Installera hårddisk i raidport utan att använda raid?

Permalänk
Medlem

Installera hårddisk i raidport utan att använda raid?

Tjenare jag har ett ASUS a8n-sli deluxe kort och det har 4 'vanliga' sata portar och 4 röda 'raid'-portar.. Jag hörde mig för och någon nämnde att det borde gå att köra hårddiskar i raidportarna också, fast inte använda raid alls. Jag har fyllt alla vanliga portar och behöver stoppa in fler men om det nu går att använda dom portarna känns det onödigt att köpa ett kontrollerkort.. Till frågan, vet ni hur jag gör för att använda portarna som vanliga? Om jag bara stoppar in disken så hittas den inte och jag har letat i manualen utan framgång..

Berätta gärna hur jag gör!

/ D

Permalänk
Medlem

Diskar på RAID kontakterna.

Har själv kört med diskar på raid kontakterna utan problem. Var bara att koppla in för mig och köra. Ändrade inget alls.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde på så vis på mitt gamla abit nf7-s 2.0
Bara koppla in hårddiskarna och köra. Jag fick inaktivera raid-bios:et i vanliga bios för det krånglade vid uppstarten annars (dvs man ser inte listningen av hårddiskarna och kan inte slinka in och skapa raid-arrayer).
Men i övrigt inget pyssel alls.

Har du drivrutiner till vad nu för krets som raid-portarna använder?
Har du raid-bios:et aktiverat (om det fungerar på så sätt som på äldre dar) och kan gå in där för att se om diskarna hittas (obs inte meningen att du ska skapa någon array)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jaha ja, då lärde man sig nåt nytt då. Kanske jag inte behöver köpa ett kontrollerkort. Får testa att avaktivera raid i bios och se om jag sedan kan använda raid portarna som vanliga sata portar, det vore guld då sata platserna är slut och jag inte vill köra någon raid array på vanliga lagringsdiskar för media och dylikt. Tack!

Edit: Får det inte att fungera, jag har oxå ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort. Jag kan inte hitta diskarna i windows som sitter i raid portarna. Jag kollade bios och det står att raid är avaktiverat där, men det vet jag att det inte är eftersom jag testade att köra raid för några veckor sedan, och jag har inte ändrat något i bios sedan dess. I uppstarten så kan jag ju fortfarande gå in i raid konfigurationen genom att trycka ctrl+s vid uppstart, trots att det står att raid är disabled i bios. Och det har jag kunnat sedan jag uppdaterade bios nån gång för ett år sedan kanske. Vad kan vara fel? Damage hör gärna av dig om du har löst det.

Permalänk
Medlem

Hej tack för svaren... Jag stöter nog på samma fel som MayFly. Jag stoppade in hårddisken och bootar upp.

Då kommer detta upp o visar vilka hårddiskar som sitter i raid-portarna

Sen kommer detta upp:

Men här tar det stop! Den hänger sig här och vägrar gå vidare.

raid ÄR avstängt i bios men jag kan endå komma in i raid-biosen precis som MayFly sa. Kan även skapa raider osv :z Är det någon annanstan i bios jag ska stänga av raid? Har jag stängt av fel? (stod Disabled från början).

Här har jag kommit in i raid-'bioset'

Jag vet typ ingenting om raid men jag testade att skapa en JBOD raid för denna ensamma hårddisk (det lät som det mest passande alternativet. Och då kan jag komma in i windows som vanligt. Dock hittar jag inte hårddisken i windows, men den syns ju i raidhårddisklistningen i början av boot.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för o fixa detta så lite hjälp vore på sin plats

/ D

Permalänk
Medlem

Japp, vi har kört fast på precis samma ställe Damage Den vill inte gå vidare för mig heller när man har kommit till PCI Device Listing skärmen. Det finns ju ett bios till vårat Sil 3114 kontrollerkort. Jag var inne på www.siliconimage.com och laddade hem ett nytt bios och installerade programmet man anväder för att uppdatera det. Bara det att när jag hade installerat det så startade datorn om sig, och när jag gick in i windows igen så startade den om igen osvosvosv. Som tur var så lyckades jag stänga av auostarten på det programmet innan det hade startats när jag startade windows så tillslut blev jag av med det, men någon uppdatering av raid bioset blev det inte

Om du skapar en JBOD så hittar du nog hårddisken om du går in i kontrollpanelen\administrationsverktyg\datorhantering\diskhantering.
Det gjorde i alla fall jag när jag körde jbod på 2 diskar. Men jag lärde mig senare att den ena disken blir beroende av den andra i jbod så dör den ena så försvinner datan på den andra oxå, och så vill jag ju inte ha det. Du kan ju köra jbod nu så länge du har en disk (om det går). Men tänk om du skaffar en till senare, då blir du tvungen att köra jbod på den oxå, och då blir dom beroende av varandra. Näe, det måste gå att ha raid portarna som vanliga sata portar.... men hur? Hoppas någon har ett svar på detta

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade i specifikationerna för era moderkort.
Jo nu förstår jag varför raid är avstängt men ändåså visas.
NVRAID som är avstängt i bios gäller på alla saker som är kopplat på sydbryggan (chipset). Det andra bios:et ni kan gå in i är för Silicon image-kontrollern.

Ehh bäst att fråga, men ni har väl drivrutinen för Silicon image installerat?
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
Under RAID, lämplig drivrutin.

Har ni det så ska enheten finnas med i enhetshanteraren under "SCSI and RAID controllers"
Nästa steg är att kolla diskhanteraren, diskmgmt.msc eller som MaYFly skrev hur man hittar den.

Det verkar kanske som denna kontrollern inte alls vill fungera om man inte skapar någon RAID-array.
Men det här med JBOD var intressant. Hittar du hårddisken i windows efter det sen (med drivrutiner och kollat i diskhanteraren) så är det frid och fröjd.

Att uppdatera bioset från annat än moderkortstillverkaren kan vara farligt.
Ta det inte som fakta detta men jag hade ett moderkort förut (tror det var ett tidigare än nf7-s 2.0:an). Vanliga BIOS:ets flashminne innehöll också det för extrakontrollern, och bios man kunde ladda ner från raidtillverkaren var för deras egna PCI-kort (highpoint).

MaYFly, det du beskriver låter mest som RAID 0. Med JBOD så skrivs inte lite av varje på diskarna utan först fylls ena upp sedan andra (i adresserna, om windows lägger filerna på annat sätt är en sak). Min orolighet med JBOD är att om disken som innehåller filtabellen för partitionen krashar så finns det ju inget sett att se var filerna är på den andra. Noggranna räddningsprogram skulle nog kunna lista ut filer osv men det är en annan sak.

MEN jag antar det är möjligt att skapa valfritt antal "logical drives" (arrayer) som beskrivs i SI BIOS:et. Så man kan göra en JBOD för varje disk. Då är problemet löst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo jbod fungerade felfritt för mig, jag körde det ett tag till och med, formaterade diskarna och allting så det fungerade. Men vi säger såhär då, om man kör in en disk i raid1 porten, och kör jbod på den. Sedan när man nån gång köper en till disk, så kör man in den i raid2 och kör jbod på den osv... Då är alltså dessa diskar inte på något sett beroende av varandra eller? Så säg att man har 4 diskar i raid portarna, och köpt dom med 2 veckors mellanrum och skapat jbod array varannan vecka oxå för varje ny disk... då har alla 4 diskarna sin egen filtabell och på så sätt om en disk krashar så är inte datan på dom andra förstörd? Har jag förstått detta rätt?
För i så fall så blir det ju ungefär som att ha diskarna i vanliga sata portar. Så länge det inte är någon märkvärd prestanda förlust med jbod men det antar jag att det inte är?