Permalänk
Medlem

kylpasta på cpun!

Hej,

Jag hade lite problem med min datorn: pentium 4 pci express 915 3,4 MG och ett moderkort från Abit G8.

Hursomhelst datorn slutatde plötsligt fungera. Jag tänkte då att börja med att omstarta bios men det hjälpte inte. TIll sist bestämde jag mig för att ta ut procceson och sätt dit den igen för att se om det händer ngt. Jo då, datorn var nu igång igen! men med en temperatur på cpun på hela 90celcius. O shit tänkte jag. Jag springer ner till affären och köper en kylsalva och kletar lite på men det kom lite salva på proccesons underdel (alltså där det ska inte komma) det var dock mycket lite.

Nu fungerar datorn igen och temp. är nu sänkt.

Hur falrigt var det att få lite salva på proccesorn. Jag uppskattar verkligen ett svar från ER.

Tack

Permalänk
Medlem

Kylsalva, sådan som säljs på apoteket som har en kylande effekt när man t.ex har en stukning/har fått ett slag?

Eller menar du kylpasta?

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt kylpasta menar jag

Permalänk
Medlem

Det står fortfarande kylsalva i forumsdelen, men här i tråden står det kylpasta. Dålig programmering

Permalänk
Medlem

Jag märkte det...

Permalänk

man kan väl sammanfatta läget så här: en bra kvalitetspasta har en ledningsförmåga som är mycket, mycket liten. kletar du pasta på processorns undersida kan den sålunda kortslutas även om det är osannolikt. rengjorde du efter din fadäs, vilket jag utgår ifrån att du gjorde, så är risken för kortis mycket, mycket liten (för att inte säga obefintlig). vad gäller temperaturen så bör det inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tack nu blev jag lite lugnare. Jag rengjorde faktiskt efter så jag fick bort all kylpasta. Nu funkar datorn igen så det borde då vara ok.
Tack!

Permalänk
Medlem

Bra ordval, jag läste denna tråd endast pga att det stod just "kylsalva"!!

Jag hade kul i alla fall!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870