Permalänk
Medlem

Asus P5B och Q-FAN

Morsning på er entusiaster.

Jag har precis byggt ihop en burk med Asus P5B moderkortet (ej deluxe) och kopplat in en Zalman CPU-fläkt. Jag märkte snabbt att det finns en endast en 4-pinnars kontakt på moderkortet men att man kan sätta dit en 3-pinnars utan problem. Sagt och gjort, eftersom jag bara har 3 pinnars på Zalmanfläkten.

Nu visade det sig att CPU-fläkten går på maxvarv hela tiden trots att jag har aktiverat Q-FAN i BIOS.

Min fråga är ifall någon annan här känner till problemet och ifall det finns någon lösning på det. Jag installerade senaste BIOS'et också men det hjälpte inte.

ps. Visst, man kan ju använda Zalmans fläktkontroller men den är så tråkig.

Permalänk

Re: Asus P5B och Q-FAN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrB
Morsning på er entusiaster.

Jag har precis byggt ihop en burk med Asus P5B moderkortet (ej deluxe) och kopplat in en Zalman CPU-fläkt. Jag märkte snabbt att det finns en endast en 4-pinnars kontakt på moderkortet men att man kan sätta dit en 3-pinnars utan problem. Sagt och gjort, eftersom jag bara har 3 pinnars på Zalmanfläkten.

Nu visade det sig att CPU-fläkten går på maxvarv hela tiden trots att jag har aktiverat Q-FAN i BIOS.

Min fråga är ifall någon annan här känner till problemet och ifall det finns någon lösning på det. Jag installerade senaste BIOS'et också men det hjälpte inte.

ps. Visst, man kan ju använda Zalmans fläktkontroller men den är så tråkig.

Hej,

Jag skrev något inlägg förut, men hittar det inte nu..
Jag har ett P5B-VM som inte riktigt har lika många inställningar, men som jag fattar det så kan Q-fan endast köras med 4-pinnars PWM (Pulse Width Modulation) fläktar på CPU_FAN kontakten.
Prova på CHA_FAN, den funkar ev med DC...
SpeedFan 4.31 skall supporta P5B (fast inte -VM än).
Finns 4-pinnars fläktar att köpa el prova SpeedFan..
Jag har lite kontakt med SpeedFan för att ev få mitt MB att funka med DC-justering...

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Jag vet att man _kan_ köra Q-FAN på 3-pinnars kontakt eftersom det gick alldeles utmärkt på moderkortet jag hade innan (Asus A8N-E). Du kanske syftar på att det inte går med P5B kortet? Jag kommer nog inte köpa en ny fläkt för 500kr bara för detta, då blir det snarare någon form av fläktstyrning istället, även om jag inte gillar sådana lösningar.