Datorn kommer inte längre än windows loggan

Permalänk
Medlem

Datorn kommer inte längre än windows loggan

Hej! Från början då datorn var seg och frys lag i spel så jag bestämde mig för att formatera om.. när jag installerat windows igen stannar den vid windows loggan där de blåa bitarna åker fram och tillbaka, antingen fryser den sig efter ca 6 varv eller så fortsätter den tills jag trycker på offknappen.
Jag kan komma in i felsäkert läge, men då och då fryser sig datorn när jag väl är inne i felsäkert läge. Min dator är ;

Moderkort: MSI K8N Neo2 Platinum (s939)
Proccesor: AMD Athlon 64 3500+ 2,2Ghz 512KB Box Socket 939
Grafikkort: Powercolor RADEON 9800 Pro
Minnen: 4x256mb DDR PC 3200 400MHz, 2 är twinmos 2 är utan märke.
Proccesor fläkt: Arctic Cooling Freezer, kan inte exakta namnet.
Nätaggregat: Q-tec Psu Atx 500w Bigfan (20-pin)
Hårddisk: Maxtor D.MAX 10 250GB SATA-2 3Gb/s 16MB 9ms

Jag har testat att byta ut minnena till ett 512mb kingston ingen skillnad, Proccesorn till ett 3200+ AMD Athlon 64 samtidigt då proccesorfläkten ingen skillnad, Hårddisken från en 60gb Seagate tille 250gb ingen skillnad, Installerat om windows flera gånger med olika cd-skivor och formaterat hårddisken ingen skillnad, de som finns kvar är grafikkortet och moderkortet jag antar att det är något fel på moderkortet men jag vill höra vad ni tror all hjälp uppskattas, fråga om ni undrar något.

Tack på förhand!
MVH Jacob.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Moderkortet låter det ju som, isåfall...

Annars nätagget, men borde inte bli sådanna problem av det..?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Man drar genast åt sig öronen när man läser att nätagget är ett Q-tec. De är ökända för att ställa till det med det ena och det tredje=kass kvalitet. I detta fallet är jag dock mer osäker på om det verkligen är agget som strular. Det skadar ju inte att testa med ett annat bara för att utesluta om du har den möjligheten.

Har du kollat på ditt moderkort efter läckande/svullna kondensatorer?

Hade du klockat din dator nånting?

Du kan ju även prova med att endast stoppa i nödvändiga saker som krävs för installation av OS och bara köra med en minnessticka. Gör även en reset av CMOS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har inte klockat datorn någonting, dock grafikkortet men inte när detta hände, jag glömde att nämna att datorn har funkat i minst ett års tid innan detta hände.. de hände när jag installera om windows och formatera datorn i samma process.

Läckande/svullna kondensatorer? Var ska jag kolla efter dem?

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jabl
Jag har inte klockat datorn någonting, dock grafikkortet men inte när detta hände, jag glömde att nämna att datorn har funkat i minst ett års tid innan detta hände.. de hände när jag installera om windows och formatera datorn i samma process.

Läckande/svullna kondensatorer? Var ska jag kolla efter dem?

Var=moderkortet. Ser ut som små cylindrar. Titta i toppen på dessa om det har läckt ut nån sörja eller om de ser osymmetriska ut.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet jag me, bytte grafikkort sen funka den som den skulle. Jag vet att det låter konstigt men de funkade för mej.

*Citera om jag ska hitta tillbaks.

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Har du kollat på ditt moderkort efter läckande/svullna kondensatorer?

Du kan ju även prova med att endast stoppa i nödvändiga saker som krävs för installation av OS och bara köra med en minnessticka. Gör även en reset av CMOS.

Kan inte se några läckande kondensatorer på moderkortet, och jag har testat med ett minne och bara de nödvändiga sakerna i datorn och installerat om OS samma sak. Reseta CMOS alltså ta ut batteriet ett tag? De har jag gjort ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Jag hade det problemet jag me, bytte grafikkort sen funka den som den skulle. Jag vet att det låter konstigt men de funkade för mej.

Testa nu och ingen skillnad :/. Dock kom det upp en blå ruta med text i ca 0.5 sec innan den starta om.. han tyvärr alltså inte se vad det stog men de kanske betyder något?

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3