Kan endast ha 70 hz! Får ont i ögonen

Permalänk
Medlem

Kan endast ha 70 hz! Får ont i ögonen

Nånting konstigt har hänt eftersom jag bara kan ha 70 hz på bildskärmen, eftersom 75 hz (som är max för min skärm) gör bilden suddig och ger inte lika klar bild som med 70 hz. Jag hade den klara bilden med 75 hz förut också (som är max för skärmen) men nu går det inte?!
Jag testade med att installera om senaste drivrutinen för mitt grafikkort men det hjälpte inte!

Mitt grafikkort: RADEON ALL-IN-WONDER 9800 Pro 128 MB
Skärm: Sony SDM-HS95 http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=SDM-HS95&p...

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en skärm?

Permalänk

va?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Skärmen är ny.

Grejen var att det finns en "auto adjustment" i inställningarna från knapparna på skärmen som jag hittade nu. Så det är fixat. Nån kan låsa tråden!

Permalänk

sweetness

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har en TFT, alltså är den flimmerfri och du kan INTE få ont i ögonen av 70hz. Det är för övrigt ingen märkbar skillnad mellan 75 och 70hz.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
Skärmen är ny.

Grejen var att det finns en "auto adjustment" i inställningarna från knapparna på skärmen som jag hittade nu. Så det är fixat. Nån kan låsa tråden!

Ett tips. Tänk på att skaffa en skärm med DVI och kör digitalt så slipper du sånt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Razor1394, Vad är den generella skillnaden mellan ett skärm som är kopplad DVI och ett skärm som är kopplad ANALOG?
Jag köpte en ACER AL1916W (19" Widescreen) i somras och nu börjar jag ångra mig lite (även om bilden är helt okej) eftersom det inte har ett DVI ingång.

-Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

För att en TFT ska få skarp bild bör du köra den upplösning/frekvens som skärmen är specad för väl? På jobbet sitter vi t.ex. med ~20" TFT som är specade att köras i 1600x1200 @ 60Hz.

Guidlines för uppdateringsfrekvens på TFT-skärmar INTE förväxlas med det som gäller för CRT-skärmar. Prova att sätta upplösningen på "max" och sätt ned frekvensen till ~60hz det har gjort suses på de flesta suddiga tft-skärmar jag varit i kontakt med.

(tolka inte mitt inlägg som vattentät fakta, utan snarare tips. Är inte tillräckligt kunnig inom TFT-skärmar för att förklara hur frekvens och upplösning skall hanteras korrekt)

Edit: Det finns enormt många trådar om frekvens/upplösning på TFT-skärmar, så sök runt lite för mer info.

/Martin