Permalänk

Automatisk avstängning?

Hallå.

Jag undrar om det går att få automatisk avstängning på en dator när spänningen försvinner från nätaggregatet?

Säg att när det blir strömavbrott så ska datorn göra en vanlig shutdown istället för att bara dö. Man behöver ju någon typ av batteri.
Men jag hade inte tänkt mig en vanlig UPS.

Jag vet att dessa bildator-nätaggregat på 12V har nån sån där shut-down-funktion som stänger av datorn när man slår av bilen. Och jag har funderat på ett sånt. Men dom jag har hittat är ganska klena, ca 80W.

Tips?

Tack på förhand.
Mikael.

Permalänk
Medlem

Det första du ska tänka på är att olika bilar har olika inställningar angående cigg-utaget och hurvida de stänger av strömmen när nyckeln vrids av eller inte.

Jag vet tex att en BMW E36 ger ström i cigg-utaget fastän bilen är av. Däremot gör en XC90 inte det.

Edit: http://icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1054

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

Jo men jag kopplar inte via cigguttaget utan jag kopplar så att strömmen bryts när tändningen slås av. Men jag undrar om det nödvändigtvis måste bli ett "abrupt" strömavbrott varje gång man stänger av bilen eller om det finns något minne som gör att windows loggas ut när man slår av bilen. Utan att man måste logga ut datorn själv.

Kanske bara fantasi det.
Tack för länken.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är det nätagget jag länkade till, eller ett liknande. Det gör så att datorn startar när du vrider på tändningen och så kan du välja 8 olika inställningar för hur det skall bete sig när du stänger av tändningen. Bla att den skall stänga av sig automatiskt, stå på i 5 minuter efteråt.. osv. Sedan stänger det ner datorn "ordentligt" som du önskar. Satsa på det!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk

Ja det kanske vore det bästa. Men kanske det lite kraftigare aggregatet på 160W då eftersom det är en "vanlig" dator och ingen mini-itx jag ska köra.

Tack.
Häls häls,
Micke.

Permalänk
Medlem

Ja precis jag glömde säga det att det finns ett kraftigare också Se bara till att det orkar driva din dator först innan du köper det.

Lycka till!

/Pontus

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig