Vad skulle du välja "AMD vs Intel" "AM2 vs 775

Permalänk

Vad skulle du välja "AMD vs Intel" "AM2 vs 775

Ska köpa ny dator snart och behöver lite råd om vad jag ska välja mellan.

Intel med 775
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=389465&...

AMD med AM2
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=379103&...

Vilket system skulle du välja och varför?

Chassi kommer vara ett Antec Titan 550

/dreamer

Permalänk
Medlem

intel för det är bättre

Permalänk

Intel´n är snabbare än Amd´n.

Permalänk
Medlem

Intel conroe2 processor.
Helt enkelt för att det spöar skiten ur vad som helst som heter AMD just nu.

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

intel helt klart. snabbast just nu.

men vad är det för svindyra minnen du har valt?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Dra ner på minnena och kör på E6600

Permalänk
Medlem

Intels Core2 duo's snabbare modeller är snabbare än vad den snabbaste AMD processorn kan prestera. De paket du valt är ganska likvärdiga i prestanda i oklockat tillstånd. Men Intelprocessorn drar mindre ström, och kanske kan vara lättare att klocka av den anledningen. Vad jag har hört ska den vara lättklockad, även om Amd också går att överklocka ordentligt. Sen växer prestandan hos intel processorn lite snabbare per mzh du lyckas klocka den eftersom den gör lite mer per klockcykel. Tycker de övriga inläggen är överdrifter, även om de kommer till samma slutsats som jag. Men man måste inte överdriva, de är bättre att hålla sig till sanningen.

Sen tycker inte jag du ska välja zalmans kylning på processorn. De finns bättre som Scythe Infinity eller Noctua NH-U12 (bästa luftkylningen som de har hos komplett). Sen är nog Noctua NF-S12-800 en bra fläkt om man vill ha ett tyst system... men kanske inte bästa för maximal överklockning.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Haha, stördaste minnena. Öka cpu, minska minnen. Lugn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp intel E6600 2995kr.

Byt minne till Corsair XMS2XtremeTwin PC5400/675MHzCL4 2x512mb
1234kr hos OnnOff.

Prova med stock fläktarna innan du bestämmer att köpa nya.

Det blir mycket bättre prestanda.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Intels Core2 duo's snabbare modeller är snabbare än vad den snabbaste AMD processorn kan prestera. De paket du valt är ganska likvärdiga i prestanda i oklockat tillstånd. Men Intelprocessorn drar mindre ström, och kanske kan vara lättare att klocka av den anledningen. Vad jag har hört ska den vara lättklockad, även om Amd också går att överklocka ordentligt. Sen växer prestandan hos intel processorn lite snabbare per mzh du lyckas klocka den eftersom den gör lite mer per klockcykel. Tycker de övriga inläggen är överdrifter, även om de kommer till samma slutsats som jag. Men man måste inte överdriva, de är bättre att hålla sig till sanningen.

Sen tycker inte jag du ska välja zalmans kylning på processorn. De finns bättre som Scythe Infinity eller Noctua NH-U12 (bästa luftkylningen som de har hos komplett). Sen är nog Noctua NF-S12-800 en bra fläkt om man vill ha ett tyst system... men kanske inte bästa för maximal överklockning.

Men Intel är fortfarande snabbare och bättre än AMD för tillfället

Permalänk

Vasadu och P37uR
har helt klart rätt.

E6600 är helt klart mest "bang for the buck"

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Medlem

"Men Intel är fortfarande snabbare och bättre än AMD för tillfället"

Nej, de är inte sant!
Bevis: En Intel Celeron D 351 3.2GHz är inte snabbare än en AMD X2 5000+.

Intel snabbaste processorer är snabbare än AMD snabbaste. De är samma sak som att Intel är snabbare och bättre än AMD. Tråden handlade om en Core 2 Duo 1,86 Ghz, de finns snabbare AMD processorer än den processorn. Verkligheten ser ut som jag skriv i min tråd, så försök inte = ).

För övrigt har jag en Intel processor så jag är AMD partiskt på så sätt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Satsar ordentligt på minnet pga jag funderar på att uppgradera processon till snabbare sen så vill inte snåla på de området

Edit: Vad tror ni om att byta ut processon i inter paketet till en

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz?

Permalänk

En 6300 är snabbare än 4600+ som jag fattat det, extremt prisvärd processor.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Satsar ordentligt på minnet pga jag funderar på att uppgradera processon till snabbare sen så vill inte snåla på de området

Edit: Vad tror ni om att byta ut processon i inter paketet till en

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz?

Om du bara skall uppgradera till snabbare processor senare, så behöver du inte så dyra minnen. Det räcker med vanliga PC6400-minnen. Enda anledningen att välja de minnena skulle vara om du tänkt klocka processorn hårt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

ja har tänkt klocka processon så hårt den går stabilt

Permalänk
Medlem

"En 6300 är snabbare än 4600+ som jag fattat det, extremt prisvärd processor."

De är lite olika beroende på vilket spel man spelar eller vad man gör. Men ej överklockat skulle jag säga att 4600+ är något snabbare än E6300. Men krävs en 5000+ för att matcha en E6400. Men de är min bedömning efter att ha läst många prestanda test dom i mellan.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

intel = mer prestanda för pengarna

Visa signatur
Permalänk

Intel = bättre köp.

Permalänk
Medlem

Fel Fel Fel = ).

"Intel = mer prestanda för pengarna" Men för pengarna får man nog om man köper en AMD Sempron 2800+ 1.6GHz 128Kb Boxed för 393 kr tror jag nästan. = )

"Intel = bättre köp" De beror på prisklass om de är bättre köp... Har man en mindre budget så är Core 2 Duo för dyr, och då är AMD bättre köp än billiga Intelmodeller.

Amatörer = )

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

om du har budgeten 9 000+ så är intel bättre, nöjda nu?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Nu börjar de närma sig... = ). Ska man köpa spelsystem vanligt spelsystem i den prisklassen så börjar nog gränsen gå där någonstan runt 9000 kr... men min poäng var att man inte bara kan säga rakt upp och ner "Intel är bäst, köp den" i alla trådar och tro att man hjälper till och tillför något... som vissa gör här på forumet. De beror faktiskt på...budget och och vad man tänkt använda den till också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Intels Core2 duo's snabbare modeller är snabbare än vad den snabbaste AMD processorn kan prestera. De paket du valt är ganska likvärdiga i prestanda i oklockat tillstånd.

I oklockat tillstånd (och klockat) så är e6600 hästlängder snabbare än 4200+ jag lovar dej det. det är cpun som gör intelpaketet så mkt snabbare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, om jag inte är intresserad av klockning (än).

Vad är bäst? En Intel E6300 eller en AMD X2 4200+.