Permalänk
Medlem

Vista 32 eller 64?

Vilket Vista är smidigast att använda?

har 64bit cpu

men tänkte mer på program osv

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Nu när vista är rc stadiet så är det ett alldelles utmärkt tillfälle att skapa sig en egen uppfattning, själv har jag fastnat för 64bitars, har dock inte testat installera allt för många program. När jag haft problem gissar jag att det beror mer på vista än på 32/64 bitars problematiken.

Ryktet går att rc2 ska släppas till helgen (se www.alltomvista.se) så det kanske är en vits att vänta ett par dagar innan du testar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen 64-bitars CPU.
Är Vista olika skivor för 32-bitar och 64-bitar eller samma skiva och man får välja vilket man vill installera? Jag har för mig det var så för Windows NT4, att skivorna kunde innehålla både x86 och alpha-arkitekturen (och kanske MIPS?).

Edit: Jag laddade ner en senare build av RC1 när någon här i forumet tipsade (har testat beta2 förut så har inte orkat installera denna):
vista_5728.16387.060917-1430_x86fre_client-lrmcfre_en_dvd.iso
Det antyder ju att det bara är x86 som stödjs. Man får väl hoppas de lägger in x86-64 i RTM (final) så använderare enkelt kan välja.
Problemet med XP x64 har ju varit att få tag i det. Vill de att användare ska börja migrera på allvar till 64-bitars så borde det följa med som standard.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Undrar också om det är värt att testa 64-bitarsversionen eller om typ bara hälften av ens program kommer fungera,
tänker på program som:

Daemon-tools
nero 7
photoshop cs2
µTorrent
Opera
winamp

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

opera. daemon tools (finns i 64 bitars version) utorrent funkar iaf alldeles utmärkt. likaså foobar och de andra program jag testat. inte stött på något som inte funkar. förutom TAT och coretemp iofs.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

spel då

Står också valet i kvalet om jag ska skaffa 64 bitars eller 32 bitars.

Hur är det med spel och så i 64 bitars miljö?
Någon som har någon erfarenhet om det?

Eller kan någon förklara för mig varför man ska skaffa 64 bitars?

Visa signatur

There is no magic! [ XP2000@ 2000MHz | 512MB PC4000 | Vapochill ]

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som iaf Retailvarianten av Vista levereras med både 32 och 64-bitars. Webhallen har åtskilda på OEM för 32 och 64 iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag installerade nyligen XP x64 på min maskin och har inte haft några problem alls med kompabilitet. Snabbt och stabilt, jag lägger min röst på 64-bit om du inte har daterad hårdvara som det inte finns drivare till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H