Ägare av LG L204WT och dess lillebror, se hit, tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Du hade inte själv funderat på att kolla på SIBAs hemsida innan du postade?

Jag kollade ju själv direkt efter och skrev själv svaret på min fråga? visst, skulle kunnat radera hela min post o inte skriva något alls. Men skit samma... Spelar väl ingen roll?

Jag var på SIBA i halmstad o köpte mig en skärm jag också. Stor som gatan Trodde inte den var så stor. Inga döda pixlar än så länge...

Har dock en fråga. Det kommer ingen bild förrens windows börjar startas, alltså windows baren som förflyttas. Får alltså ingen bild vid bios om jag skulle vilja gå in i bios t.ex. Att skärmen ska behöva så lång tid för att värmas upp, e väl lite extremt? Är det något man kan ställa in eller något?Har ni samma "problem"?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en skärm på Siba idag, och vafan, det är ganska mycket backligt bleeding i över- och underkant! Tillräckligt mycket för att jag ska störa mig på det och det ska synas i spel. Dessutom har jag en fastnad grön pixel till vänster på skärmytan. Har försökt massera bort den utan att lyckas, och testar just nu att låta området runt pixeln blinka.

Är det någon annan som märker av att en svart bakrund är klart ljusare i över och/eller underkant, eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tennisberg
Jag kollade ju själv direkt efter och skrev själv svaret på min fråga? visst, skulle kunnat radera hela min post o inte skriva något alls. Men skit samma... Spelar väl ingen roll?

Jag var på SIBA i halmstad o köpte mig en skärm jag också. Stor som gatan Trodde inte den var så stor. Inga döda pixlar än så länge...

Har dock en fråga. Det kommer ingen bild förrens windows börjar startas, alltså windows baren som förflyttas. Får alltså ingen bild vid bios om jag skulle vilja gå in i bios t.ex. Att skärmen ska behöva så lång tid för att värmas upp, e väl lite extremt? Är det något man kan ställa in eller något?Har ni samma "problem"?

Testa att stoppa den i den andra dvi-prten på grafikkortet? För jag antar att du har två?

Permalänk

ja, jag har 2... provade precis, men ingen skillnad. Den tar så lång tid bara för att skärmen går i viloläge direkt när datorn stängs av eller startar om. Och då tar den så lång tid på sig att "starta upp skärmen" igen. Men jag undrar bara om alla har det så??

Permalänk
Medlem

Om alla hade det så hade dom nog klagat redan...;o)

Vet dock att jag sett trådar med folk med samma problem tidigare (Med andra skärmar dock.) så jag rekommenderar en liten sökning och du kanske hittar svaret.

Permalänk

2690kr för skärmen på SIBA är ju svinbilligt! Men efter att ha läst om lite problem är jag glad att jag valde samsung 205bw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Om alla hade det så hade dom nog klagat redan...;o)

Vet dock att jag sett trådar med folk med samma problem tidigare (Med andra skärmar dock.) så jag rekommenderar en liten sökning och du kanske hittar svaret.

Jag provade med den vanliga analoga sladden och med en omvandlare till DVI (har ju DVI på grafikkortet). Och då funkade det direkt i uppstarten...

Så då har alla samma problem som jag, som kör med DVI kabeln? Att skärmen inte startar upp så snabbt?

Som sagt, med den vanliga analoga funkar det direkt, men inte med DVI. Men, hur mkt bättre än DVI än analog? i bildkvalitet alltså...

Permalänk

Om din dator startar med en frekvens som inte din bildskärm stödjer så kommer du inte få en bild förrens Windows korregerar den. Så kolla vilken frekvens skärmen blir matad med i den upplösningen.

Permalänk

Men e d då skillnad om jag kör på analog? Alltså med den gammla vanliga skärm sladden funkar den direkt...
Uppdaterings frekvensen är 60Hz och går itne o byta i windows. Hur ser jag vilken frekvens dne är på när jag startar?

Permalänk
Medlem

Oj, nu när jag tittar på skärmen i mitt nedsläckta rum på morgonen ser jag verkligen ingen backlight bleeding alls. Ballt. Synd med den döda pixeln bara, men jag tror inte jag kommer orka använda extraförsäkringen för den.

Permalänk
Medlem

"Jag provade med den vanliga analoga sladden och med en omvandlare till DVI (har ju DVI på grafikkortet). Och då funkade det direkt i uppstarten...

Så då har alla samma problem som jag, som kör med DVI kabeln? Att skärmen inte startar upp så snabbt?"

Hur kom du egentligen till den slutsatsen?

Permalänk

det var enf råga. Kom till slutsatsen att det fungerade ju med den vanliga sladden, men inte med DVI. Så då frågade jag om det är så?

Permalänk
Medlem

Så söka var för jobbigt? Jag menar, du tror inte att någon annan som köpte den hade skrivit om det om deras dator inte hade bild innan de kom in i windows? Jag rekommenderar fortfarande att du använder sökmotorn, för jag vet att jag sett ett flertal trådar med samma problem, dock kommer jag ej ihåg lösningen. Men om du hittar lösningen kan du gärna skvallra om hur den ser ut.

Permalänk

Jag sökte och folk kom till slutsatesen att det fungerade med DVI omvandlaren. Och då msåte de ha kört me den normala analogen kabeln, och då fungerade det för mig också! Och bilden kommer när windows baren komme rupp o börjar laddas. Trycke rjag på delete ungefär när jag ska, så kommer jag in i bios och efte rnågra sekunder så får jag bild där också.. d handla rom att skärmen går i viloläge och sne tar lång tid på sig att starta när jag använder den digitala ingången.

Och som sagt.. sökte men hitta inget. gick då igenom ca 7 sidor i detta forumet med trådar....

Permalänk
Medlem

Angående bakrundsbelysningen:

L204WT vs HP vs19e (19 tum)

Brightness-referens. Lustigt nog står LGn på 35 brightness, medan HPn står på 75.

Verkar det vara ungefär lika mycket ljusläckage som för er andra? Det är lite lite ojämnt över de andra delarna av skärmen också, men det syns bara om det är helt mörkt i rummet och skärmen visar svart.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att HP skärmen är ljusare, dra upp ljusstyrkan på LG skärmen och kör sen en film på bägge?

Permalänk
Medlem

Semjonov: Jag tycker inte HP-skärmen är ljusare. Den var lite för ljus på 80, men jag tyckte det var perfekt vid 75. Däremot kan färgerna vara lite olika inställda.

Varför ska jag köra en film på bägge?

Permalänk
Medlem

Om du kör en film med 2:35 format lär du få en rand uppe och en nere, då brukar man se ljuinsläpp som bäst. På bilden du visade ser hp skärmen ljusare ut.

Permalänk
Medlem

Semjonov: Ah, missuppfattade dig! Trodde du menade att HP-skärmen såg ljusare ut på den ljusa bilden. Den mörka visar ju tydligt att HP-skärmen har bra mycket mer ljusläckade än LGn.

Vi får se om jag postar film-bilder. Tycker inte det skulle tillföra så mycket.

Permalänk

var inne i kungsbacka i dag på SIBA... där hade dom LG l204 för 2490!!!
var det med siba kort eller något ? blev helt ställd... ska åka dit igen under veckan då jag har mer tid och snacka med dom
om 2690 är sjukt billigt va faan är 2490 då!!

Permalänk
Medlem

Alltså, det har varit svårt att få tag i den där skärmen så om du är sugen ska du nog köpa asap medans dom finns i lager.

Permalänk
Medlem

Jag märker nu att backlight bleeding i skärmens över- och underkant (och vad jag kan se, i stort sett bara just där) ökar från i stort sett inget alls till ganska påtagligt de första 10-15 minutrarna efter att man slagit på skärmen! Vad jag kan se verkar inte skärmen i övrigt öka i ljusstyrka. Även på 0 brightness syns bleeding:en. Det förklarar också varför jag först inte såg något när jag slog på skärmen på morgonen, i en tidigare post.

Det vore trevligt om någon annan kunde kolla om de upplever samma sak. I början, när skärmen är "kall", är verkligen över- och underkanten inte ett dugg ljusare än resten av den något något ojämna svärtan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
Jag märker nu att backlight bleeding i skärmens över- och underkant (och vad jag kan se, i stort sett bara just där) ökar från i stort sett inget alls till ganska påtagligt de första 10-15 minutrarna efter att man slagit på skärmen! Vad jag kan se verkar inte skärmen i övrigt öka i ljusstyrka. Även på 0 brightness syns bleeding:en. Det förklarar också varför jag först inte såg något när jag slog på skärmen på morgonen, i en tidigare post.

Det vore trevligt om någon annan kunde kolla om de upplever samma sak. I början, när skärmen är "kall", är verkligen över- och underkanten inte ett dugg ljusare än resten av den något något ojämna svärtan.

Jag har samma problem med min. Backlight bleeding:en blir starkare efter hand skärmen är på. Jag kan även se lite problem med banding, eller så är det bara så spelen är men jag inte tänkt på det förut. Som tex i WoW så ser man tydligt övergången i nyanserna av blått på himlen i tex barrens och i cs:s så var det tydliga skillnader i orange på en map. Får se vad det blir för skärm nu, antingen en nec 20wgx2 eller en samsung 225bw.

Permalänk

Varkar bara va problem med LG skärmarna jag lämnade tilbax min til Siba
för att kanterna blev helt vita när den stått på ett tag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galenpanna80
Varkar bara va problem med LG skärmarna jag lämnade tilbax min til Siba
för att kanterna blev helt vita när den stått på ett tag

Ljusstyrkan som är inställd som standard är alldeles för hög. Har inte varit med om att något fått helt vita kanter om de ställt in skärmen rätt.

Permalänk

Jag köpte precis en L204WT skärm och är inte helt nöjd. Hade innan en Samsung 17" med DVI och hade perfekt bild, nu kör jag med DVI på denna med såklart, men tycker bilden är sämre. Om man tittar på svart text på en grå bakgrund tex, som i ett vanligt windows formulär o liknande så ser jag som ett vitt "sken" runt de svarta bokstäverna, det har jag sett innan på monitorer med analog ingång o det fick jag på samsungskärmen när jag körde analogt, men aldrig med DVI kabel, ska det vara så på denna? Om man går in i menyn på skärmen och sedan ner till inställningarna för SKÄRPA så kan man ju justera den i 10 steg, drar man upp den mot 10 så förstärks denna effekten och 4 och neråt så blir det ju bara suddigt så varför nån vill ha det vet jag inte? 5an är den jag kör o jag ser då detta problemet?
Min skärm som är nått med eller ska det verkligen vara så?

Permalänk
Medlem

Min LG 204wt har också Backlight bleeding... samt min kompis... båda köppta på siba samtidigt.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Min LG 204wt har också Backlight bleeding... samt min kompis... båda köppta på siba samtidigt.

Alla L204WT har lite backlight bleeding men har man skärmen felinställd (som den levereras) så ser det värre ut.
Vilken ljusstyrka kör ni?

Permalänk
Medlem

äntligen så e jag med precis läst hela denna tråd :), många bra tips men på bilden på sibas hemsida på 204an så skiljer den sig från komplett men det är ju samma skärm är det pga att dom inte uppdaterat sin bild bara eller e det en annan "modell av skärmen", och jag är väldigt ny på detta med skärmar (kör med en 17 tum crt för 50 spänn :P... men vad är bleeding egentligen? sett en hel drös me bilder på massa forum och 204an ser helt perfekt ut i mina ögon...
Btw i spel och dylikt, stretchar 204an ut bilden eller kan man ställa in så man får svarta kanter, för man vill ju inte ha det utdraget.

Visa signatur

Ka me ha me ha VS Rasengan!

Permalänk

Det är inget bleeding problem jag har, men jag märker att om jag tittar uppifrån o ner på skärmen så försvinner problemet nästan helt och om jag tittar nerifrån o upp så förstärks det, jag vill ju kunna titta på skärmen rakt framifrån, men ska jag vara tvungen att luta skärmen bortåt så jag ser den uppifrån? Så har jag inte behövt på nån annan TFT skärm iallefall.