Permalänk
Medlem

tror grafikortet är paj

hej jo jag startade datorn förut så blev det konstiga linjer och prickar på skärmen så jag trodde att skärmen var sönder så jag testade byta grafikkort och det funkade så jag undrar nu om garanti gäller har köpt grafikkortet från komplett för ja max 1 år sän och har bytt kylning.

någon som har erfarenhet av returer och garanti från komplett ?
får ja en ny eller ?

Permalänk
Medlem

Har man ändrat kortet fysiskt (t.ex. bytt fläkt) eller med mjukvara så försvinner tyvärr garantin.
Det låter mest som värme problem (ja, kortet blir varmt nästan så fort du sätter på datorn, så ifall det är p.g.a. värmeproblem synns det under booten med). Se så fläkten först och främst snurrar. Ifall fläkten snurrar, ladda ner program som t.ex. ATi tray tools eller Rivatuner för att se ditt krots temp. Är tempen hög (då menar jag över 60 grader i IDLE, alltså i windowsmiljö) är det kylflänsen som sitter snett.

Ifall det inte har med värme att göra, testa klocka ner kortet med ca 20MHz på core och mem. Löser det sig då betyder det att ditt kort är döende tyvärr. Löser det sig inte alls då är det nog berett att slänga in handduken snart, men det kan även vara p.g.a. nätaggregatet. Har ditt aggregat omkring 15 ampere på 12V+duger det mer än väl, men udner det... då är det mest troligt för lite ström.
Om du har mindre än 15 ampere på 12V+ linan MÅSTE det inte vara aggregatet, men det KAN vara det. Låna ett aggregat av någon med 15+A på 12V linan och se ifall det blir bättre då.

Permalänk

Nej, nej, det får inte för lite ström (om det nu inte är agget som håller på och ge upp). Kortet har ju funkat med nättagregatet i snart ett år, varför skulle det få mindre ström nu?

Det är med största sanolikhet grafikkortet som har gått sönder. Har du garanti kvar, så sätt på den gammla fläkten och skicka in kortet. Du ahr ju inget att förlora

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne1989
Nej, nej, det får inte för lite ström (om det nu inte är agget som håller på och ge upp). Kortet har ju funkat med nättagregatet i snart ett år, varför skulle det få mindre ström nu?

Det är med största sanolikhet grafikkortet som har gått sönder. Har du garanti kvar, så sätt på den gammla fläkten och skicka in kortet. Du ahr ju inget att förlora

De flesta kort går att STARTA med ett aggregat, och går att köra med mindre ampere än rekommenderat MEN det ger stress till grafikkortet och skadar det med olik takt beroende på vad man gör, spelar och liknande. Har du precis under gränsen för rekommenderat så blir det stress på kortet, men man märker inte av de vanligaste symptomen av för lite ström: frysningar, krasher och "random reboots".

OT:
Mest troligt är kortet redn trasigt, men för säkerhets skull för att inte slänga bort en tusenlapp så är det ju alltid värt att testa det tidigare nämnda.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar

#apamedvapen det synns under booten med