Hur partionerar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
C: = W2000Pro
D: = Vista
E: = Lagring
F: = Lagring

http://www.varmlandsfynd.com/diskar.jpg

Vad är det för progg du kör som explorer-replacement?

För övrigt planerar jag att sätta upp följande disk-config:

Jag ska använda 2st WD Raptor 15GB.

Disk1:
Partition1 20GB - Windows XP + lite småappar)
Partition2 130GB - Installs, ISO-images + annat som aldrig används

Disk2:
Partition1: 5GB - Swap
Partition2: 25GB - Apps (Visual Studio, SQL, Office osv)
Partition3: 120GB - Övrig storage

Förhoppningsvis börjar XP med att skapa partitioner längst ut på diskarna. Detta gör att OS-, swap- och apps-partitionerna skulle ligga bättre till än lagringspartitionerna.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikRN
Vad är det för progg du kör som explorer-replacement?

För övrigt planerar jag att sätta upp följande disk-config:

Jag ska använda 2st WD Raptor 15GB.

Disk1:
Partition1 20GB - Windows XP + lite småappar)
Partition2 130GB - Installs, ISO-images + annat som aldrig används

Disk2:
Partition1: 5GB - Swap
Partition2: 25GB - Apps (Visual Studio, SQL, Office osv)
Partition3: 120GB - Övrig storage

Förhoppningsvis börjar XP med att skapa partitioner längst ut på diskarna. Detta gör att OS-, swap- och apps-partitionerna skulle ligga bättre till än lagringspartitionerna.

Det Min Computer i Vista.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Du måste nog lära dig spana efter ironiska undertoner.
Raid0 heter det för övrigt.

vadå han är lika ironsik som en ek. Men kan man göra en "radi0" på windows ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
vadå han är lika ironsik som en ek. Men kan man göra en "radi0" på windows ?

ja, det går bra. kolla faq.

för övrigt syftade jag på Christers ironiska undertoner, inte din lärares.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Disk 1 250gb:
60gb Windows, Program
190gb Blandat

Disk 2 160gb:
Bilder, Filmer, Musik, Serier

Disk 3 250gb:
Bilder, Filmer, Musik, Serier

Disk 4 400gb:
Bilder, Filmer, Musik, Serier

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Just nu:

#1 WD Raptor 36 GB: (Sata)
C: Windows + Apps.

#2 WD 160GB: (Pata)
D: Spel/Musik/"Dump"

#3 Seagate 120GB: (Pata)
E: Lagring

#4 Maxtor 320GB: (Sata)
F: Lagring

Men ska nu i helgen slänga ur mina två Pata-diskar och istället in med en Samsung Spinpoint 500GB (Sata).

Är dock lite osäker på hur jag ska partitionera allt.

#1 Raptor 36GB blir kvar som den är, men de två övriga; Maxtor 320GB & Samsung 500GB vete fan hur jag ska göra med... Några rekommendationer/tips?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Jag hade satt upp följande konfig:

36GB = Disk0
320GB = Disk1
500GB = Disk2

C:
Disk0-partition0 = 36GB - NTFS 16KB clustersize
Används för OS

D:
Disk1-partition0 = 320GB
Spel, musik, program - NTFS 16KB clustersize

Z:
Disk2-partition0 = 10GB - FAT32 64KB clustersize
Swapfilen

E:
Disk2-partition1 = Resten - NTFS
Lagring

När detta är gjort så lägger du en liten swapfil på C med fast storlek på 100MB. Sen lägger du en swapfil med fast storlek på Z som motsvarar 1,5 x RAM. Har du 2GB tar du 2048x1,5=3072MB. Anledningen till att jag väljer FAT32 på Z är för att du bara kommer ha 1 fil där och den har inga krav på sig med säkerhet, accessrätt eller någon av de andra fördelarna med NTFS. Den partitionen blir alltså lite snabbare. Skapa också Z-partitionen _FÖRST_ när du partitionerar den disken så den hamnar längst ut på disken (snabbaste stället på alla diskar). Sen skapar du resten av partitionen. Ta även en titt på UltimateDefrag som är ett väldigt bra defragmenteringsverktyg där du kan postitionsbestämma far filerna ska ligga på disken. Du kan alltså lägga vissa spel längst ut på disken för att få maximal prestanda. Läs mer på http://www.disktrix.com.

Jag har liknande kombination, fast splittat på 3st Raptor 150GB. Fungerar mycket fint. För att byta clustersize kan du använad Acronis Disk Director Suite 10 (http://eu.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/). Det är som Partition Magic. Jag bytte till Acronis efter att PM 8.0 sabbat 2 partitioner för mig. Jag har konverterat klusterstorleken på flera olika diskar och det har fungerat mycket fint med Acronis DDS 10.0.

Hoppas detta gav lite svar på dina funderingar.

Lycka till!

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

sda1 = ~12Gb
sda2 = ~ 2Gb
sda3 = 30-40Gb
hdb5 = 120Gb

Partitioner:
"/" -> sda1 | roten till allt gott?
"swap" -> sda2 | växlingsfil
"/home" -> sda3 | anv. inst. + mp3 & spel
"/media/lager" -> hdb5 | stora filer osv, permanent lagring

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikRN
Jag hade satt upp följande konfig:

36GB = Disk0
320GB = Disk1
500GB = Disk2

C:
Disk0-partition0 = 36GB - NTFS 16KB clustersize
Används för OS

D:
Disk1-partition0 = 320GB
Spel, musik, program - NTFS 16KB clustersize

Z:
Disk2-partition0 = 10GB - FAT32 64KB clustersize
Swapfilen

E:
Disk2-partition1 = Resten - NTFS
Lagring

När detta är gjort så lägger du en liten swapfil på C med fast storlek på 100MB. Sen lägger du en swapfil med fast storlek på Z som motsvarar 1,5 x RAM. Har du 2GB tar du 2048x1,5=3072MB. Anledningen till att jag väljer FAT32 på Z är för att du bara kommer ha 1 fil där och den har inga krav på sig med säkerhet, accessrätt eller någon av de andra fördelarna med NTFS. Den partitionen blir alltså lite snabbare. Skapa också Z-partitionen _FÖRST_ när du partitionerar den disken så den hamnar längst ut på disken (snabbaste stället på alla diskar). Sen skapar du resten av partitionen. Ta även en titt på UltimateDefrag som är ett väldigt bra defragmenteringsverktyg där du kan postitionsbestämma far filerna ska ligga på disken. Du kan alltså lägga vissa spel längst ut på disken för att få maximal prestanda. Läs mer på http://www.disktrix.com.

Jag har liknande kombination, fast splittat på 3st Raptor 150GB. Fungerar mycket fint. För att byta clustersize kan du använad Acronis Disk Director Suite 10 (http://eu.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/). Det är som Partition Magic. Jag bytte till Acronis efter att PM 8.0 sabbat 2 partitioner för mig. Jag har konverterat klusterstorleken på flera olika diskar och det har fungerat mycket fint med Acronis DDS 10.0.

Hoppas detta gav lite svar på dina funderingar.

Lycka till!

/Fredrik

Tack för ditt svar.
Men hmm... Varför Program på en annan partition?
När jag formaterar Win. så vill jag gärna ta programmen också.

Spel ligger separat från Win/Apps pga att jag brukar vilja ha kvar spelen vid en formatering...

Sen, swapfil... huh? vad är det och hur fungerar det (vill minnas från nån datorkurs att det är en fil vars upg. är att få "aktiv" data mer snabbåtkomlig, right?) ? Vinner man så mkt på att fixa detdär?
Och hur går man tillväga på hela dendär biten med swapfiler? Har inte en aning om hur det fungerar.

Edit: Om jag skapar Z-partitionen före C: så blir väl Z-partitionen C: istället?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mopohaup1
amazing!
*länk*
regards, Mopohaup1

TRYCK INTE PÅ LÄNKEN OVANSTÅENDE LÄNKAR! Han sprider virusinfekterade filer över forumet!

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Bäst att partionera nya Raptor 150Gb hdd'n... 30GB (Vista, Program) resten Spel? Sen på Maxtor hdd'n... DC-material mm.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Update!

Disk 1# Samsung 250Gb
C: 82Gb [Windows, Program & Spel]
D: 150Gb [Musik, Bilder & Installationsfiler]

Disk 2# Seagate 320Gb
E: [Lagring]

Disk 3# Samsung 500Gb
F: [Lagring]

Disk 4# HP 160Gb Extern
G: [Backup på "D:" Patitionen]

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Kör du verkligen med Swap-fil när du har 3 GB ram?

går sjukt mycket snabbare om man stänger av den ju speciellt alt+tab i spel.

Kan någon utveckla detta resonemang ytterligare?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Kan någon utveckla detta resonemang ytterligare?

Windows XP är antagligen det första Microsoft operativet som hanterar swap på ett hyfsat smart sätt. Material i ram, som inte används för stunden swappas ner till disk, och minnet frigörs för vad man faktiskt håller på med. När man då ska köra ALT+TAB och behöver det som ligger på disk, tar det lite tid att läsa in infon. En del väljer därför den sämre prestanda de får av att stänga av swapen, och låta grejerna trängas i ram-minnet. (Dessa skulle givetvis aldrig gå med på att de får en prestanda försämring dock.)

Det är inte märkligare än det låter. En marginell, kanske svår-noterbar prestanda förlust för att få snabbare ALT+TAB.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Windows XP är antagligen det första Microsoft operativet som hanterar swap på ett hyfsat smart sätt. Material i ram, som inte används för stunden swappas ner till disk, och minnet frigörs för vad man faktiskt håller på med. När man då ska köra ALT+TAB och behöver det som ligger på disk, tar det lite tid att läsa in infon. En del väljer därför den sämre prestanda de får av att stänga av swapen, och låta grejerna trängas i ram-minnet. (Dessa skulle givetvis aldrig gå med på att de får en prestanda försämring dock.)

Det är inte märkligare än det låter. En marginell, kanske svår-noterbar prestanda förlust för att få snabbare ALT+TAB.
B!

Låter intressant.
Gäller detta resonemang även Windows Vista Ultimate 64bit?
Hur går jag tillväga i Vista för att stänga av swapfilen för bättre prestanda?

Har 4GB ram i datorn, det borde väl räcka för att kunna stänga av swapfilen?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Ingen aning, i alla fallen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja dra igång den här tråden igen för att se om nått ändrats 2008! Har själv precis partitionerat diskarna på min nya dator. 128 Gb till systemdisken är det för mycket tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag att man inte behöver den mängden, utan låt säga runt 50GB för att köra system och program, sedan resten till spel, filmer och annat skoj

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag har en partition på 75 Gb till Vista (ca 15 Gb ledigt på den för närvarande), och resten av diskarna opartitionerade till lagring

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

15Gbyte till windows..
30Gbyte till spel
60Gb till media
10Gb till diverse
06Gb till program
05Gb till fildelning ( alltså en partition som delas ut i nätverket med skriv rättigheter)
15Gb till server08 (virtuellt installerad)

Sedan lagringsdisken som har 500Gb och därefter 2st 400 Gb externa diskar som backup. alla de har bara en partition.
Nya diskar måste inhandlas

Huvuddisken skall blåsas om vid nästa krasch eller då jag inte orkar med det nu jag har, men det fungerar felfritt^^

Permalänk

Hej
När jag installerade Vista använde jag guiden/Vista vid installationen för att partitionera min 500 GB stora hårddisk. En på 200 och en på 300 GB.
Nu hittar datorn bara den på 200 GB dör Vista installerades!
Vad gjorde jag för fel och hur ska jag göra för att få tillgång till mina resterande 300 GB?
Räcker det att "blåsa" hela skiten och göra om allt från början?
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackdiamond
Hej
När jag installerade Vista använde jag guiden/Vista vid installationen för att partitionera min 500 GB stora hårddisk. En på 200 och en på 300 GB.
Nu hittar datorn bara den på 200 GB dör Vista installerades!
Vad gjorde jag för fel och hur ska jag göra för att få tillgång till mina resterande 300 GB?
Räcker det att "blåsa" hela skiten och göra om allt från början?
Tack!

Du måste formatera den andra partionen.
Gå in i diskhanteraren och kör en snabb-formatering bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
15Gbyte till windows..
30Gbyte till spel
60Gb till media
10Gb till diverse
06Gb till program
05Gb till fildelning ( alltså en partition som delas ut i nätverket med skriv rättigheter)
15Gb till server08 (virtuellt installerad)

Sedan lagringsdisken som har 500Gb och därefter 2st 400 Gb externa diskar som backup. alla de har bara en partition.
Nya diskar måste inhandlas

Huvuddisken skall blåsas om vid nästa krasch eller då jag inte orkar med det nu jag har, men det fungerar felfritt^^

Citerar mig själv för första gången och vafan tänkte jag med:p (Nu kommer jag inte ihåg om det där stämde men det hoppas jag inte)

Stationära:
C: Windows 20 GB / 8 GB Ledigt
D: Program & games 70 GB (alldeles för lite tyvär) / 10 GB Ledigt
E: Other 60 GB / xx GB Ledigt

F: Utorrent 120GB (Egen disk) / ca 20 GB Ledigt
G: Internal storage 750 GB (Egen disk, har allt jag vill ha kvar, snart full:() / 34 GB Ledigt

Laptop
C: Windows 8GB / 4 GB Ledigt
E: Program 20 GB / 12 Ledigt (Funkar skitbra å spela HL2 spel på ett x3100:P)
F: Other (utorrent, musik, film) 85 GB / 76.6 GB Ledigt

Permalänk
Avstängd

Jag har en Windows systempartition på 100GB. Där installerar jag spel och annat. Med jämna mellanrum blåser jag rent den, när Windows blivit tillräckligt instabilt.

Om jag istället hade t.ex. Windows systempartition på 20GB, och Spel på 80GB, så måste jag ändå formatera båda när jag blåser rent Windows. Då kan jag lika gärna slå ihop dem till en enda 100GB partition.

Alla andra diskar används för lagring, och då har jag så stora partitioner det bara går. De formateras inte om med jämna mellanrum. Filerna där, rörs knappt. Alla projekt utförs på Windows partitionen (som är slask) och när projektet är klart så kopierar jag det till lagring diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Och jag kan säga att jag gillar INTE den attityden, så slö att du testar ett sökord på 1 sida.

Jag har svarat i denna typ av trådar flera gånger, är det så konstigt att jag tröttnar på dem?
Jag vet att det inte är någon mening med svaret men någon gång kan ju folk lära sig att söka istället för att lita på folks goda vilja att svara.

Jag hittar inte heller något om att raid 0 inte är snabbare alls än att köra en vanlig disk.

EDIT:
Kör tre partitioner, egentligen utan anledning. Har allt huller om buller i hela datorn:
1: 1TB blandat + windows vista
2: 100Gb blandat
3: 400Gb blandat + windows xp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min dator

1: 320 GB 150 GB OS och installerade spel / program. Resten DL/UP, musik.
2: 320 GB Opartionerad. Filmer och serier
3: 320 GB Opartionerad. Appz och spel

Så det blir allså

Western Digital 1 Windows Vista (C: ) 150 GB
Western Digital 2 Filmer / Serier (D: ) 320 GB
Western Digital 3 Appz / Spel (E: ) 320GB
Western Digital 4 DL / UP / Musik 150 GB

Så jag har 3 Diskar ca 900GB Varav en är delad.

Servern:

1: 10 GB hårddisk med OS och server filer.
2: Extern Hårddisk 320 GB
3: Extern Hårddisk 500 GB

Har ju lite GB iaf

Visa signatur

E6600 3,0 Ghz | Corsair 2048 mb 800 mhz | 9600GT 512 mb PhysX | 320 GB x 3 | Razer diamondback 3G | Qpad CT Large | Corsair VX450Watt | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H