Permalänk
Medlem

minnets plats spelar roll?

Kanske en rätt dum fråga men har två platser för ram minnen. Och har ett 512 mb minne och ett 1024mb minne jag ska stoppa i. Spelar det någon roll om jag sätter 1024 minnet på plats 1 eller plats 2? Det kvittar fullständigt eller någon som har koll?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Avstängd

Är ju ingen expert på området men kolla om du kör dual channel. Gör du det så har du placerat dem rätt. Du kan se detta genom t.ex cpu Z.

Sen att du inte har två lika stora minnen kanske förhindrar dual channel, det vet jag inget om.

Permalänk

det bör inte vara någon större skillnad på var du placerar dina minnen, men det beror på hur många minnesplatser du har på moderkortet.

precis som Ton sade så kan du kolla i CPUZ om du kör dualchannel, för det är det som indikerar om båda minnena används

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Båda minnena kommer att användas, oavsett hur han stoppar i dem, dock kommer INTE dual channel att aktiveras.

Jag hade stoppat det större först, men det spelar ingen igentlig roll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

ok verkar inte spela någon roll alltså.
Men om inte dual channel aktiveras vad spelar det för roll då?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

Dual channel = 2x bandbredden, ungefär. Snabbare access till minnet med andra ord.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

ok och de kunde man kolla i CPUZ vart finner man de?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

..

sätt det stora minnet i första slotten och 512 i den andra då den första slotten används först . du kommer inte få dual channel då minnena är olika stora

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

om man satt i det nya minnet i sloten men inget kommer upp på skärmen så stämmer inget något vidare väl.. borde det inte komma upp något som visas i bios ens om man sätter i det?

Det visas nämligen inte något när jag sätter i det nya på andra sloten och låter det nuvarande sitta på första sloten. Stör det nya minnet ut helt eller passar det inte alls eller vad kan orsaken vara? Man ska inte ändra på något på moderkortet eller så bara för att det är ett 1gb minne?

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.