Permalänk
Medlem

Snabb fråga om Sql..

Har använt Acess i ett år nu med olika databaser mm men många av mina polare tycker ja ska gå över till php istället...

Min fråga är, har man någon praktisk användning av SQL i Access?

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

va? har du en aning om vad access är?
har du en aning om vad SQL är?
En access-databas känns ganska onödig om du inte använder SQL eftersom det är frågorna du ställer till databasen för att få tillbaka data osv
PHP är ett språk, ett scriptspråk som du tilsammans med SQL skapar anslutningen mot databasen (PHP fixar anslutningen och SQL fixar datan)
Så att övergå från access till PHP är som att övergå från pepsi till saab. (dvs, finns ingen logik i det)

Visa signatur

//Pochen

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt....Jag menade att gå över från design i acess till sql i acess:) Såklart..

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

Alltså...
För att kommunicera med tex en Access eller MySQL databas så används s.k. SQL-queries.
T.ex. "SELECT * FROM users" returnerar alla fält och alla rader i tabellen "users" till ett s.k. recordset som man sedan kan hämta datat ur från tex ett program eller en website.
Saken är den att Access och MySQL använder lite olika typer av SQL-queries, men i stort sett så är dom lika. Grundläggande iallafall.
Men Access är ganska dåligt då det är filbaserat. Det går t.ex. inte att komma åt databasen från en annan maskin.
MySQL använder sockets för att kommunicera med program eller websiter.
Access kan dessutom bara ha en "anslutning" till en databas åt gången.
MySQL kan hantera många anslutningar samtidigt, och är mycket säkrare och rättighetsbaserat.

Att du har använt Access ett tag är en bra start för databashantering.
Men ett tips är att du går över till MySQL istället. Det är säkrare, snabbare och effektivare.

Och om jag skrev något tokigt så får ni gärna rätta mig, jag har inte 100% koll på det där själv >_ <

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Jag ber om ursäkt....Jag menade att gå över från design i acess till sql i acess:) Såklart..

Frågan var väldigt otydligt ställd, men eftersom det finns ett "design-läge" i access antar jag att du menar det. Så min slutsats blir att du i alla år som du har skapat upp många olika databaser (av access typ) så har du använt det grafiska design-läget och inte byggt dina databaser via sql-queries, tex via php. Detta tycker dina vänner att du bör göra. Är jag helt fel ute?

Hursomhelst tycker jag inte att du behöver gå över till att "koda" databasen. Går snabbt och smidigt grafiskt. Dock bör du lära dig, eller kunna det grundläggande hur man skapar tabeller och lägger till kolumner och så. Nån gång kanske du hamnar framför nån terminal för att att skapa en ny tabell i mysql eller oracle.

Sedan är som sagt access inte världens bästa databas, men den funkar till småsidor och är ganska smidig att träna på.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Jag tackar Garnet och Frigolit för de välformulerade svaren och för att de tog sig tid=D. Det är sant att jag ställde frågan lite dumt i början genom att skriva access till PHP vet ej var ja fick de ifrån...Nyvaken perhaps men jag fick svar på min fråga..Nu så är det ju inte så att jag inte kan SQL. Sanningen är att efter ett år suttit med Access har ja ju kikat ett par tusen gånger på SQL koden som man kan göra om man vill:) Så jag kan språket men har alltid tyckt det var smidigare med design...

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

Jag föredrar också grafiska gränssnitt, helt klart. Varför sitta och skriva SQL-kod när man kan göra det grafiskt?
Enda jag använder SQLqueryn till är ifall jag skall sätt tex fulltext osv på fält, då är det lättare att använda en querybrowser.

Visa signatur

//Pochen