Permalänk
Medlem

Webserver med NAS - möjligt & vilken?

Hej!

Jag har tänkt lägga upp en hemsida med PHP och MYSQL. Ska även kunn används för fotouppladdning(privat), ftp och lite sånt. För att slippa ha igång en dator tänkte jag att man kunde lösa det hela med en NAS enhet.

Lite frågor nu;

1. Måste man ha en NAS enhet som stödjer PHP och MYSQL eller fungerar det på alla om man bara installerar typ Apache?

2. Om man ska köpa en NAS enhet, vilken ska man köpa?
Jag har titta på framförallt 3st
Planex NAS-01G - Verkar inte stödja MYSQL, stämmer? men har bittorrent klient
Synology DiskStation DS-101j NAS - verkar bra men har inge fläkt samt endast 10/100mbit
Synology DiskStation DS-106j NAS - verkar ha allt, 10/100/1000mbit, fläkt och stödja MYSQL samt PHP men kostar mest

Vilken verkar bäst? Är det värt att köpa den dyrare? Skiljer inte jätte mycket i pengaväg. Finns det någon annan som borde vara med på listan?

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem

Gigabit är väl värt rätt mycket? Det är ju trist att sitta och överföra stora filer i 100 mbit på ett nätverk som i övrigt stödjer 1000 mbit.
När jag letade efter NAS så la jag stor vikt i att kunna köra alla fildelningsprogram jag använder på den. Eftersom jag använder DC++ ibland så slutade det med att jag kör Windows Server 2003 på en dator jag hade ståendes. Då kan jag dessutom köra uTorrent och bara lägga torrentfilerna i en mapp på nätverkshårddisken så startas nedladdningen direkt, mycket praktiskt och bekvämt.
Jag vet inte hur de där funkar men det är viktigt att kunna ha mer än en hårddisk inkopplad samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en Dlink 604 i nätverket samt Cat5 sladdar, så 1000mbit är ändå kört.
Det lutar mest åt en DS-101j, den är billig (shg.biz) och stödjer det jag är ute efter. Klarar även bittorrent.

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem

NAS med PHP & MySQL ???!!?

Visste inte det fanns, men där ser man. Annars släng Linux på nån gammal maskin bara så är det löst.