Diskless Windows 2k/Xp?

Permalänk

Diskless Windows 2k/Xp?

Som sysadmin försöker jag göra mitt liv lättare genom att, exempelvis, slippa oroa mig i onödan om xx antal hårddiskar. Vad jag tänkte var att på något sätt boota Win2k/XP diskless och köra allting från en samba share över nätverket.

Vad har jag för alternativ?

Windows Terminal Server har jag tittat på, men den kräver en Windowsinstallation och servern är Linux.

PXE-boot klarar inte Windows av.

USB-diskar (4gb diskar med hela Windows på) klarar inte Windows av heller (klarar Windows av någonting öht?).

VMWare kräver en Windows server också, om jag förstått det rätt. Fast innerst inne hoppas jag på att kunna köra en Linux VMWare server och sedan får klienterna boota med en minimal linux tills VMWare player kommer igång. Sedan kan de "boota" Windows där inne.

Förslag, någon? Målet är att inte ha diskar i de olika klienterna och ha all data samlat på en raid på servern.

Permalänk
Medlem

Här finns kanske något du letar efter:

Länk

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk

Hm. Enligt den sidan kommer jag behöva 1st Windows 2003 Server till servern och varje klient ska ha 1st Windows Embedded (Dustin säljer inte det, iaf)...

Ingen lösning, tyvärr.

"Iscsi" kan man tydligen använda, tror jag, men att fixa det till hela kontoret skulle bli dyrare än vår ideella förening har råd med.

Permalänk
Medlem

Windows 2003 Server är det första OS som stödjer "headless" installationer.

Permalänk
Medlem

Re: Diskless Windows 2k/Xp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Som sysadmin försöker jag göra mitt liv lättare genom att, exempelvis, slippa oroa mig i onödan om xx antal hårddiskar. Vad jag tänkte var att på något sätt boota Win2k/XP diskless och köra allting från en samba share över nätverket.

Vad har jag för alternativ?

Windows Terminal Server har jag tittat på, men den kräver en Windowsinstallation och servern är Linux.

PXE-boot klarar inte Windows av.

USB-diskar (4gb diskar med hela Windows på) klarar inte Windows av heller (klarar Windows av någonting öht?).

VMWare kräver en Windows server också, om jag förstått det rätt. Fast innerst inne hoppas jag på att kunna köra en Linux VMWare server och sedan får klienterna boota med en minimal linux tills VMWare player kommer igång. Sedan kan de "boota" Windows där inne.

Förslag, någon? Målet är att inte ha diskar i de olika klienterna och ha all data samlat på en raid på servern.

VMWare ESX bygger på Linux

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

windows är inte byggt för att kunna köras på det sättet - men det finns ett antal 3:e partsprogram som ordnar saken hyggligt

de flesta kräver dock en server i andra änden...

kolla istället på BartPE, SuperWinPE eller liknande varianter som bootar från en CD/DVD eller USB-minne

annars finns det ett flertal Linux-distar som är klara...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

BartPE ser lagom intressant ut.

Och sen gällande linuxdistarna så måste klienterna köra "Hogia" lön och administrationsskitprogrammen, så någon form av Windows måste det köras.

Permalänk
Medlem

om du kör Hogia osv på någon dator så kan du ansluta mot den med fjärrskrivbord eller VNC och på så sätt köra programmen på din disklösa dator

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

PXE funkar utmärkt i skolan iaf...

Visa signatur

CCNP