Föra över 4.7GB stora filer Sverige-Australien?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Det räknas i bytes när man packar ner i Winrar.
45 000 000 bytes = ca 45 mb

Ja, men prästen skrev kilobyte...

"typ 45 000 000 k per arkiv."

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Föra över 4.7GB stora filer Sverige-Australien?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
Sitter och funderar över vilket sätt som tenkiskt sett är bäst om man kontinuerligt vill föra över säg 4-5GB av data mellan Sverige och Australien.
Om någon kan komma med förslag på vettiga lösningar, gärna i storskala shot! Vilken vettig överföringshastighet till ungefärlig kostnad kan man vänta sig?

1. Någon form av server kedje från land till land där data flyttas genom speciella avtal med företag. Kostnad?

2. Direktanslutning till gemensam satelit?

På jobbet kommer jag upp i 8-15Mbit mot dedikerade 100Mbit linor hos http://iinet.net.au/ och http://optus.net med Telia Link X-Line 100Mbit.

Tycker trafiken tar en rätt rolig väg över USA men kanske är den närmaste.

Tycker du kan ta kontakt med någon av deras säljare och se om de kan erbjuda vad du behöver. http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?OID=500008...

Peeringen som sker är Telia > Level3 > Optus.net & Telia > Level3 > iinet.net.au enda skillnaden är att trafiken går olika vägar från New York beroende på vilken leverantör det är. IINET går via Denver och San José medans iinet går via Washington och Dallas innan de båda grenar ihop i Los Angeles hos Level3 innan de vi kommer in i Optus och IINET's nät.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, men prästen skrev kilobyte...

"typ 45 000 000 k per arkiv."

Han skrev k men inte om det var Byte eller bit.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått det hela så är det en producent av video osv här i sverige som ska skicka råmaterial till klippare,fx-folk och ljudsättare i australien och sen ska det färdiga materialet tillbaka till sverige?
Har jag förstått det hela rätt?
Hur länge ska detta hålla på? Månader? År? En gång?
Vad är budgeten? Eller är det budgeten som planeras just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Han skrev k men inte om det var Byte eller bit.

/H

....

Han pratade om Lagring, då är det underförstått att det är Byte, bit används i stort uteslutande när det gäller överföringshastighet.

Och även om han av någon skum anledning menade Kilobit, så är det betydligt mer än 45MB ändå..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
....

Han pratade om Lagring, då är det underförstått att det är Byte, bit används i stort uteslutande när det gäller överföringshastighet.

Och även om han av någon skum anledning menade Kilobit, så är det betydligt mer än 45MB ändå..

SERIÖST! Plåga något annat förum!!!!!!!!!
ALLA fattar vad han menar utom en stackars liten bogg, som måste påpeka det 3 ggr på rad.... Sök uppmärksamhet nån annanstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
SERIÖST! Plåga något annat förum!!!!!!!!!
ALLA fattar vad han menar utom en stackars liten bogg, som måste påpeka det 3 ggr på rad.... Sök uppmärksamhet nån annanstans.

Och vad har du för problem?

Jag fattade vad han menade.

DrRotmos däremot Påpekade varpå PanGa eller vad han hette sa att han visst sa rätt (Vilket han inte gjorde).

Jag lär väl för fan få svara på någon som säger emot mig?

Du skriver då inte vettiga inlägg för 5 öre, så stick och brinn

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Så som jag förstått det hela så är det en producent av video osv här i sverige som ska skicka råmaterial till klippare,fx-folk och ljudsättare i australien och sen ska det färdiga materialet tillbaka till sverige?
Har jag förstått det hela rätt?
Hur länge ska detta hålla på? Månader? År? En gång?
Vad är budgeten? Eller är det budgeten som planeras just nu?

Tack för alla svar!

Det är budgeten som planeras just nu. Tanken är att verksamheten skall pågå flertalet år framåt men måste testas först. Det är av vikt att material kan sändas och överföras snabbt.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
Tack för alla svar!

Det är budgeten som planeras just nu. Tanken är att verksamheten skall pågå flertalet år framåt men måste testas först. Det är av vikt att material kan sändas och överföras snabbt.

Du kan väl också kontakta mediabolag som SVT, TV4, Aftonbladet osv och höra efter vad dem använder för system för att sända över råmaterial från sina reportrar och filialer runt om i världen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Sant. Med tanke på att dyl. material måste vara i rätt hög upplösning och fraktas snabbt (dygnet runt) måste någon lösning finnas.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att TV tar ner direktsändningar via Satelit (såklart), och avsnitt och serier skickar dom postvägen med Master DV-band.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag gissar på att TV tar ner direktsändningar via Satelit (såklart), och avsnitt och serier skickar dom postvägen med Master DV-band.

Jag skulle tro samma sak.
Jag vet att vissa serier tar dom emot via post iaf. Och direktsändningar är ju ofta lite fördröjda så de går väl troligtvis via "internet" eller via satelit, dock så brukar ju itne de vara i direkt hdtv material så krävs no ingen jätteuppkoppling för det. Så tyvärr kan nog inte media hjälpa dig. Fast man vet ju aldrig, värt att fråga iaf.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

HTTP server är smidigast.

Permalänk
Medlem

Sen kanske man ska använda ett annat protokoll än TCP för att få maximal överföringshastighet, men det är ju överkurs i detta fallet kanske.

Men jag tror att du gör bäst i att kontakta TIER-1 (nätägare) (http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_carrier) och fråga vad dom kan göra för dig. Ju längre dom kan hålla dig inom sitt nät innan dom lämnar över till andra destå längre kan dom garantera en hastighet.