Canon EOS 400D (Rebel XTi)

Permalänk
Medlem

Canon EOS 400D (Rebel XTi)

Tjenare, jag är (bor) i USA och har möjlighet att köpa en Canon EOS 400D (eller Rebel XTi som den heter här i USA) för $ 820 (+tax) = $ 883,55.

Dagens kurs SEK/USD är ca 7,3 kr soom ger ca 6 450 kr.

På Webhallen i Sverige kostar samma kamera ca 8 000 kr.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62856

Objektivet som följer med är 18-55 mm.

Min kompis köpte denna kamera för ca en månad sen och det blir grymma bilder.

Jag vet att det inte är de bästa objektivet, men för detta pris är det väl ändå bra?

Jag vet, jag kan köpa en billigare kamera och ett dyrare objektiv, men mjae, dessutom finns det inget erbjudande på det.

Begagnat är inget alternativ, detta gäller just detta erbjudande.

Vad säger ni, är det ett bra köp?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Om du bara är i USA tillfälligt och kommer tillbaka till sverige under garantitiden på kameran/optiken så bör du kolla upp om Canon erbjuder världsgaranti, för annars måste du gå via inköpsstället om något händer. Dessutom kan det vara bra att kolla upp att batteriladdaren även funkar med 230V.

Det billigaste priset i sverigre för Canon 400D med kitobjektiv är 7000:-, så du spar inte så många hundralappar på att köpa den i USA.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132341

Edit:
Canon har tydligen inte världsgaranti på sina digitalkameror.
http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/foS_...

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt dåligt köp.
Tidigare har det vart så att du inte har världsgaranti på huset, tror inte att det ska vara någon skillnad på 400D.
Dessutom har du bra mycket sämre andrahandsvärde!

Köp i sverige!
Köpte min svenska för 7000 kr med Sigma 18-55 och 50-200, beat that!.

Permalänk
Medlem

Mjae, altso. Jag bor i USA fram till slutet av maj nasta ar och det ar trots allt har jag kommer att anvanda den fram tills dass. Det ar altso en garantifroga?

Sen kommer jag soklart att anvanda den i Sverige men det ar inte forran om mer an ett halvar.

Jag drar till Las Vegas over thanksgiving, dvs onsdag nasta vecka so do ska jag ha med mig en schysst kamera hade jag tankt.

Hur stor sig denna kamera mot andra i samma prisklass?

Nogra kompisar till mig kopte lillebrorsan till kameran, Rebel XT (dvs, icke-i). Den har 8 MP nonting men inte sjalvreningen av sensorn. Vet inte vad det europeiska namnet ar.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Musikälskare

Köpte min 350D i Kina, ingen garanti heller men den har hållt snart 2 år eller nått...

Upp till dig

BTW du har PM

EDIT: själv hade jag sattsat på en 30D om jag var du + ett bättre objektiv, men det är en pengafråga...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Köpte min 350D i Kina, ingen garanti heller men den har hållt snart 2 år eller nått...

Upp till dig

BTW du har PM

EDIT: själv hade jag sattsat på en 30D om jag var du + ett bättre objektiv, men det är en pengafråga...

Hm, vanta lite nu. Ar inte 30D betydligt dyrare an 400D?

Enligt Webhallen iaf:

400D 6895 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=62781

30 D 12719 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56135

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

400D/XTi föll mig inte alls i smaken. Värdelös sökare, dålig batteritid och väldigt dålig greppkomfort. Kanske om man har minimala händer passar den. Sen gav den ett lite plastigt intryck och kitobjektivet imponerade inte alls.

Har man inga problem med ovanstående punkter så är det bara att köpa.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Har man inga problem med ovanstående punkter så är det bara att köpa.

LOL, du kan ju lika gärna kalla alla som köpt kameran för idioter.

Jag köpte iaf min för någon vecka sen men har inte hunnit leka med den än. Valde den framför Nikon 70D pga storleken. Ja, jag har små händer.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Nej har man små händer, inte tycker att den lilla sökaren stör och inte behöver jättelång batteritid så är det en jättebra kamera, särskilt för priset.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Nej har man små händer, inte tycker att den lilla sökaren stör och inte behöver jättelång batteritid så är det en jättebra kamera, särskilt för priset.

Jag diggar det lagom ironiska sattet du kritiserade kameran pa

Jag kopte den nu iaf och jag diggar den skarpt Jag vet, objektivet man far med ar inte det basta men det kan man ju uppdatera. Kameran passar mina hander perfekt och sokaren ar t.om. storre an de pa nagra av mina kompisars kameror. I vilket fall tror jag att det blir en bra "nyborjarkamera". Mer pengar ville jag inte lagga i vilket fall. Aven om kan kopa begagnat osv. Sen far vi se nar det blir dags att kopa nytt objektiv

En sak ar saker, den ar battre an min Sony DSC-N1 kompaktkamera jag hade (har) innan.

Nu vaxlar jag mellan denna Canon EOS Rebel XTi, Sony DSC-N1 och min K800i nar jag tar bilder. Alla har sitt anvandningsomrade

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Alltså jag dissar den inte. Alla användare bryr sig faktiskt inte om att sökaren är lite mindre än t.ex Nikon D80. Alla har inte stora händer och alla behöver inte 400+ bilder på en batteriladdning.

Kameran är skitbra och tar bra bilder man passar inte mig.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
400D/XTi föll mig inte alls i smaken. Värdelös sökare, dålig batteritid och väldigt dålig greppkomfort. Kanske om man har minimala händer passar den. Sen gav den ett lite plastigt intryck och kitobjektivet imponerade inte alls.

Har man inga problem med ovanstående punkter så är det bara att köpa.

Visste inte att det fanns fanboys för digitala systemkameror också.
Larvigt.

Permalänk

Det är, som någon annan nämnt, endast världsgaranti på glas men inte på hus.

Och sen är det faktiskt inget konstigt att det finns kamerafanboys. Det är samma människor som köper glas och sedan benchtestar och mäter och jämför dagarna i ända, istället för att sticka ut och faktiskt _använda_ skiten.

I praktiken märker man ingen jätteskillnad mellan Canon och Nikon, men på papper finns skillnader och det är det folk sysselsätter sig själva med: jämföra.

Permalänk

men det finns massor med andra alternativ till 400D. Läs på lite forum tex Megapixel.net så ser du själv. Canon gör bra grejjer men det behöver inte vara bäst kamera för dig. Själv stod ja i valet mellan 350 D å en fujifilm finepix 9500.

Det blev 9500an. Jag som inte är proffsfotograf behöver absolut inte bättre kamera. Du har 28-300 mm objektiv på den och alla inställningar kan göras manuellt. Dessutom har den vanliga AA batterier och hotshoe för blixt etc.

Men jag ska inte sitta å prisa fujufilm bara för jag valde det. Men se dig omkring utanför kanon å nikon är mitt tips.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Visste inte att det fanns fanboys för digitala systemkameror också.
Larvigt.

Köper man en kamera för uppåt 10k så ska man köpa en som man trivs med.. och det är oftast märkesberoende. Och sen beror det ju på vad man prioriterar och vad man har för planer för framtiden också. Obejktivutbud och andra tillbehör kan också avgöra.. eller att man redan har ett par äldre objektiv som man vill kunna använda.

350d och 400d är ganska små, jämfört med exempelvis en D70 ser de ut som leksaker och känns ungefär så att hålla i. Det är helt klart en avgörande skillnad, i alla fall var det det för mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Alltså jag dissar den inte. Alla användare bryr sig faktiskt inte om att sökaren är lite mindre än t.ex Nikon D80. Alla har inte stora händer och alla behöver inte 400+ bilder på en batteriladdning.

Kameran är skitbra och tar bra bilder man passar inte mig.

Enligt ett test i tidningen Foto så klarar Eos 400D drygt 1000 bilder på en laddning. Då togs hälften av bilderna med den inbyggda blixten påslagen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Hm, vanta lite nu. Ar inte 30D betydligt dyrare an 400D?

Enligt Webhallen iaf:

400D 6895 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=62781

30 D 12719 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56135

1D är ännu dyrare
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086264

Kan du dra någon slutsats av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
1D är ännu dyrare
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086264

Kan du dra någon slutsats av det?

Knappast ett inlägg som tillför tråden något. Eller hur? Nu har dessutom trådskaparen köpt en kamera som jag tror han kommer att bli riktigt nöjd med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexus430
Knappast ett inlägg som tillför tråden något. Eller hur? Nu har dessutom trådskaparen köpt en kamera som jag tror han kommer att bli riktigt nöjd med.

är väl bra ifall han vet att ju mindre siffror ju bättre.

Permalänk

HA! Jag har världens minsta händer så den kommer nog passa mig bra. Köpte 400Dan idag från Dustinhome. Hoppas jag har den innan helgen. I'M PSYCHED LIKE HELL BTW!! hahahaha. har väntat typ över ett år på att kunna köpa den.
Jag tror inte den är överdrivet plastig, har lekt lite med en polares 350D och hade inga anmärkningar på plastighet. kanske om man bara är van vid metallhus osv. Anyway.

Ja kitobjektivet suger men jag kommer ju ändå inte lära mig att använda den på två minuter eftersom det är min första DSRL. När jag kommer på vad jag vill använda den så kan jag uppdatera objektivet, bättre det än att köpa nåt flashigt objektiv innan man ens vet vad man vill fota mest osv.

Är det någon som vet hur länge man ska ladda batteriet till 400Dan första gången innan man får leka? Det är ju alltid sådär sinnessjukt länge att man känner för att klubba sig själv medvetslös medans man väntar.
vad sägs, typ 12-14 timmar? ugh.