Permalänk
Medlem

Det jävliga är att ASUS F3Jp med sin 1.4" större skärm har 1680 x 1050 WSXGA+!
ASUS A8Js har "bara" 1280 x 800 WXGA, 1GB mindre minne, 40GB mindre HD.

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är skärmarna emellan irl, alltså hur mycket bättre WSXGA+ är!?

Någon som annars har koll på hur pass bra Asus skärmar är, jämfört med andra?

Permalänk
Medlem

här är er bra review av A8js http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3313&review=... bara några dagar kvar innan de andra butikerna får in den.... tänker inte betala 2k mer från komplett bara för att få den lite tidigare... Give me my A8js !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Epatnor..
Kan du länka till ASUS A8Js review? Smått intresserad av hur den datorn presterar.
Småsneglat på den ett tag, men så dök även ASUS F3Jp upp som kandidat.
ASUS A8Js:
14" WXGA,NVIDIA Go7700, Core 2 Duo T7200,1 GB,120GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP *16.995:-

ASUS F3Jp:
15.4"WSXGA+, ATI X1700, Core 2 Duo T7200,2 GB,160GB,DVD±RW,WLAN/BT,MCE *18.995:-

Frågan är vilken som presterar bäst och är "mest" för pengarna?
ASUS F3Jp finns även i en lite nerbantad version:
15.4"WXGA+, ATI X1700, Core 2 Duo T5600,1 GB,120GB,DVD±RW,WLAN/BT,MCE
*16.995:-

Yo! Sorry glömde visst länka. Finns lite härliga bilder där också, fasen vad löv Go7700 kan rita ut samtidigt, passar ju bra nu till hösten :). Jag refererar till bilden ur Oblivion där han står utanför staden.

http://www.notebookforums.com/thread175184-2.html (länken är till sidan 2 i tråden)

Läs! Klart intressant, jag köper A8Js så fort den komer ut. Men inte till de priser som du hade hittat Anzy :p, den finns ju för dryga 15000:- fast det dröjer tydligen lite längre för de andra än för Komplett.

Aktuella priser: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=131054

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Yo! Sorry glömde visst länka. Finns lite härliga bilder där också, fasen vad löv Go7700 kan rita ut samtidigt, passar ju bra nu till hösten :). Jag refererar till bilden ur Oblivion där han står utanför staden.

http://www.notebookforums.com/thread175184-2.html (länken är till sidan 2 i tråden)

Läs! Klart intressant, jag köper A8Js så fort den komer ut. Men inte till de priser som du hade hittat Anzy :p, den finns ju för dryga 15000:- fast det dröjer tydligen lite längre för de andra än för Komplett.

Aktuella priser: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=131054

Har inte kollat runt för bästa pris ännu.
Tog bara exempel. Nog för att jag hellst skulle vilja köpa från komplett, då jag varenda gång hittils imponerats över deras leverans och support.
En fråga bara, vilket skärm är det som gäller på ASUS A8Js?
Hos komplett, Microstore m.f står det ju 14" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA ).
I den där reviewen står det 14" 1440x900...
Som vanligt att Sverige får den "sämre " varianten då? Eller vet du bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
I den där reviewen står det 14" 1440x900...
Som vanligt att Sverige får den "sämre " varianten då? Eller vet du bättre?

Jag håller på lite i en annan tråd också angående detta. Jag vet verkligen inte, har återförsäljarna här fått fel uppgifter från Asus eller får vi som sagt verkligen en sämre skärm?

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=84241&page=2

Edit: Men va tusan nu då? Kolla vad Asus skriver i sin beskrivning på den svenska sajten av A8Js:

Skärm 14" WXGA(1440x900) LCD
Color Shine(glare-type) LCD

Är inte WXGA 1280*800 ??? Jo det är klart det är. Ett skrivfel alltså av Asus. Så vad gäller?

Har vi en JÄKLARNS TUR så går våra internetbutiker efter att de skriver WXGA :p. Och då kanske det ändå sitter 1440 skärmar i dom!

Men det har vi nog inte. Sån tur alltså.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Bara skriva till första bästa butik och hoppas på att dom vet svaret.
Men troligtvis vet dom inte det då dom ännu inte fått in varan..

Permalänk
Medlem

Precis, ingen som vet än riktigt då datorn inte kommit (Komplett räknas inte när dom är så dyra fast det verkar som att de sålt en i alla fall). Va fasen, om de låg typ 1000:- över skulle jag nog kunna tänka mig att hugga på betet, men inte 2000:-, skamligt. Och tar man deras delbetalning kostar datorn typ 21000:- i slutändan eller nåt! Jaja nog flaming av K nu, men det är bara för att jag gillar dom i övrigt och hade helst handlat av dem också!

Vi får helt enkelt vänta tills det dyker upp riktiga recensioner - och om nån här hinner först så är det nästan ett krav att han eller hon skriver en recension! Jag lovar göra det i alla fall!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=131054

här står det 1440x900 iaf. men vet inte riktigt vem man ska gå efter... får hoppas att affärerna har fått det fel... vore synd annars

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det var 1440x900 .. riktigt shysst isf iaf 14"

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Enligt IT-Service ska a8js komma till Sverige 21/11 :(... hoppas den kommer tidigare hos någon annan med ett vettigare pris än komplett.

Permalänk
Medlem

Lol! Jag hoppas inte Komplett här läst detta och blivit för sura på mig, fast det är nog inte därför det har skett, men mirakel kan tydligen hända!

Jag skrev tidigare att jag gärna handlar av K, men inte när de ligger typ 2000:- över de andra. Nu om det är så att IT-Service för vänta till 21/11 innan de får datorerna så blev jag ännu mer frustrerad. Därför ringde jag till Asus och kollade varför Komplett har fått datorer men inte de andra ÅF, och när de andra förväntas få leveranser. Det verkar helt klart som att det kan dröja ÄNNU längre än till den 21/11 om jag förstod honom rätt :(.

Ett alternativ till A8Js har för mig varit F3T, då den också innehåller ett Geforce kort. Detta behövs då jag programmerar shaders i OpenGL, där ATI:s drivrutiner har skitdåligt stöd för OpenGL 2.0 (och Linux med för den delen. För spelens del hade det gått lika bra med X1600 som Go7600.

F3T väntas inte komma förrän nästa år!!! Detta beror tydligen på brist av Turion X2 64 processorer. Fast jag har hört att det är brist på C2D processorer också...

Alltså har jag inget val än att köra med A8Js. Det var ju ändå den burken jag helst ville ha. Och nu *tadaaaa* har Komplett sänkt sina till 16.295:-!

Nu blir det av. Jag vet att de fortfarande ligger drygt 1000:- över de andra, men alla jag frågat när de får in datorer har varit väldigt försiktiga med att lova lev datum, vilket gjort att jag misstänker att det kommer dröja ganska länge. Kompletts pris kan ju också bero på att de faktiskt betalt rätt mkt för dom, för att få dom tidigare.

Tänkte bara att ni ville veta. 14st i lager, 16.295:- styck. Lol man kan tro att jag jobbar där :D. Sorry om det verkar lite promotional, men det har verkat som att många är sugna på denna maskin!

BTW. Det verkar som att det är 1280*800 skärm som gäller :/.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Komplett har sänkt priset med 1000 kr på 2 dagar.. blir nästan sugen o vänta ett par dagar till om de blir pressade av att sänka med ännu mer :D. Men jag förstår och upplever din frustration epatnor Vart har du fått infon om 1280*800 skärmen ?

Och nu när jag sitter o planerar hur hela mitt system ska se ut funderar jag på att fixa en extern hdd också. Jag tänkte på en sån där extern chassi för en s-ata hdd med firewire, men jag kan inte hitta en chassi som både stödjer firewire och S-ata. Är det någon som känner till någon modell som gör det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Lol! Jag hoppas inte Komplett här läst detta och blivit för sura på mig, fast det är nog inte därför det har skett, men mirakel kan tydligen hända!

Jag skrev tidigare att jag gärna handlar av K, men inte när de ligger typ 2000:- över de andra. Nu om det är så att IT-Service för vänta till 21/11 innan de får datorerna så blev jag ännu mer frustrerad. Därför ringde jag till Asus och kollade varför Komplett har fått datorer men inte de andra ÅF, och när de andra förväntas få leveranser. Det verkar helt klart som att det kan dröja ÄNNU längre än till den 21/11 om jag förstod honom rätt :(.

Ett alternativ till A8Js har för mig varit F3T, då den också innehåller ett Geforce kort. Detta behövs då jag programmerar shaders i OpenGL, där ATI:s drivrutiner har skitdåligt stöd för OpenGL 2.0 (och Linux med för den delen. För spelens del hade det gått lika bra med X1600 som Go7600.

F3T väntas inte komma förrän nästa år!!! Detta beror tydligen på brist av Turion X2 64 processorer. Fast jag har hört att det är brist på C2D processorer också...

Alltså har jag inget val än att köra med A8Js. Det var ju ändå den burken jag helst ville ha. Och nu *tadaaaa* har Komplett sänkt sina till 16.295:-!

Nu blir det av. Jag vet att de fortfarande ligger drygt 1000:- över de andra, men alla jag frågat när de får in datorer har varit väldigt försiktiga med att lova lev datum, vilket gjort att jag misstänker att det kommer dröja ganska länge. Kompletts pris kan ju också bero på att de faktiskt betalt rätt mkt för dom, för att få dom tidigare.

Tänkte bara att ni ville veta. 14st i lager, 16.295:- styck. Lol man kan tro att jag jobbar där :D. Sorry om det verkar lite promotional, men det har verkat som att många är sugna på denna maskin!

BTW. Det verkar som att det är 1280*800 skärm som gäller :/.

Lol nice=) då kansk du får datorn i veckan?=) .. ÅTERKOM MED RECENSION!=)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
BTW. Det verkar som att det är 1280*800 skärm som gäller :/.

Är det så att det FINNS en 1440x900-skärm alls? Jag har läst i forumet en del på notebookreviews.com och där klagar många på ljusläckaget. Jag hoppas nästan på att Sverige fått en nerbantad skärm - som kanske är bättre på just det området. Ljusläck gör mig helt galen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Vi skulle egentligen kunna avsluta denna tråden nu... Den började ju för att jag ville ha hjälp om asus modeller inför ett kommande köp. nu är köpet gjort och jag väntar leverans.

det blev dock en FSC Amilo XI...

Vill någon ta över tråden och fortsätta snacka om deras modeller så får ni göra det. tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grayscale
Vi skulle egentligen kunna avsluta denna tråden nu... Den började ju för att jag ville ha hjälp om asus modeller inför ett kommande köp. nu är köpet gjort och jag väntar leverans.

det blev dock en FSC Amilo XI...

Vill någon ta över tråden och fortsätta snacka om deras modeller så får ni göra det. tack för all hjälp

Vad är det för dator? har du nån länk?=

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111629

Jaha den där.. trodde det var någon annan XI ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

får den för 11975kr inkl. frakt... jag är nöjd... (lokal butik och bortdragen moms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Är det så att det FINNS en 1440x900-skärm alls? Jag har läst i forumet en del på notebookreviews.com och där klagar många på ljusläckaget. Jag hoppas nästan på att Sverige fått en nerbantad skärm - som kanske är bättre på just det området. Ljusläck gör mig helt galen.

Yes superapan, jag tänkte precis samma sak som du. Tydligen har 14" skärmarna lite mer problem överlag, och kanske det är så att 1280*800 skärmen är lite bättre än 1440*900. Hoppas på det i så fall!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grayscale
Vi skulle egentligen kunna avsluta denna tråden nu... Den började ju för att jag ville ha hjälp om asus modeller inför ett kommande köp. nu är köpet gjort och jag väntar leverans.

det blev dock en FSC Amilo XI...

Vill någon ta över tråden och fortsätta snacka om deras modeller så får ni göra det. tack för all hjälp

Va fasen! Förlåt Grayscale jag blev lite till mig. Vilken trådkapning! Tusen ggr om ursäkt igen.

Men hoppas du blir nöjd med FS maskinen, jag har faktiskt tittat på den också typ 1000 ggr. Men 17" dator blir alldeles för tungt och klumpigt för mig, samt att jag vill ha ett Geforce.

//epatnor signing out

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Jag måste ha fått ett måndags exemplar av min asus a7jc för den kan efter ett tag bara starta om lite då och då. sen fick den för sig att radera bios bara så där så då fick jag skicka in den på rep ner till holland. Dom bytte moderkort på den å det är samma problem än. som tur är så är det en företagsdator så jag bara hyr den men det suger. har skickat in den IGEN å om den inte funkar nu så ska jag då kräva en ny dator

Visa signatur

Mera COOP åt folket