på Raid 0 och fick inget vettigt resultat på första sidan, fjant!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

1St 36Gb raptor för OS program o spel.
sen 8x Maxtor DiamondMax 11 500Gb för lagring...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Fyfan vad jag inte gillar den atityden! Måsta la vara ungefär lika enkelt för dig att förklara kortfattat som att skriva sådär! Det är inte så lätt att söka om man inte kan ämnet eftersom det är svårt med nyckelord. Jag försökte nu söka på Raid 0 och fick inget vettigt resultat på första sidan, fjant!

Och jag kan säga att jag gillar INTE den attityden, så slö att du testar ett sökord på 1 sida.

Jag har svarat i denna typ av trådar flera gånger, är det så konstigt att jag tröttnar på dem?
Jag vet att det inte är någon mening med svaret men någon gång kan ju folk lära sig att söka istället för att lita på folks goda vilja att svara.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Väldigt barnsligt att sitta och skriva ihop ett sånt långt svar istället för att länka till en bra tråd...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ha en ensam hårddisk för operativsystemet. Risken för diskkrasch ökar betydligt med RAID 0 plus att det inte blir någon märkbar prestandavinst eftersom det är mest småfiler på den partitionen. RAID 0 är bra för stora filer.

Har du tre eller helst fyra hårddiskar så kan du ju fundera på att köra två av dem i RAID 0. De två hårddiskarna ska givetvis vara av samma modell.

Permalänk

Just nu:

200GB Seagate
C:\

Förhoppningsvis senare:
300GB #1 Samsung
C - 50 - systemdisk+spel
D - 200 - Musik, ljudböcker, oinstallerade spel, oinst. program och övrigt
300GB #2 Samsung
E - 290 - TV-serier och filmer och fil-temp
F - 10 - cache/webläsartemp och backup

Jag antar att det är så man bör göra? dvs. cache/webläsartemp på en annan disk. På så sätt kan man dessutom skriva för fullt till disk2 medans man spelar på disk1.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

HDD1 Maxtor
15 gb Ubuntu
10 gb Gentoo
1gb swap
170 gb /home /home

HDD2 samsung spinpoint
100gb windows
150 gb Lagring

HDD3 Hitachi
250gb Lagring

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

frågar som en tidigare (som inte fick svar på) hur får man windows att använda ett swap utrymme?
annars
200gb total
20gb windows antivirus diverse system program
180 gb annat
ska iofs snart få nya delar te datorn så då blir det nytt typ:
25gb windows osv
173gb annat
2gb swap filer (om jag får svar på frågan förståss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Ha en ensam hårddisk för operativsystemet. Risken för diskkrasch ökar betydligt med RAID 0 plus att det inte blir någon märkbar prestandavinst eftersom det är mest småfiler på den partitionen. RAID 0 är bra för stora filer.

Har du tre eller helst fyra hårddiskar så kan du ju fundera på att köra två av dem i RAID 0. De två hårddiskarna ska givetvis vara av samma modell.

Varför skulle risken för diskkrasch öka bara för att du köp RAID 0?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

köpte en dator i förrgår med en hårddisk på 250 gb. hur ska man partionera för att få bästa prestanda? sen hur partionerar man? kommer det upp när man ska installera windows?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

japp, om du skall installera winxp så kommer det upp i installationen, du behöver egentligen bara göra partition för windows och programdelen först och sedan fixa allt resten i windows sedan.
tycker du typ skall köra en 20-30gb partition till systemet och program, sedan paritionera resten beroende på prioritet, t.ex. en partition för spel, en för lagring, partitioner för cache,temp och så.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeinhor
Varför skulle risken för diskkrasch öka bara för att du köp RAID 0?

Jag vet inte om RAID 0 gör att disken vill krascha oftare, men själva kraschrisken blir ju högre med 2 diskar än 1.
Har man 1 disk så kanske den kommer att krascha, köper man 1 till och kör RAID 0 så dubblar man ju den risken... ( matematiskt så kanske man inte dubblar risken, men ni kanske fattar min poäng)

Edit:
Kanske skulle skriva lite On Topic.

Disk 1, 160GB
C: 20GB för OS och program.
D: resten för lagring.

Disk 2, 200GB
E: Lagring.

Partition Magic på disk 1, hade bara den disken från början och när man installerar en massa saker så att windows tillslut inte vill vara med längre så är det väldigt osmidigt med endast 1 partition.
Iaf med mina kunskaper.

/tjalve

Visa signatur

P5B dlx| E6600 @ 3200 mhz | Geil 2048 mb PC6400 | x1800xt | 2x250gb | Hiper 530W | Chieftec Mesh |

Permalänk
Medlem

Hur flyttar man Temp filen?

Permalänk
Medlem

Raptor 74gb
C: windows samt program

WD 250gb
3gb E: Swapfil F: in progress 229gb

2 x WD250gb raid 1
G : Lagring

960 gb ( 4 diskar )
back up

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

vad har ni i lagring egentligen? musik och film? hur många filmer och låtar isåfall?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
vad har ni i lagring egentligen? musik och film? hur många filmer och låtar isåfall?

På datadiskarna kör jag irc-loggar och rippade lp-skivor.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

lät intressant att ha en ram-disk-partition för swap-filer mm .. hur gör man detta? Hur många ska man ha? och till vad?

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem

Diskcachen för Opera har jag på en ramdisk: SuperSpeed RamDisk 7

Växlingsfilen har jag avstängd. Jag har 2 GB internminne och använder max 1,5 GB. Jag vill påstå att det är bättre att ha växlingsfilen avstängd än att den är för liten eller att den är placerad på en ramdisk. Använder du mycket internminne så ska den inte vara avstängd men lämpligtvis placerad i början på en annan hårddisk än operativsystemet.

Tempfiler har jag på en annan hårddisk än operativsystemet. De ligger på en liten 1 GB partition. Där har jag skapat mappen "User-temp". Öppna Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Miljövariabler. Ändra eller skapa användarvariablerna TMP och TEMP så att de pekar på mappen User-temp, i mitt fall L:\User-temp. Anledningen till att jag har tempfilerna på en hårddisk istället för ramdisken är att jag inte vill riskera att utrymmet för tempfilerna någon gång blir för litet.

Permalänk

jag kör en partition på varje disk, en för operativ och program och 2 för lagring

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk

Glömde skriva on topic ..

d:/ 10 gb windows
c:/ 138 gb arbetsutrymme för musik, video mm
e:/ 300 gb lagring

c+e är partitioner på en stor disk som utgörs av två 74gb raptor i raid 0,

En fördel med min konfiguration är ju att jag får en c:/ som en snabb arbetsdisk. Jag tror personligen inte att windows blir slöare av att ligga på raid 0 men jag är ingen expert.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

C:\ - 74Gb - Systemdisk (OS)
D:\ - 250Gb - Templagring / Swap / Upppackningsdisk
E:\ - 300Gb - Skit jag vägrar slänga för att det kan vara bra att ha
F:\ - 250Gb - Lagring
G:\ - 160Gb - Lagring
H:\ - 160Gb - Lagring
I:\ - 300Gb - Lagring

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

En Raptor disk har precis - låg accestid, alltså den flyttar huvudet snabbt. Problemet med RAID 0 är attt det äkar Läs/skriv prestanda på så sätt att filöverföringar blir större. Från tex 30 mb/s till 50 mb/s. Dock så ÖKAr det också access tiden, och det fina med raptorn är att de har ju LÅG access tid och det vill man ju behålla Hoppas jag förklarat Okej och ifall jag missat något lägg gärna till/rätta det som är fel

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

1 x 250 GB partitionerad till 1 x 50 + 1 x 200
1 x 50 till OS
1 x 200 till DVD-R
1 x 250 GB Opartitionerad, DVD-R
2 x 320 GB Opartitionerad, DVD-R
1 x 320 GB Opartitionerad, DVD-R
1 x 320 GB Opartitionerad, DVD-R

Visa signatur

Processor: AMD 64 x2 4600+ | Internminne 2048 MB DDR | 1.4 TB HDD | DVD-läsare | DVD+-RW/+-R/R9 Lightscribe-Teknik och dual layer | Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsvarar Xtreme music) | TV-kort (analogt och digitalt) | nVIDIA GeForce 7800GTX, PCI-Express | HP LP2464, 24" TFT Widescreen 8ms | Upplösning 1920 x 1200

Permalänk
Medlem

Ganska månag som kör tempfiler och swapfiler på olika diskar än operativet. Och sen en relativt liten partition för os. Hur mycket prestande tjänar man på detta? att typ köra en 20gb partition för os sen köra temp och swap på en annan disk?