Vilken extern 500gb med USB2/Firewire?

Permalänk
Medlem

Vilken extern 500gb med USB2/Firewire?

Jag är ute efter en extern hårddisk på 500gb som ska ha både USB2 och firewire men vet inte riktigt vad som finns och är bra.

Det jag har hittat är:

2450:- / Western Digital MyBook Premium Edition 500GB
2173:- / Iomega MiniMax USB/Firewire 500GB
2353:- / Iomega Desktop USB/Firewire Professional 500GB
2386:- / Maxtor OneTouch III FireWire/USB 500GB

Finns fler alternativ samt vilken av dessa diskar skulle ni rekommendera?
Det kommer vara en lagringsdisk som inte kommer stå på speciellt mycket så firewire 800 anser jag lite overkill.

Är det förresten någon som har koll på hur snabbt man kan flytta över filer med USB2, Firewire 400 respektive Firewire 800?

Permalänk

USB2 är riktigt snabbt o jag kan säga att jag inte märker nån större skillnad mellan min extterna disk o dom interna diskarna.
Fråga: finns det nån speciell anledning att du valt bort lacie i alternativen ovan?

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag separata grejer: Externa låda med USB- & Firewireanslutningar som klarar både ATA- och SATAdiskar från shg.biz. Jag vill ha lådor som kan hantera båda typer av diskar.

Jag beställde även en 500GB disk av lite bättre kvalla än det som vanligen finns i färdiga externa lådor eftersom jag ska montera den internt senare.

Totalt 2437:- + frakt

WD Caviar RE 5000YS, 500GB, SATAII
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=420632

shg Xtor 35UF HDD Box, 3.5", Silver
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=425203

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe321
USB2 är riktigt snabbt o jag kan säga att jag inte märker nån större skillnad mellan min extterna disk o dom interna diskarna.
Fråga: finns det nån speciell anledning att du valt bort lacie i alternativen ovan?

Märker du ingen större skillnad mellan intern och USB2 så
skickar du antingen småfiler eller så har du en dator med
låg prestanda.

Prova att föra över en fil på 3-4GB till USB-disken.