Tyst vattenkylning i trångt chassi, vilka delar?

Permalänk
Medlem

Tyst vattenkylning i trångt chassi, vilka delar?

Tänkte efter mycket funderande satsa på att försöka bygga något liknande system till mitt chassi (har ett likadant):
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1050624
Skall dock försöka få till det lite snyggare med fläktar och slangar inne i chassit.

Har lite krav: tyst, ej för stort, säkert mot läckage och givetvis kyla min komponenter i sign (GPU, CPU & chipsett, eventuellt något överklockat men absolut inget extremt.

Det svåraste blir väl att bygga det smidigt men det skall nog gå bra, men skulle vara väldigt tacksam om vilka delar man skall satsa på och om vart man köper dem!

Radiator:
Max storlek 2x120, gärna 3x80 om det nu finns, helst 3cm eller tunnare. Fläktar har jag.

Pump och tank: Så liten som möjligt men ändå tillräckliga , hans prylar på bilderna såg ju perfekta ut, men vart hittar man dessa. Kanske det går att köra utan tank, men hört att det kan vara lite problem med luft i system o dyl?

Block: Vilka är bra för mitt ändamål, skall de vara av alu allt cu beroende av vilken radiator man väljer? Gärna modell som är känd för att inte spricka eller läcka.

Kopplingar & slang: behövs säkert en massa 90 böjjar. Klämmor mm, eller finns det någon typ av spiral man kan stoppa in i slanngen för att förhindra problem vid snäva böjjar?

Vill också helst undvika att betala mer än 2500kr
Tack på förhand!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Har precis satt ihop en dator med de krav du har!

Postar en bild, ifall du hittar nåt som verkar intressant...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2

Postar en bild, ifall du hittar nåt som verkar intressant...

Ifall jag hittar?? Det där var ju helt fantastiskt!!

Edit, hade en massa frågor till dig innan, men nu har jag minskat ner lite på dem då jag hittat det mesta. Men detta vill jag gärna veta mer om:

1. Du har en T-koppling som går ut till chassit. Vad är det för pryl, för påfyllning?

2. Bredvid pumpen ser du ut att ha något i chassit, är det något eller bara ett fäste?

3. Vart har du handlat prylarna?

4. Såg att du hade en 2400+ och 9800. testat hur bra detta kyls, antar att du håller riktigt låga temps?

Hittade nu detta kittet som jag fundera på, det borde väl vara likvärdigt men lite mer passande då jag har ett X1900XT?
http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3752/...

har doch bytt ut radiatorn mot en smalare modell "Alphacool NexXxoS Pro II" hoppas den skall räcka, någon som har kommentar?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

kent2

vad är det för ngt du har i slangarna för att dom inte ska böjas??

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Ser att du editat, har inte hunnit svara förän nu!

1. T-kopplingen är en vanlig 1/2" plastkoppling, den drar jag till chassit för påfyllning, samt för att slippa tank. Datorns normala position är så att den står med pumpen nedåt, och påfyllningen hamnar då uppåt.

Vinsten med det är att luften i systemet hamnar i slangen. Gick faktiskt ganska fort att avlufta!

2. Bara ett fäste... ...skall dock bygga om det, så att pumpen hänger i gummisnören. En av de viktigaste delarna med detta bygge var att få datorn riktigt tyst. Har kört med pumpen hängande endast i slangarna för att testa, och då kan även jag, som nog är över medel vad gäller "tyst-kräsenhet" tycka att det är tillräckligt tyst!

3. Uteslutande PTS (www.petrastechshop.com) Samtliga delar m frakt hamnade på runt 2500:- har jag för mig. Jajustja, pumpen köpte jag på vcore.dk

4. Kör 2400+ på 2360Mhz. Med nya 7600GT hamnar tempsen på 52idle, 55load. Detta är med allt monterat inuti lådan, lock på. Har ganska kasst
luftflöde, så bättre temps kan man definitivt få... Kör 24h+ primestabilt, så jag är nöjd!

Lycka till med bygget, och glöm inte att posta på SWEC!!!

Jax: Jag använder vanlig ståltråd, av formbar modell. Tvinnar denna runt slangen, som BTW skall vara tygon. Det är samma ståltråd jag använder istället för slangklämmor. Funkar grymt bra, pressar jämt ihop slangen runt nippeln och sluter absolut tätt!

Slangen blev så böjbar som jag hoppades på! Kan böja slangen nästan omedelbart minst 90grader utan att tappa allt för mycket tvärsnittsarea...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret! Ganska hög temp idle, men under load är det ju helt ok? själv vill jag ju hamna på dryga 30 grader när allt är klart men det kasnke är helt omöjligt med x1900XT...

Det mesta var slut på PTS så satsar på Alphacool. Har velat och ändrat mig en del men funderar på om inte detta är de delar jag satsar på! Vad tror ni, är det tillräckligt effektivt och tyst? tyvärr verkar systemet hamna på närmare 3500kr Har för övrigt 2st papst 120 silent liggande som jag skall ha till detta.

Hittade även sådan där fjäder färdig för att tryckas in i slang..

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ganska dålig koll på enskilda komponenter. Har du tur får MX eller nån annan w/c guru syn på tråden och kan hjälpa till!

Kan bara råda angående pumpen, den finns i diverse olika utföranden, med olika prestanda, men också ljudnivå! Ta reda på vad det är du vill ha innan du köper!
(jag har en 15W pump med pro top. Inte bästa prestanda(edit: dock mkt bra prestanda jämförelsevis med många andra pumpar!), men riktigt tyst!)

Skulle nog personligen fundera 2ggr över slangklämmorna också. Har inte testat dom eller nåt, men tror at de inte nödvändigtvis är bättre än buntband... ...rätta mig den som vet!

Den där spiral-prylen har jag inte sett förut! Den hade jag nog testat innan jag började tvinna egen!! Du får rapportera om hur den funkade!

Kör du en dualrad, och se till att ge den chans att omsätta bra luft, har du alla möjligheter att få fina temps kan jag tro!
Har typ 10 grader svalare när jag kör radden utanför lådan...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Lyder ditt råd och kör med buntband istället för de andra klämmorna, så sparar jag 70kr i alla fall. Sparade också in lite på att skrota den kompletta kylaren till x1900 och satsa på en enbart för gpu:n efter att ha läst lite av MX inlägg, blev en NexXxoS GP3X...

Såg att han lovordade DDC2 pumpen, men de säljs inte av Alphacool ännu :-(, och känns säkrast att köpa allt från en lev. För övrigt var den pumpen jag valt specad med lägre ljudnivå, borde vara ok, eller?

Om någon rekomenderar en bättre radiator för de pengarna så skriv det! Inte hittat någon recension på denna men kravet är under 3cm tjock.

Sedan hade jag helst velat haft G1/4 90-graders böjjar i metall i stället, undrar om det finns någonstans, bara sett modeller med typ "snabbkoppling" kanske bara åka till bauhaus?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Lyder ditt råd och kör med buntband istället för de andra klämmorna, så sparar jag 70kr i alla fall.

Jag ogillar den typ av slangklämmor du funderade på först. De känns inte sluta riktigt tätt och kan vara riktigt svåra att spänna i trånga utrymmen. Buntband tätar bättre, ser bättre ut (enligt mig) och kostar dessutom mindre. Köp inte för veka bara, de kan gå av när man spänner dem vilket är lite jobbigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Sparade också in lite på att skrota den kompletta kylaren till x1900 och satsa på en enbart för gpu:n efter att ha läst lite av MX inlägg, blev en NexXxoS GP3X...

Jag har varken testat eller läst om någon som testat GP3X men det ser inte ut att prestera något vidare. Det finns knappt någon struktur inuti blocket som kan skapa turbulens vilket är vad som behövs för att kopparn ska överföra värme till vattnet. Ett block i samma prisklass som förmodligen presterar bättre är EKs. Men med alla kylflänsar för minnen och sånt så är du snart uppe i vad ett heltäckande kostar. EKs heltäckande håller grymt hög byggkvalité och kyler bra utan att vara för reststriktiva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Såg att han lovordade DDC2 pumpen, men de säljs inte av Alphacool ännu :-(, och känns säkrast att köpa allt från en lev. För övrigt var den pumpen jag valt specad med lägre ljudnivå, borde vara ok, eller?

DDCn med alla sina namn och toppar är en djungel! Vi jobbar på en FAQ där det bland annat går att läsa att DDC-2 är samma pump som Alphacool DDC-1PlusT, Alphacool DDC-Ultra, Swiftech MCP355, Danger Den DDC rev2 osv.
Bäst presterar DDCn med toppmonterat insug vilket går att åstakomma genom egen modifikation eller med ny topp. Hur stor skillnaden är mellan de olika topparna kan du läsa i petras test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Om någon rekomenderar en bättre radiator för de pengarna så skriv det! Inte hittat någon recension på denna men kravet är under 3cm tjock.

Längst ned i första posten i denna tråd kan du läsa Radical_53:s test av de vanligaste radiatorerna. Självklart vinner ThermoChills PA-serie, konstigt vore det väl annars när de kostar nästan dubbelt så mycket som andra radiatorer och är dubbelt så tjocka! Andraplatsen går till Swiftech/Cooltek (37mm tjocka, pris 44€ hos EK) men inte långt efter kommer GT så om du har begränsat med utrymme kanske GT är rätt radiator för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Sedan hade jag helst velat haft G1/4 90-graders böjjar i metall i stället, undrar om det finns någonstans, bara sett modeller med typ "snabbkoppling" kanske bara åka till bauhaus?

90gradersböjar stryper flödet rätt mycket och är oftast inte nödvändiga. De flesta böjar går att klara med lite SmartCoils istället.

NexXxos XP rev2 är troligtvis ett av de tre bäst presterande blocken på marknaden och då det är billigast av de tre är det även mycket prisvärt. Här kan du se hur det står sig mot AquaXtreme MP-05 och Swiftech Storm.

Jag tycker att du borde sattsa på grövre slang än 8mm ID, det kostar flöde i onödan. 7/16" ID (11,1mm) är optimalt för G1/4 nipplar men 1/2"(12,7mm) eller 10mm funkar nästan lika bra.

Som du kanske har märkt är en rätt stor del av kostnaden för oss svenskar frakten så för att minimera den håller man sig gärna till så få butiker som möjligt. Tyvärr har väldigt få butiker ett komplett utbud så man tvingas ofta beställa från 2-3 olika butiker. Undantaget är petras som har det mesta man kan önska. Inom en snar framtid börjar de även sälja EKs block och ThermoChills radiatorer. Några andra bra butiker med skapligt utbud är vcore.dk och over-clock.co.uk.

EDIT: Stavning.

Permalänk
Medlem

Tack hjälpen Kent2 och Mx!!

Nu har jag lite att fundera på innan jag lägger in min order. Ja, lite synd att ingen butik har allt det man vill ha, blir nog att beställa från 2 butiker ändå då, skall försöka få iväg en order i slutet av nästa vecka!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/