Problem med exporterade NFS-Shares

Permalänk
Medlem

Problem med exporterade NFS-Shares

Hej Alla!

Jag har ett problem med min filserver som jag gärna skulle vilja lösa.

Det jag vill göra är att exportera hela rootpartitionen ut över nfs till min laptop. Det här är inget problem i sig. Jag kan exportera hela rooten och jag kan mounta den på min klient. Problemet är att jag inte kan se de partitioner som är mountade under rooten på min filserver.

Just nu ser min /etc/exports ut såhär:

# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported # to NFS clients. See exports(5). / 192.168.0.0/255.255.255.0(rw,sync,insecure,no_root_squash)

På min filserver så har jag mountat två raidarrayer. En under /backup och en under /storage. När jag försöker komma åt dessa från klienten så syns dom inte alls. Den enda lösningen som jag kommer på i dagsläget är att exportera dessa på servern och sedan mounta dom på klienten i rätt ordning.

Men det är, eh, fult?

Jag hoppas det finns något man kan göra åt problemet, försökte googla men jag kom inte fram till något vettigt.

Tack på förhand!

Mvh kalasjocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

vad har du för rättigheter?
711 eller 700?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
vad har du för rättigheter?
711 eller 700?

Hur tänker du nu? Jag ser inte ens /storage som root.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem =/ jag har inte hittat något. kanske sökt dåligt..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Jag hoppas det finns något man kan göra åt problemet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
jag har liknande problem =/ jag har inte hittat något. kanske sökt dåligt..

Vilket problem? det är två rader text som behövs på vardera sida.
NFS exporterar bara filsystemen, det slår inte ihop dem till nya eller något i den stilen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vilket problem? det är två rader text som behövs på vardera sida.
NFS exporterar bara filsystemen, det slår inte ihop dem till nya eller något i den stilen.

I see. Synd att det inte finns något alternativ som gör det möjligt att exportera en struktur på en disk istället för ett filsystem. Sen exporterar den väll inte filsystem då man väljer vilken del av filsystemet man vill exportera?

Jag har dessvärre inte bara problemet med att jag behöver "två rader text" på vardera sida. Jag vill sätta upp automount på klienten så den mountar serverns root under /Servers/files. Det här ställer till problem då automount skapar länkar som pekar ut i /automount/Servers. Låt säga nu att jag vill mounta /Servers/files/backup från files:/backup. Det här går inte eftersom den har skapat en symlänk. Finns det någon smidig lösning på det här. Eller måste jag skippa automount?

Mvh Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

varför exporterar du hela rooten?

min auto mount ser ut så här,

xxx@lappis:~> cat /etc/auto.master /net /etc/auto.nfs /smb /etc/auto.smbfs xxx@lappis:~> cat /etc/auto.nfs mlib -fstype=nfs,bg,soft,rsize=8192,wsize=8192 192.168.y.z:/mlib data -fstype=nfs,bg,soft,rsize=8192,wsize=8192 192.168.y.z:/data home -fstype=nfs,bg,soft,rsize=8192,wsize=8192 192.168.y.z:/home

har sedan lagt in mjuk länk på /mlib samt /data mot /net/mlib samt /net/data och får därmed en burk neutral fil struktur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vilket problem? det är två rader text som behövs på vardera sida.
NFS exporterar bara filsystemen, det slår inte ihop dem till nya eller något i den stilen.

på servern:
/data ligger på (hda1)
/data/www (hdc1)
/data/home (sda1)
/data/pub (sdb1)

jag har exporterat /data med ip(rw,sync,no_subtree_check).
när jag mountar /data på min dator får jag bara se www,home och pub som tomma kataloger men inget i dom. men i servern så finns det tiotal filer i varje mapp. på servern kör jag debian (testing) och wrk kör jag gentoo.
så hur fixar jag detta problem så att jag slipper ha som nu tre stycken export och jag kan bara ha en?

Visa signatur