Permalänk
Robot

Commodore 64 Retro Machine

Commodore 64

En riktigt retro dator som puttrar på fortfarande, jag har haft den i min ägo sedan november 1984, kostade då runt 3.500-4.000:- ,
tror många minns denna som en av dom första datorerna som dom testade ett spel på, Last Ninja, Giana Sisters, Boulder Dash osv.

Fakta:
Commodore 64 finns med i Guiness Book of World Records som världen mest sålda dator,
("The most units sold of a single model of computer.") med ca: 17-25 miljoner sålda datorer.

Grafik: VIC 6569 / 320x200 / 16 färger / 40x25 tecken.
Processor: MOS 6510 / 0.98MHz (PAL versionen).
Minne: 64KiB RAM / 20KiB ROM.
OS: Commodore (Microsoft) Basic V2 (Lagrat i ROM).
Ljud: SID Chip 6581 / 3 Stämmor / 9 Oktaver / 4 Vågformer.

Commodore 64 Retro Machine

Permalänk
Medlem

Det var tider det..

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem
Permalänk

Säger bara Respekt .shit det var spel det och alla demo som man satt och glodde på.
Sålde min C 128 D för ett års en efter att den legat i förrådet ett par år..

Måste säga det igen All respekt åt dig ,,riktigt kul att sen en riktig spel maskin...

Visa signatur

...:::::::Afterburner::::::....
--- Rider of the storm ---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Afterburner
Säger bara Respekt .shit det var spel det och alla demo som man satt och glodde på.
Sålde min C 128 D för ett års en efter att den legat i förrådet ett par år..

Måste säga det igen All respekt åt dig ,,riktigt kul att sen en riktig spel maskin...

Jag säger Tack! och jag menar det verkligen!
Min C64 kommer alltid finnas brevid mig

Synd att man inte kan lägga till fler bilder i galleriet, har lite fler jag skulle vilja adda, får se om jag kan göra lite flera "multi-bilder".

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Nice!

Har en c 128 som jag tar ned och pillar med ibland grymt roliga spel:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Avstängd

har en sliten c64 med färgdefekt, så det är inte kul att pilla med den såmycke numera, men det är grym maskin, amiga har jag också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
har en sliten c64 med färgdefekt, så det är inte kul att pilla med den såmycke numera, men det är grym maskin, amiga har jag också

Om det är TV-utgången (antenn) som krånglar... prova den andra porten där du har både bild och ljud, har du tur så funkar den bättre

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Själva datorn verkar vara mest nostalgi, inte särskilt snygg. Lite för mycket klistermärken och sånt. Men skärmen är riktigt snygg.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Själva datorn verkar vara mest nostalgi, inte särskilt snygg. Lite för mycket klistermärken och sånt. Men skärmen är riktigt snygg.

Mmm... visst är den sliten och lite väl mycket klistermärken på den... men jag föredrog att lägga upp dessa bilder istället för en som är helt ren och i original skick, tycker en i helt original skick inte är lika intressant, med tanke på hur många miljoner sånna det finns.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Sant, man ska sätta sin egen prägel på saker och ting. Men om vi säger så här: jag tycker skärmen är finare än datorn i alla fall, sen är det aldrig fel på lite nostalgi, sånt är underbart.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

haha! jevlar va du ha dekal trima den !

Visa signatur

CPU: AMD Athlon fx 3,0GHz |Grafik: Geforce 7950 gx2 |Ram minne: 4096MB |hårddisk:150gb raptor 300gb WD

Permalänk
Medlem

Aaaaaah, sicken nostalgitripp....

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

WIIEEEEHOOO!

Nostalgitripp så man blir galen. Jag borde använda mina commodoremaskiner, men jag har inte riktigt plats. >_<

Permalänk
Medlem

har en själv rolig leksak Edit: Riktigt bra skick också fick den för en tvåhundra spänn

Permalänk
Medlem

ah det väcker minnen.. fast våran 64 måste varit en äldre version för vi hade inte floppy vi hade kasettspelare. har kvar ett gäng med spel och i kartongen ligger det ett kasettband

Permalänk
Medlem

Sjuk skärm!!!

Permalänk

Tjusigt! Du får en 10a i betyg trots att du inte hade den bästa joysticken - En TAC-2

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Entusiast

Dags att rota fram farsans gamla BASIC-dator från garaget igen tror jag. Ingen äkta Commondore men det är samma stil. Tyvärr är antennsladdskontakten trasig så bilden blir väldigt dålig. Det måste fixas först. Jag satt och lekte med den när jag var liten. Den första kontakt jag hade med programmering som det visade sig att jag hade nytta av många år senare i gymnasiet då man satt och programmerade sin Ti-83+.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Tjusigt! Du får en 10a i betyg trots att du inte hade den bästa joysticken - En TAC-2

Har en oanvänd TAC-2 i original kartong liggandes Men föredrog WICO Stick joystickarna, har fyra eller fem sånna, men bara tre (tror jag) TAC-2 joyyar.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Saknar mina C64 hade först en som min farsa gav mig men den råkade jag bränna genom att stoppa i fel sladd i fel port men det dröjde inte länge tills jag fick en ny, året var 86 ångrar att jag sålde den sen men min gamla amiga 500 har jag kvar i original kartong nere i förrådet, sugen på att ta fram den igen och spela lite

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Men föredrog WICO Stick joystickarna, har fyra eller fem sånna, men bara tre (tror jag) TAC-2 joyyar.

Håller med
Wico hade skönare knappar och spak, med bättre avvägd känslighet, skönare mjukare känsla och längre slaglängd, som iallafall passade mig klart bättre. Blev några såna du hade på bilden plus några Red ball. (då jag ändå mest använde bara tumme och pekfinger längst ner på skaftet)

Skön retrokick

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

nice .synd bara att du hade målat ner datorn för oginal då hade du fått fullpott

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
nice .synd bara att du hade målat ner datorn för oginal då hade du fått fullpott

Kan lägga upp ett galleri på en helt original om du vill... både nya modellen och gamla.. eller kanske en VIC20 .. har mycket Commodore prylar liggandes

Men den jag lagt upp är den jag haft sen början, resten har tillkommit efteråt.. så dom är inte lika "personliga"

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Entusiast

Oj sicken nostalgi! En sån där jäkel hade jag för mååånga herrans år sen

Kärlek... klockren femma!

Permalänk
Avstängd

GRIN så du föstört din retro C64 , ja ja det va i allfall kul att se tillbakls på va som fanns när man skälv va barn