Permalänk
Medlem

Synpunkter efterfrågas (duo-bygge)

Nu är det äntligen dags för ny burk igen men jag har lite problem att välja moderkort, och har även lite andra funderingar. Jag tar tacksamt emot all hjälp med den slutliga finputsningen. Tänk på att jag varken kan eller orkar hålla på med överklockning, så det behöver ni inte ta hänsyn till.

Chassi: Antec P180
Moderkort: Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
PSU: Corsair 620W HX
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
CPU-kylning: Scythe Infinity
RAM: Kingston HyperX (2x1024) DDR2 800 MHz PC2-6400 CL4
Grafikkort: 2 st GeForce 7900 GTO (SLI)
HDD (OS): WD Raptor 36GB SATA
HDD (lagring): 3 x WD Caviar 500GB RE-2 SATA II (RAID5)

Frågor:

1. Har ni något moderkort att rekommendera? Jag kommer som sagt inte att överklocka, och vill gärna ha något någorlunda framtidssäkert.

2. Är det värt att byta stock-kylaren om jag ändå inte ska överklocka?

3. Finns det ett bättre alternativ i ungefär samma prisklass (4500 – 5000 kr) än två stycken 7900 GTO i SLI?

4. Vad säger ni om hårddiskarna? Min tanke är att ha en snabb disk till OS:et och ett par 500 GB-diskar i RAID1 för backup och lagring av filer. Är Raptor-disken snabbare än en vanlig 7200-varvare trots att den inte kör på SATA2?

5. Kör man RAID5 så förlorar man bara 33% av utrymmet i jämförelse med RAID1 där man förlorar 50%. Med RAID5 är det dock krångligare att återställa datan efter krasch. Är det rätt uppfattat? Vad skulle ni rekommendera? RAID1 eller RAID5?

6. Ser ni någon flaskhals i systemet?

Alla synpunkter och åsikter är välkomna!

Permalänk

Re: Synpunkter efterfrågas (duo-bygge)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oddish
Nu är det äntligen dags för ny burk igen men jag har lite problem att välja moderkort, och har även lite andra funderingar. Jag tar tacksamt emot all hjälp med den slutliga finputsningen. Tänk på att jag varken kan eller orkar hålla på med överklockning, så det behöver ni inte ta hänsyn till.

Chassi: Antec P180
Moderkort: ???
PSU: Corsair 620W HX
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
CPU-kylning: Scythe Infinity
RAM: Kingston HyperX (2x1024) DDR2 800 MHz PC2-6400 CL4
Grafikkort: 2 st GeForce 7900 GTO (SLI)
HDD (OS): WD Raptor 36GB SATA
HDD (lagring): 2 x WD Caviar 500GB RE-2 SATA II (RAID5)

Frågor:

1. Har ni något moderkort att rekommendera? Jag kommer som sagt inte att överklocka, och vill gärna ha något någorlunda framtidssäkert.

2. Är det värt att byta stock-kylaren om jag ändå inte ska överklocka?

3. Finns det ett bättre alternativ i ungefär samma prisklass (4500 – 5000 kr) än två stycken 7900 GTO i SLI?

4. Vad säger ni om hårddiskarna? Min tanke är att ha en snabb disk till OS:et och ett par 500 GB-diskar i RAID1 för backup och lagring av filer. Är Raptor-disken snabbare än en vanlig 7200-varvare trots att den inte kör på SATA2?

5. Kör man RAID5 så förlorar man bara 33% av utrymmet i jämförelse med RAID1 där man förlorar 50%. Med RAID5 är det dock krångligare att återställa datan efter krasch. Är det rätt uppfattat? Vad skulle ni rekommendera? RAID1 eller RAID5?

6. Ser ni någon flaskhals i systemet?

Alla synpunkter och åsikter är välkomna!

1. I och med att jag själv använder Gigabyte DQ6 så kan jag rekommendera det. Funkar fint och jag antar att övriga Gigabyte brädor gör det också. Asus nämns överallt så det går säkert också an.

2. Orginalkylaren är rätt högljudd av sig så om du är känslig för ljud så är det bra att byta kylare. Kör själv Inifinityn och med den medföljande fläkten är det nog den tystaste komponenten i datorn.

3. Nu vet jag att jag rekommenderade Gigabytes och Asus' brädor, men iom att du ska köra SLI finns det inte så mycket att välja på egentligen. Asus har nån SLI-bräda och säkert andra också. Folket kan säkert rekommendera nån fin SLI-bräda åt dig.
Annars så finns ju alltid Ati X1950XTX i den prisklassen. (Antar jag, 440€ gav jag för mitt. Vet inte hur priserna är på andra sidan pölen.)

4. Disksystemet ser fint ut. Raptor kör jag själv till systemet och är nöjd. (74GB varianten, för tillfället.)

5. RAID5 går bort iom att du behöver minst 3 diskar för att köra det. RAID1 ska du köra isf, om du ens behöver det? Det är naturligtvis en chansning men sedan jag började ha aktiv kylning åt mina diskar har inte en enda dött. (Från 2001 framåt.)

6. Största flaskhalsen i systemet i den här klassen är som alltid hårddisken, tyvärr finns det inte nåt som är mycket bättre i en vettig prisklass. (I-RAM t.ex. men det blir rätt mycket dyrare samt att man får max 8GB utrymme av ett kort. I-RAM2 är dock på väg men det är knappast ett alternativ för dig.)

Ser fint ut!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Om du skall köra sli med full hastighet behöver du ett moderkort med 975 kretsen och speciella drivrutiner eller ett nVidia chipset.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Tobbe Nukem:

Passar din infinity problemfritt på DQ6an? Inga kondensatorer som tar i?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Tobbe Nukem:

Passar din infinity problemfritt på DQ6an? Inga kondensatorer som tar i?

Problemfritt! Inte mycket till godo dock.

Fast den var inte särskilt problemfri att få på plats. Inte mycket rum i ena hörnet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Re: Re: Synpunkter efterfrågas (duo-bygge)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Folket kan säkert rekommendera nån fin SLI-bräda åt dig.

Jag kollade runt lite mer och hittade Asus P5N32-SLI Premium. Det tror jag blir kanon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Disksystemet ser fint ut. Raptor kör jag själv till systemet och är nöjd. (74GB varianten, för tillfället.)

Men ger den verkligen bättre prestanda än en vanlig 7200-varvare i SATAII? Onödigt att slänga pengar på en 10 000-varvare om SATAI-gränssnittet begränsar den. Men jag är så kass på hårddiskar så jag svamlar säkert bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
5. RAID5 går bort iom att du behöver minst 3 diskar för att köra det. RAID1 ska du köra isf, om du ens behöver det?

Tanken var då att köpa en tredje 500-gigare.

* Konfigurationen uppdaterad

Permalänk

Hur jävla svårt är det att förstå egentligen, frågor om diverse datorbyggen skall inte postas i denna forumtråd?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Hur jävla svårt är det att förstå egentligen, frågor om diverse datorbyggen skall inte postas i denna forumtråd?

Din mamma.