Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
finns ju värre språk än befunge, tex whitespace, Ook! osv.

Finns det inte något språk där varje tecken man skriver till i koden påverkar allt annat som också står i koden, som ett krypterat meddelande ungefär, har jag hört talas om. Vad är det det heter nu igen? Det är så svårt att skriva ett program i det att man inte har lyckats göra ett fullständigt "Holle world"-program än, man har bara kommit till typ "Hell" eller något sånt...

Edit: Menade såklart "Hello world"!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk

Meh, bara en massa befunge att lösa. How about lite asm istället. Försök också komma på syftet med koden. (vet att den är för många rader, men, asm är inte så effektivt på kodrader )

includelib user32.lib include user32.inc .data? rct db 16 dup (?) .code s: invoke SystemParametersInfoA, 48, 0, offset rct, 2 xor ebx, ebx add ebx, offset rct add ebx, 0004h add word ptr [ebx], 0Eh invoke SystemParametersInfoA, 47, 0, offset rct, 2 xor eax, eax ret end s

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Finns det inte något språk där varje tecken man skriver till i koden påverkar allt annat som också står i koden, som ett krypterat meddelande ungefär, har jag hört talas om. Vad är det det heter nu igen? Det är så svårt att skriva ett program i det att man inte har lyckats göra ett fullständigt "Holle world"-program än, man har bara kommit till typ "Hell" eller något sånt...

Jag tror jag vet vilket du menar kommer bara inte på vad det heter... Skall se om jag kommer på det...

EDIT:
Kan det vat Malbolge du tänkte på?

Permalänk
Hedersmedlem

Malbolge har man skrivit ett Hello World-program i, men det brute-forcades fram av ett C-program.

Eller om det var "99 bottles of beer"-programmet som brute-forcades fram? Minns inte riktigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malbolge

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en matteuppgift i C/C++

double func(double a) { double x=0, y = 1, i=0; do { x += y; i ++; y *= a/i; } while (y >= x*DBL_MIN); //DBL_MIN, väldigt litet tal return x; }

DBL_MIN finns i biblioteket limits.h för C och i cfloat för C++

Fortfarande ingen som vet hur man ökar antalet utskrivna decimaler i flyttal?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Ytterligare en matteuppgift i C/C++

double func(double a) { double x=0, y = 1, i=0; do { x += y; i ++; y *= a/i; } while (y >= x*DBL_MIN); //DBL_MIN, väldigt litet tal return x; }

DBL_MIN finns i biblioteket limits.h för C och i cfloat för C++

Fortfarande ingen som vet hur man ökar antalet utskrivna decimaler i flyttal?

x=a/1+a^2/2+...+a^n/n! ~ exp(a).

http://www.cplusplus.com/ref/iostream/iomanip/setprecision.ht...

Citat:

double x = 1; do { x = ((1+x)*(1+1/x)+x)/(x+2); cout << x << endl; } while (du fortfarande orkar titta på skärmen)

Om det konvergerar är det vettigt att det går mot det x som uppfyller x = ((1+x)*(1+1/x)+x)/(x+2). Det enda positiva som gör det är gyllene snittet, 1.618....

Citat:

uint64_t a=1, b=1, c; do { c = 2*a*b + a*a; a = c + a*a + b*b; b = c; if (overflow) break; cout << a << "/" << b << " = " << (double)a/b << endl; } while (1);

Detta blir också gyllene snittet. (Inte så förvånande eftersom den övre var "lightversionen" av denna. )

Citat:

#define rnd (double)rand()/(double)RAND_MAX [...] int t = 0, n = 0; double a, b; for (int i = 0; i < 1000; i++) { a = rnd; b = rnd; if (a*a + b*b < 1) t++; n++; } cout << double(t<<2)/double(n) << endl;

Blir 1000*pi/4*4/1000=pi.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Japp, rätt, rätt, rätt, rätt!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar inte vara så stor efterfrågan på mina befunge problem :/

här kommer en lätt, som ni borde klara :

65*3+:3*45*3-+:1-:2*2-:2/44*-:3/:4*72*-:2*:v >:#,_@#:-*57:-1:-*35:+7:+7:+2:+5*3:+4-**558<

Edit: kan tipsa om en befunge tolk, som är skriven i javascript online, om någon skulle vilja testa programmen (kom ihåg att det är fusk! ), i alla fall här är adressen: http://kotisivu.mtv3.fi/quux/jsbef/index.html

Permalänk
Medlem

Hehe, jag satt och knåpade lite och kom fram till ett program, det är bra mycket längre än 10 rader så jag förväntar mig inte att ni klarar den här utan kompilator. Men egentligen passar den nog inte riktigt.

#include <cfloat> #include <cmath> #include <iostream> using namespace std; int main() { //Del 1 double x=0, y = 1, i=0; do { x += y; i ++; y /= i; } while (y >= x*DBL_MIN); //Del 2 x *= -1; y = 0; double a; do { a = (x + pow(x*x + y*y, .5))/2; i = a-x; x = pow(a,.5); y = pow(i,.5); } while (y > 0.00004); x -= 1; a = y/x; i = 1 - a*a; a *= 2; x -= x*x/2 * i; y -= x*x/2 * a; a = y/x; //Del 3 int n1, n2, n, t1, t2, t, ah; t1 = n2 = 1; t2 = n1 = 0; for (i = 0; i < 4; i++) { ah = (int)floor(a); t = ah*t1+t2; n = ah*n1+n2; t2 = t1; t1 = t; n2 = n1; n1 = n; a = 1/(a-(double)ah); } printf("%d/%d\n", t, n); system ("pause"); return 0; }

Samtidigt kan jag passa på att säga det att funktionen som jag skrev tidigare gör samma sak som koden n %= 3; skulle ha gjort. Här kommer den igen:

void func(unsigned int &n) { if (n == ~(unsigned int)0) {n=0; return;} n++; int i = sizeof(unsigned int)*8; while (i > 2) { i--; while (n & (1 << i)) {n -= (n & (1 << i)) - (1 + (i & 1));} } n--; }

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Malbolge har man skrivit ett Hello World-program i, men det brute-forcades fram av ett C-program.

Eller om det var "99 bottles of beer"-programmet som brute-forcades fram? Minns inte riktigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malbolge

Är Malbolge turingkomplett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Då jag sitter på lisp-labb och har lite tråkigt, och inte sett nån lisp här än så kanske nån vet vad den här funktionen gör?

Den tar en mängd symboler representerad som en lista som argument.

(defun funktion (l) (if (endp l) (list l) (let ((symbol (funktion (cdr l)))) (append (mapcar #'(lambda (x) (cons (car l) x)) symbol) symbol) )))

Hmm, när man väl efter ett antal rekursioner når rad 5 så är ju l tomma listan, att då ta (car l) lär väl ge ett fel?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Hmm, när man väl efter ett antal rekursioner når rad 5 så är ju l tomma listan, att då ta (car l) lär väl ge ett fel?

Om jag förstår dig rätt, när "l" är tomma listan, så kommer den ju inte till rad 5, för då är ju (endp l) sant.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje

65*3+:3*45*3-+:1-:2*2-:2/44*-:3/:4*72*-:2*:v >:#,_@#:-*57:-1:-*35:+7:+7:+2:+5*3:+4-**558<

befung är bäst!

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

En enkel för ny börjare

Här är en enkel kod i asp.

x=int((int(w*0.75)-h)/2) y=(int(w*0.75)-h)-x c 0,0-x,w,h+y

Permalänk

Ett litet program i Prolog

tal([1,2,3,4,5]). a(H,[H|T],T). a(X,[H|T],[H|L]) :- a(X,T,L). b([],[]). b(L,[X|T]) :- a(X,L,S), b(S,T).

Vad blir X om man kör "tal(L), b(L,X)."?

Permalänk
Medlem

Här kommer en rätt lätt i Java...

int i, j, k; for (i=0; i<=10; i++) { for (j=1; j<i; j++) { if (j==1) { System.out.print("*"); } else { System.out.print("**"); } } System.out.println(); for (k=10; k>i; k--) { System.out.print(" "); } }

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Här kommer en rätt lätt i Java...

int i, j, k; for (i=0; i<=10; i++) { for (j=1; j<i; j++) { if (j==1) { System.out.print("*"); } else { System.out.print("**"); } } System.out.println(); for (k=10; k>i; k--) { System.out.print(" "); } }

Kan inte java, men borde väl skriva ut typ:

* *** ***** ******* ********* *********** ************* *************** ***************** *******************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Kan inte java, men borde väl skriva ut typ:

* *** ***** ******* ********* *********** ************* *************** ***************** *******************

Rätt!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

echo "<tr class=\"".($i++ % 2 ? "hej" : "dae")."\">";

Svår som fan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH

echo "<tr class=\"".($i++ % 2 ? "hej" : "dae")."\">";

Svår som fan...

Antar att det är php...
När $i är jämt eller noll:

<tr class="hej">

När $i är udda:

<tr class="dae">

Sedan ökar den $i med ett..

Edit: Hade inte så mycket o göra idag så jag knopade ihop ett litet befunge program hmm, lite mer än tio rader och det är relativt enkelt o gissa vad den gör, men lite ballt är det. (AIn är kanske inte världens bästa, typ på samma nivå som tetrisbitar men men...)

$$$$$$$$$$$$$ v > :v: < < *8+65_v#-*8+65< _ #!< $ $ $ $>?65+8* ^v2?55+v^$$_67+0gpv^-1**852< vp69p67p65p63p61:::::"-"< $ $ $ $ >852**1-^ 6 ^-*4< >66g84*-!#v_# 26g66g-!66g52*6g-!+2-!| $ $ $ $v:::<v<v< > v < >gg8^v_v#-*84g22 <v_v#-2+!-g*526g66!-g66g26< $$$$$$$$$$$$$2>::^#!+5 v2?55+v 0vg22< >55+:g84*v 6>"|":::::61p63p65p67p69pv" $ $ $ $1^"|"<-g5 >#6v < +>62g-v v_v#-< >5$22g66g-!66g55+:gvvp+566<# $ $ $ $>p23v|2-^2g<v< 7vg26!< > 0#+"v6g2+55_v#-2+!- < "^ $ $ $ $v52p< +!>26^>67+0p:6^>55+2v^ < # 6 >6g-!66v>"\"::::: 11p33pv $$$$$$$$$$$$$>p27v ^<^!-g62g22_v#-2+!-g<>_^ # pv-g+552g<vp:+65p99 p77p55< $ $ $ $v92p<# >55+:g-!+2v>"-":::::12p32p52pv >!+2-#v_ "/"::::: 65+1p9v $ $ $ $>p265+vgv2+55_v#-< vp2+6 #5p2 9p27<^ <v+ 651p93p7 5p57p3< $ $ $ $v<v2<0p+>g55+6# g-!5v> > > #p>> >65+8*-v $$$$$$$$$$$$$*42>^>"^556!-g+556g+ 552"# ^# <>+p555+p755+p9v>^v" O won "_v#< $ $-8g| -2+!-g:+5 5g6+5<>::155+p355^#vp+55+65p+55< v " X won "< $$$$$$$$$$$$$6^<>"|":::::5v>"-":::^>p55+5p55+v^<> ^>:v " vg2+55*-*84g2<>66g84*-*55v>5+1p55+3^v5p9+55p7<> ^>5+g84*-*55+:g8 4*-*#v_ 0^ >84*-*26g84*-*^ >$$v >+6g84*-*2v>5+65+p ^> ^ v" Draw "$ < @ >55+g84*-*65^ > >1# #<67+0p>6 7+0g6v > ^ >67+0p^ |!:p+7< ^+1g0+76<

p.s. är inte helt säker på att den är buggfri men jag tror jag har fått till de mesta...

Permalänk
Medlem

Jag gissar på en sjö och massor med båtplatser i ascii-art

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Jag gissar på en sjö och massor med båtplatser i ascii-art

precis!

Här kommer en till, vet inte hur kul den är egentligen och i vilka tolkar den kommer funka i, men det funkar okej på tolken jag länkade till här ovan på hastighet 3-4 (har ganska seg dator så vet inte om det kommer gå för snabbt med en normal) i alla fall:

v\o/ O 0 || v _@#-**355:p2+2\*4+1*65:p2+1\*84:p2+2\-2*77:p2+3\*4+1*65:p1+1\*84:p1+< >1+:653**2+\2+2p:77*2-\3+0p:853**9-\2+0p:653**2+\1+0p:84*\0p:852**1-\2^

Permalänk
Medlem

90v$<00p16('-1 ;>1-v; <vp000-1< v p\_v#-P':_v#+1:< v+?<(s/2:_$'*\6>? >p:|# |!-P'p00:+1g00:< $k3< <>1+v >#^61g :^ >1+^ >00p'1: >00g\g'*- > | >:1+'*\00g>? >^ >\$::4-| 1 >:0\00g\p:'1-| >1-^ ^ 09np16(' < ^ <

Får väl passa på att skicka ett befung-98 program jag med

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Antar att det är php...
När $i är jämt eller noll:

<tr class="hej">

När $i är udda:

<tr class="dae">

Sedan ökar den $i med ett..

Rätt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom alla lägger in saker till höger och vänster bidrar jag väl också med något.

Språk: Svenska

Vad är (d^2*pi)/4

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kan det vara omkretsen på en cirkel med diametern d?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Meh, bara en massa befunge att lösa. How about lite asm istället. Försök också komma på syftet med koden. (vet att den är för många rader, men, asm är inte så effektivt på kodrader )

includelib user32.lib include user32.inc .data? rct db 16 dup (?) .code s: invoke SystemParametersInfoA, 48, 0, offset rct, 2 xor ebx, ebx add ebx, offset rct add ebx, 0004h add word ptr [ebx], 0Eh invoke SystemParametersInfoA, 47, 0, offset rct, 2 xor eax, eax ret end s

Jag har noll koll på windows API, så jag har ingen aning om vad SystemParametersInfoA är får något.

xor ebx, ebx
är iaf bara ett sätt att nolla alla bitar i register ebx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Språk: Svenska

Vad är (d^2*pi)/4

Arean på en cirkel med diametern d?

Edit: blev lite osäker på om man bör säga skiva istället för cirkel när man pratar om area, så jag kollade på susning.nu vad de sa om vad en skiva var:

Citat:

En skiva är ett tunt stycke materia, där utbredningen i längd- och breddled överstiger utbredningen i höjdled med, tja, åtminstone 5 ggr.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Antar att det är php...
När $i är jämt eller noll:

<tr class="hej">

När $i är udda:

<tr class="dae">

Sedan ökar den $i med ett..

Tvärtom. När i är jämt så blir det "dae", och när det är udda "hej". Notera att det kollas om uttrycket returnerar sant, inte falskt.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Tvärtom. När i är jämt så blir det "dae", och när det är udda "hej". Notera att det kollas om uttrycket returnerar sant, inte falskt.

Ja, du har antagligen rätt, brukar aldrig använda ?: kortformen av if så jag chansade vilken som var för sant respektive falskt (kommer ihåg att jag brukar gissa fel, så jag gick emot min intuition, vilket jag inte skulle )