Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Emm, japp, gammalt kort = gammal grafik.

Usch, spott, fräs... nej inte en hårboll men att ens nämna ett plast-RPG i samma tråd som NWN2 är en hädelse (ja, jag vet att man kan bli lite elitistisk ibland men jag får utslag av Diablo-spel där hysteriskt klickande på fiender löser problemet)

Feta kudos till dig i alla fall för att du försöker att gilla det, men som när man går på en date; klickar det inte de första timmarna så ska man nog börja leta efter en annan partner.

Börjar komma in i det nu (när jag gjorde ny gubbe), har alltid spelat Dwarf Fighter med focus på Dmgoutput och STORA yxor... funkade inte riktigt i NWN2 tycker jag (åter igen jämnförelsevis med D&D Online).

Gjorde en Human Monk (aldrig kört Monk) och det var faktiskt förvånansvärt kul!

Så tips till alla som känner såddär för spelet, lira någon klass ni aldrig kört förrut, funkade för mig!

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bsylon
Börjar komma in i det nu (när jag gjorde ny gubbe), har alltid spelat Dwarf Fighter med focus på Dmgoutput och STORA yxor... funkade inte riktigt i NWN2 tycker jag (åter igen jämnförelsevis med D&D Online).

Gjorde en Human Monk (aldrig kört Monk) och det var faktiskt förvånansvärt kul!

Så tips till alla som känner såddär för spelet, lira någon klass ni aldrig kört förrut, funkade för mig!

Mvh
//4bsylon

Ahh, välkommen in i ljuset broder, låt dig omslutas av den gudomliga handen av Lathander...

Delar med mig av en screenshot också när jag ändå är här och svamlar, jag kör en fighter/sorcerer, för senare kunna bli en Eldritch Knight:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bsylon
Börjar komma in i det nu (när jag gjorde ny gubbe), har alltid spelat Dwarf Fighter med focus på Dmgoutput och STORA yxor... funkade inte riktigt i NWN2 tycker jag (åter igen jämnförelsevis med D&D Online).

Gjorde en Human Monk (aldrig kört Monk) och det var faktiskt förvånansvärt kul!

Så tips till alla som känner såddär för spelet, lira någon klass ni aldrig kört förrut, funkade för mig!

Mvh
//4bsylon

Är det inte drygt att börja om igen då om man kommit en bit? Känns inte som jag vill springa igenom det jag redan kört. Tycker rouge var riktigt tråkigt. Blir väl till att prova igenom några fler klasser först innan jag fortsätter på själva storyn.

Permalänk
Medlem

Provade spelet, och det verkade ju inte alls kul (IMHO!)
Är det någon som har lust att dela med sig av en sparfil så att jag får prova hur spelet blir lite längre fram?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woppe
Provade spelet, och det verkade ju inte alls kul (IMHO!)
Är det någon som har lust att dela med sig av en sparfil så att jag får prova hur spelet blir lite längre fram?

Men vitsen med RPG-spel som BG och NWN är resan och vägen fram. Karaktärerna man träffar, uvecklingen av en själv och medverkan i storyn. Om någon ger dig en "mario-warpportal" så missar man poängen med det hela. Det är inget instant gratification spel.

Det du kan göra är som 4bsylon säger. Välj en annan klass. Vissa av de enklare klasserna är bättre i början.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt att kontrollera hela party under striderna, AI suger ju...mycket lättare att ge order och styra partyt i BG, IWD mm ...vet inte om det beror på att kameravinklarna, får ingen riktig överblick över vad som händer. Tycker menyer och sånt var snyggare i NWN 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag tycker det är svårt att kontrollera hela party under striderna, AI suger ju...mycket lättare att ge order och styra partyt i BG, IWD mm ...vet inte om det beror på att kameravinklarna, får ingen riktig överblick över vad som händer.

Överblick får jag när jag drar kameran rakt eller lite snett uppifrån. Sen pausar jag mycket, annars hinner man bara inte.
Sen kan du ställa in deras AI under "Behavior" i "Character" menyn. Du kan ta bort deras AI helt i puppet-mode, så får du full kontroll under strider.

Sen för att snabbt skifta mellan karaktärerna använder jag F1, F2 osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Men vitsen med RPG-spel som BG och NWN är resan och vägen fram. Karaktärerna man träffar, uvecklingen av en själv och medverkan i storyn. Om någon ger dig en "mario-warpportal" så missar man poängen med det hela. Det är inget instant gratification spel.

Det du kan göra är som 4bsylon säger. Välj en annan klass. Vissa av de enklare klasserna är bättre i början.

Kan bara hålla med, tyvär så spelar många spel bara för att klara av det och sen ge sig på ett annat (har en polare som spelar sp spel på detta sätt), dessa missar ju poängen med spelen. Och när man börjar jämföra diablo liknande spel med Bioware och Obsidians Nwn 1 och 2 så verkar man inte förstå att dessa spel inte har mycket gemensamt. Inte ens Icewind dale (som många anser är mer diablo än bg) är ett hack and slash spel som Diablo är. Visst Diablo är helt okej och blizzard har sen Star Craft gjort oerhört imponerande cutscenes, men något rpg tycker jag inte riktigt det är. Tror inte ens att Wow kan jämföras med spel som använder sig av Ad&d regler, har iofs inte spelat det men av det jag läst och hört verkar det som det inte kan det.

Nwn tilltalade inte alla, de som gillade spel som Bg blev besvikna på avsaknaden av all dialog som Bg hade (fast Planescape Torment vinner nog över Bg när det kommer till mest dialog) och för personer som gillade Diablo var det för svårt. Själv tror jag att de som gillade Icewind dale (som jag gjorde) älskade Nwn.

När det kommer till rpg så finns det inte många som slår Bioware och co:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Discokungen

Någon som kan hjälpa mig med ett City Watch-uppdrag? Var ska jag gå för att hitta emmisarien som har villat bort sig bland Orcer? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Överblick får jag när jag drar kameran rakt eller lite snett uppifrån. Sen pausar jag mycket, annars hinner man bara inte.
Sen kan du ställa in deras AI under "Behavior" i "Character" menyn. Du kan ta bort deras AI helt i puppet-mode, så får du full kontroll under strider.

Sen för att snabbt skifta mellan karaktärerna använder jag F1, F2 osv.

Finns det någon inställning så att kameran inte hoppar till karaktären man väljer att kontrollera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Finns det någon inställning så att kameran inte hoppar till karaktären man väljer att kontrollera?

Det hade faktiskt jag också velat veta.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Finns det någon inställning så att kameran inte hoppar till karaktären man väljer att kontrollera?

Ska ju finnas i camera view. Tryck asterisk (*) när du spelar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jävligt dåligt att man inte fick en fullständig manual med alla spells, feats mm....fick en 40 sidor ointressant manual som mest handla om hur man installerar spelet mm..någon som fick en annan? Är ju så skönt att kunna ligga i soffan och läsa igenom allt noga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag tycker det är jävligt dåligt att man inte fick en fullständig manual med alla spells, feats mm....fick en 40 sidor ointressant manual som mest handla om hur man installerar spelet mm..någon som fick en annan? Är ju så skönt att kunna ligga i soffan och läsa igenom allt noga.

Om du tittar i din nwn2 map så är där en 92 sidig manual.;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag tycker det är jävligt dåligt att man inte fick en fullständig manual med alla spells, feats mm....fick en 40 sidor ointressant manual som mest handla om hur man installerar spelet mm..någon som fick en annan? Är ju så skönt att kunna ligga i soffan och läsa igenom allt noga.

Blir allt vanligare att manualer ligger som pdf filer numera, första nwn hade nog också manualen i detta format. Gillar pdf och det funkar helt ok om det bara rör sig om ett tiotal sidor, men när det rör sig om flera hundra så borde dom även skicka med maualen i pappersform.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag köpte det igår och har nu kört ett par timmar.

Tack BioWare o CO för att ni släppt ett vettigt fungerande RPG-spel.

en värdig ersättare till NWN1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Blir allt vanligare att manualer ligger som pdf filer numera, första nwn hade nog också manualen i detta format. Gillar pdf och det funkar helt ok om det bara rör sig om ett tiotal sidor, men när det rör sig om flera hundra så borde dom även skicka med maualen i pappersform.

Nwn 1 + exp hadde pappersform.

Permalänk
Medlem

**

Permalänk
Medlem

Redigt kul men fan halvtaskigt optimerat. Tycker det inte spelar roll vad än jag stänger av eller vrir på för FPS:en.
Ibland flyter det smidigt och ibland utan uppenbar anledning går fps:en ner rejält.

Permalänk
Medlem

Det är uppdraget "Waterdeep Emissary"....på kartan ser man "Bonegnasher Lair" utmarkerat men hur fan kommer man dit???

*EDIT* jag kom på det nu

Blev jävligt mycket bättre när jag kör i 1280*1024

Här är min Barbarian med Spiderskin

Fight med troll

Permalänk

Alltås min dator klarar minimum kraven för spelet men det laggar ändå som tusan. Nån som vet vad jag kan göra för att finna någon lösning.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är olika Chapter på campaignen som i 1'an. Skulle vilja spela Coop med en polare men vill ju inte börja om från början.

Visa signatur

Cpu: AMD Athlon 4600 X2 Ram: Corsair 2040 DDR2 Graphics: GeForce 8800 GT Alpha Dog Edition Power: Hiper 580W Storage:2x Westen Digital 250GB / 500GB Chassi: Apevia X-Plorer Black.
PSN: huxs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuginMrMugin
Alltås min dator klarar minimum kraven för spelet men det laggar ändå som tusan. Nån som vet vad jag kan göra för att finna någon lösning.

Dra ner alla inställningar ordentligt.

Spelet är ganska krävande, och rent generellt så är minimikraven för spel just det, dvs inget man kan köra med några fantastiska inställningar med, men det räcker för att fungera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt spela över internet eller lan med en kompis på en nerladdad version. Vill fan bara lira igenom kampanjen ... med en vän. Kompisen har den riktiga versionen.

Tacksam för svar

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med för kamerainställning? Jag kör med freecam eller top cam..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiim
Kan man på något sätt spela över internet eller lan med en kompis på en nerladdad version. Vill fan bara lira igenom kampanjen ... med en vän. Kompisen har den riktiga versionen.

Tacksam för svar

Varför inte bara installera den riktiga versionen och gå in online på samma acc och sen välja lan.

EDIT: Och kan någon här joina nått mp spel? När jag har gjort karaktär och ska börja ladda kommer det att den inte kan ladda spelet. Men det verkar inte som den sknar hak filer eller liknade som man brukar behöva för vissa servrar.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Varför inte bara installera den riktiga versionen och gå in online på samma acc och sen välja lan.

EDIT: Och kan någon här joina nått mp spel? När jag har gjort karaktär och ska börja ladda kommer det att den inte kan ladda spelet. Men det verkar inte som den sknar hak filer eller liknade som man brukar behöva för vissa servrar.

Har du uppdaterat spelet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Varför inte bara installera den riktiga versionen och gå in online på samma acc och sen välja lan.

EDIT: Och kan någon här joina nått mp spel? När jag har gjort karaktär och ska börja ladda kommer det att den inte kan ladda spelet. Men det verkar inte som den sknar hak filer eller liknade som man brukar behöva för vissa servrar.

Det har inte bara att göra med cd-keyn då? Det brukar det göra. I sånna fall hade jag kunnat ta hans cd-key. Men jag tvivlar på att vi kan vara inne samtidigt då, och dessutom spela med varandra?

Men du menar att det går med lan-game? Våra datorer är ju inte uppkopplade mot varandra så jag förstår inte riktigt hur det funkar .. Så förklara gärna mer.

Tack

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller upplever fler att ljudet i dialogerna avslutas innan karaktärerna pratat färdigt.. Detta händer för mig i alla dialoger, de 2-3 sista orden hoppas över för att istället påbörja en ny mening. Dock fungerar det om det är sista meningen som karaktären säger.. Väldigt irretarande då man inte läser textningen hela tiden...

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiim
Kan man på något sätt spela över internet eller lan med en kompis på en nerladdad version. Vill fan bara lira igenom kampanjen ... med en vän. Kompisen har den riktiga versionen.

Tacksam för svar

Ett tips är ju annars att köpa spelet om du vill spela det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304