Datacenter i en kontainer?

Permalänk
Melding Plague

Datacenter i en kontainer?

Tillverkaren Sun presenterade igår en mycket ovanligt projekt kallat Blackbox. Det handlar om att skapa ett datacenter som får plats i en vanlig kontainer. Även fast idén kan verka underlig finns det en mängd fördelar jämfört med traditionella datacenters.

Läs nyheten: Datacenter i en kontainer?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

En Blackbox kan enligt Sun hantera mer än 10 000 användare.

Det hoppas jag eftersom 10 000 användare bara är 5 användare per kärna.

Lite spontant får jag känslan av att en container inte behandlas på samma sätt som ett datacenter gör men men

Permalänk

ahaa! fullt med nördar där inne va?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Hum... jag vill ha en. inte för att jag hade fått ha den i trädgården men ändå. sen vet jag inte vad den är riktigt bra för *läser vidare på sidan*

EDIT: egen L2 eller WoW server... undrar om den kommer med fiber koppling i chassit

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag som tycke Elitemodd's chassin var stora

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på när datorbutiken.com får in dessa på lager?

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
Hum... jag vill ha en. inte för att jag hade fått ha den i trädgården men ändå. sen vet jag inte vad den är riktigt bra för *läser vidare på sidan*

EDIT: egen L2 eller WoW server... undrar om den kommer med fiber koppling i chassit

Skulle inte ha så stor användning av den men vill ha en!

Undrar hur mycket den kostar?

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk

jag förstår inte riktigt tanken?

Ska dessa tåla att stå ute och få lite stryk? Eller är det mer tänkt att man droppar av en i serverhallen för att snabbt få saker och ting på plats?

Permalänk

Oerhört intressant, egentligen rätt konstigt varför man inte gjort det förens nu faktiskt.

Men att frakta sådana på fraktfartyg vet jag inte riktigt... Inte så roligt om nått går sönder. Fast de lär ju ha tänkt på sånt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalathegreat
ahaa! fullt med nördar där inne va?

Fullproppat med nörddvägar och cpuer

Permalänk
Medlem

drop pod inbound. man kan parachuta in dom till irak det där var fett coolt. vem ska ha dom och varför :S?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
jag förstår inte riktigt tanken?

Ska dessa tåla att stå ute och få lite stryk? Eller är det mer tänkt att man droppar av en i serverhallen för att snabbt få saker och ting på plats?

Bara att ställa upp utomhus. Hyra är dyrt. Finns massa att spara där.

Permalänk
Medlem

Undra hur skakis han som sköter kranen är när han får får en sån här container istället för en med bananer

Permalänk
Medlem

10 000 användare... av vadå?
Skulle nog kunna ha hundratusentals spelare på en Ultima Online server.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jävligt intressant initiativ. Tittade lite på bilderna på suns hemsida och jag är inte säker men det ser ut som att dörrarna kan klara att hålla ute det mesta. Det är rätt logiskt dock att sun måste ha tänkt på det. Man bygger inte in en sådan i ett hus precis.

Nu är det bara att vänta på att IBM och de andra serverjättarna apar efter.

Permalänk
Medlem

Sån vill jag ha! SKulle lätt ha den i trädgården;) strunta i vad mor och far säger:D

Permalänk

presis nar utvecklingen gick mot mindre och strömsnålare grejer så kommer den där 5tons kollosen som en verklighetskontroll rakt i ansiktet

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det här är vill ha-faktor*n^1337... Inte bara lite respekt att han sådan i trädgården...

Permalänk
Medlem

Tänk vad mkt semesterfilmer man kan ha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Bara att ställa upp utomhus. Hyra är dyrt. Finns massa att spara där.

Ja, sen en natt klockan tre backar en lastbil upp på gården, alternativt kör ner grundarna, drar upp kontainern på flaket och kör iväg. Vilken kupp!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Haha! Fan vad ballt, vill ha en sådan container så att jag kan ha en fin cs server, eller flera.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Konstigt att servrarna inte räcker till när de ska köra aktiva JavaScript på dem hela tiden...

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
presis nar utvecklingen gick mot mindre och strömsnålare grejer så kommer den där 5tons kollosen som en verklighetskontroll rakt i ansiktet

DX10 är faktiskt också på gång ;D

lite cool faktiskt hade jag en skulle jag lätt ha den på framsidan för att det skulle vara grymt mycket respekt att ha en server som är lite värre än det andra ;D. Men elräkningen blir nog ett helvete =/

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

är det en 120mm fläkt bak och en fram som gäller eller??

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

najs som fan... dock lätt o snå med truck ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Suns bilder om Blackboxen, och måste säga att jag inte riktigt förstår alla... Det lär vara en dyr lösning, med mycket dator i. Och på en av bilderna står det dumpad jämte ett vindkraftverk? Behövs det så mycket kraft för att få reda på om det blåser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
10 000 användare... av vadå?
Skulle nog kunna ha hundratusentals spelare på en Ultima Online server.

10 000pc användare via terminaler som förslagsvis.

Mycket intressant projekt. Tror att det kan fungera då den är riktigt liten. För att vara ett datacenter med 146 teraflops, 9 terabyte minne 2 petabyte hdd. (Taget från deras film på deras sida). Den är ju bland världens 200 snabbaste serverkluster också.

Hoppas att det finns en marknad för detta.
Bra initiativ sun.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Rätt coolt ändå. Bygger själv likanande boxar fast telefonväxlar på jobbet. Dock typ en tredjedel så stora men enligt samma princip... Kapaciteten föll en i smaken iaf

Permalänk
Medlem

Tror att militären kommer köpa såna.
det är ett smidigt sätt och bygga upp en infrastruktur i krisregioner för att koordinera styrkor och kapaciteter i krisregioner. bra sak kan rädda liv faktiskt.
hade varit bra och ha en sån när katastrofen i thailand hände.
stora fraktplan kan ladda in flera såna containers.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
presis nar utvecklingen gick mot mindre och strömsnålare grejer så kommer den där 5tons kollosen som en verklighetskontroll rakt i ansiktet

CPUerna i den är T1000. En 8 kärnors CPU som drar 72Watt. Det är ganska energisnålt, tycker i alla fall jag. Det var något exempel på ett företag som hade ersatt typ 12 Dell servrar som drog flera 1000 watt med en sådan SUN rackserver och den idlade på 50%.