Permalänk
Medlem

Fjärrstyr server

Jag försöker få igång så jag kan sitta på min vanliga dator och komma åt min server. Servern ska inte behöva använda skärm, tangentbord eller mus. Vill ha servern i ett annat rum.

Servern har windows xp pro.

Vilket är det bästa programmet för att fjärrstyra och finns det någon guide hur man får igång det?

tacksam för svar.

Visa signatur

[ i9 13900K ][ EK-Nucleus AIO 240 ][ ASUS B760-I ][ MSI 4070 Ti ][ Corsair DDR5 32GB 6000 MHz ][ Phanteks Evolv Shift XT ][ Corsair SF750W ][ Samsung 990 Pro 2TB ][ Dell G3223Q ][ Dali Zensor 1 AX ]

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord?
Jag vet inte om det är det bästa men det finns ju redan i systemet. Kolla under kommunikation i start-menyn...

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Windows har ett eget prog för fjärrstyrning, klicka ´på kör och skriv mstsc ange sen adressen till servern.
Kom ihåg att du måste ställa in under kontrollpanelen nånstans att servern ska acceptera att fjärrstyras.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

chichin: okej, men skulle gärna vilja ha ett annat program, eller är windows egna bäst?

reactin: du kan ju skriva mer, vad programmet heter och om de finns någon guide.

Visa signatur

[ i9 13900K ][ EK-Nucleus AIO 240 ][ ASUS B760-I ][ MSI 4070 Ti ][ Corsair DDR5 32GB 6000 MHz ][ Phanteks Evolv Shift XT ][ Corsair SF750W ][ Samsung 990 Pro 2TB ][ Dell G3223Q ][ Dali Zensor 1 AX ]

Permalänk

Fjärrskrivbord är det bästa, anser jag.

Visa signatur

Gaming: ASUS P5Q PRO - CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 - INTEL CORE 2 DUO E8500 - SAPPHIRE RADEON HD4870
HTPC: PENTIUM 4 3.2 - 4gb NONAME -MAXTOR 250gb
MOBIL: SAMSUNG OMNIA I900

Permalänk
Medlem

Alltså jag är inte så där super hemma på detta men för mig fungerar windows egna fjärrstyrning alldeles utmärkt. Är ju bra om du vill styra utifrån, vnc är ju inte installerat på många datorer, XP är det.
Reactins förslag på vnc är inte fel heller, har testat och det funkar men jag gillar som sagt windows egna. Programmet heter också vnc så det är bara att googla lite;)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Radmin

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Windows fjärrskrivbord är en stor säkerhetsrisk har jag läst?

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem

fjärrhjälp

Finns det något gratis program liknande windows fjärrhjälp att tanka hem?

Jag känner till netviewer.net som verkar vettigt, men det kostar pengar.

Är ute efter något liknande det, där endast klienten behöver starta ett program och slå in en kod så den som ska hjälpa till får tillgång till skrivbordet.

Jag vill slippa att behöva öppna portar i brandväggar osv... då jag kommer att sitta på olika platser.

Visa signatur
Permalänk

Radmin eller VNC!

Söker du i forumet så hittar du säkerligen många fler!

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk

Re: fjärrhjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av res
Finns det något gratis program liknande windows fjärrhjälp att tanka hem?

Jag känner till netviewer.net som verkar vettigt, men det kostar pengar.

Är ute efter något liknande det, där endast klienten behöver starta ett program och slå in en kod så den som ska hjälpa till får tillgång till skrivbordet.

Jag vill slippa att behöva öppna portar i brandväggar osv... då jag kommer att sitta på olika platser.

Snälla människor, läs de klistrade trådarna

De finns där för en anledning.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

DameWare "kostar"också pengar men tycker jag e super

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund.00
Windows fjärrskrivbord är en stor säkerhetsrisk har jag läst?

VNC(RealVNC) var en ännu större säkerhetsrisk. Jag vet inte hur det är med den nyaste versionen men en lite äldre version gjorde det möjligt för vem som helst att ta sig in och styra datorn. Finns en tråd om detta på flashback. Ett enkelt program var allt man behövde, som scannade IPadresser efter "offer" med VNC installerat, och vipps så kunde man se allt de gjorde och även styra deras dator.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
VNC(RealVNC) var en ännu större säkerhetsrisk. Jag vet inte hur det är med den nyaste versionen men en lite äldre version gjorde det möjligt för vem som helst att ta sig in och styra datorn. Finns en tråd om detta på flashback. Ett enkelt program var allt man behövde, som scannade IPadresser efter "offer" med VNC installerat, och vipps så kunde man se allt de gjorde och även styra deras dator.

Krävs väl att man har lösenordet för att kunna göra något?

Jag har kört UltraVNC varje dag i över ett år nu, ser inget suspekt hos mig. Och alla mina pengar är kvar på bankkontot

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Avstängd

Fjärrskrivbord lätt bäst, och såppas enkelt att konfa och köra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Krävs väl att man har lösenordet för att kunna göra något?

Jag har kört UltraVNC varje dag i över ett år nu, ser inget suspekt hos mig. Och alla mina pengar är kvar på bankkontot

Det gällde den kommersiella varianten "realvnc". vad jag hört så var inte de andra drabbade.

Fjärrskrivbord har ett par fördelar:
* snabbt som attan över någorlunda bra uppkopplingar.
* för över ljud, mappar och enheter på ett smidigt sätt

och ett par nackdelar:
* tillåter inte lokal- och fjärrinloggning samtidigt
* sabbar fönsterlayouten om man loggar in från en dator med för låg upplösning.
* ger problem om man har flera skärmar/tv-ut som man vill styra saker på.

Det bästa alternativet är UltraVNC som är mycket flexibelt och numera riktigt snabbt om man installerar video drivern. Dessutom finns ett par trevliga add-ons för de som är NAT-handikappade.

Det låter dock som om RD skulle vara det bästa i din situation. För res däremot skulle UltraVNC förmodligen vara intressant.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det gällde den kommersiella varianten "realvnc". vad jag hört så var inte de andra drabbade.

Fjärrskrivbord har ett par fördelar:
* snabbt som attan över någorlunda bra uppkopplingar.
* för över ljud, mappar och enheter på ett smidigt sätt

och ett par nackdelar:
* tillåter inte lokal- och fjärrinloggning samtidigt
* sabbar fönsterlayouten om man loggar in från en dator med för låg upplösning.
* ger problem om man har flera skärmar/tv-ut som man vill styra saker på.

Det bästa alternativet är UltraVNC som är mycket flexibelt och numera riktigt snabbt om man installerar video drivern. Dessutom finns ett par trevliga add-ons för de som är NAT-handikappade.

Det låter dock som om RD skulle vara det bästa i din situation. För res däremot skulle UltraVNC förmodligen vara intressant.

Har kikat lite lätt på ultravnc, men vad är det för add-on för att slippa öppna portar osv...?

Visa signatur