Permalänk
Medlem

MacBook stänger av sig

hej hej!
Min macbook 2,0 stänger av sig hela tiden när jag försöker starta den. Ibland kommer in på datorn men efter några sekunder så stänger den av sig, den stänger även av sig när den laddar windows(kör bootcamp)! Efter att den lägger av/stänger av sig så startar jag upp den ett antal gånger och efter ett tag så fungerar den felfritt, den stänger bara av sig i början. Någon som vet vad som är felet?

/mvh pär

Permalänk
Medlem

värmeproblem?

Permalänk
Medlem

hmm hur menar du då? att den är för "kall" för att starta upp? Den funkar hur länge som helst när den väll är i gång, men i början så stänger den av sig, man får starta den en del gånger tills den funkar.

Permalänk

Detta är ett känt fel i alla MacBook's, har själv upplevt detta.

Problemet är att logikkretsen/kortet är helt åt helvete, detta är ett produktionsfel.
Lämna in den hos närmaste servicepartner, reparationen går på garantin. Dock kan du få vänta rätt länge, själv fick jag vänta i 5 veckor innan jag fick tillbaka min.

Men det är det enda du egentligen kan göra... ska även finnas några hårdvaru och mjukvaruåtgärder du kan utföra, sök på apple's hemsida eller på google vad detta kan vara. Men med all säkerhet är det logikkretsen/kortet.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Det är knappast ett känt fel i *alla* MacBooks. Men kontakta Apple så fixar de den eller byter ut den.

Permalänk
Hedersmedlem

har du testat att boota upp os x och uppdatera så att du har senaste firmwaren? De har nämligen löst lite såna problem med senaste firmwaren (kom för ett par veckor sen). En vän hade liknande problem med att den ibland höll på så vid boot men om man väl fick igång den så gick den perfekt och det försvann med senaste firmwaren.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Med värmeproblem menade jag snarare att den skulle vara för varm och därför inte starta.

Men tjejens dator hade ett liknande problem, för vissa ingen laptop och ingen mac :P, men ändå. Den startade bara lite då och då. Sen efter ett tag så vägrade den starta alls. Hon körde ett test i felsäkert läge och det visade sig att "uppstartssekvensen" hade satts ur spel på något vänster. Hon fixade det genom att reparera den delen via sin xp-skiva.

Har du någon motsvarighet till en xp-skiva som du kan köra någon reparation av OS:et av så kan du ju även prova det om de andra alternativen inte fungerar.

Permalänk
Medlem

får man fråga om du har installerat nå mer minnesn än de som satt i datorn när de kom?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

okok, ska testa de där med firmwaren.
EDIT: haha kul, när jag söker efter uppgraderingar i OS X så lägger datorn av hahahah, blir att lämna in skiten

jens: nope inte installerat något mer än de jag fick på skivan!

Permalänk
Medlem

oki, ja då äre nog bara att lämna in datorn o hoppas att det går snabbt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Detta är ett måttligt känt fel på macbook, och det är inte ett egentligt fel på logikkortet som någon poängterade. Utan det är CPU fläktens kabel som är boven, den är lagd på ett sätt som gör att när flänsen blir varm kommer den åt kabeln vilket i sin tur resulterar i att isoleringen smälter och kortsluter kabelns plus ledning med flänsen som är jordad. Reslutatet blir att datorn dör. Förklaringen till varför datorn inte startar alls när man försöker sätta på den igen är för att det fortfarande är kortslutet och först när flänsen svalnar bryts kontaktenm då fungerar det igen. Det Apple gör för att åtgärda felet är att dom byter flänsen till en nyare revision

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk

så detta fel är inte på en amcbook man köper idag?

Permalänk
Medlem

bör inte vara det nä, inte pga. av samma sak i alla fall. det ska vara åtgärdat.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive