Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Inte sett något prat om högre upload på ett par sidor. Någon som vet något nytt?

nej:( har inte hört nått själv hoppas det kommer innan nyår

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att komma innan nyår. Det står till och med på deras hemsida att det kommer under Q1 2007. Dvs första kvartalet 2007.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Idag ringde det en kille från comhem, undrade om jag fortfarande hade problem med hastigheten hade visst varit en tekniker nånstans o kollat, hade inte hittat något fel sa han..

Men sa iaf till honom att det krånglar än, med hastigheter runt 5,13mbit/s ner osv.. o detta har varit sedan uppgraderingen till 24mbit den 24/10, om 12dagar blir det 2 månaders strul med comhem.

felet ? gissar på överbelastning iom att det funkar bra nån gång ibland.

Och var på han om kompensation idag oxå, han lovade att jag skulle få det men efter felet var åtgärdat, så de vet hur mkt jag ska få i kompensation...

Hoppas bara jag får det oxå så han inte ljög.. Skulle vilja haft skriftligt på det. men men..

En fråga: Hur ändrar man duplex när man kör trådlöst nätverk ? hittar inget om duplex på det trådlösa kortet, på det vanliga kortet vet jag vart det finns att ändra... inte direkt för att det gör nån skillnad, men vill veta

Permalänk
Medlem

testar du hastigheterna genom det trådlösa så lär du ju inte komma över 5 mbit

Permalänk
Medlem

Jaså ? och vad får dig att tro nåt sånt ? För vet gör du inte.
får samma resultat trådlöst med router, kabel i router, kabel i modem.
Så kom inte o säg att man ej kommer över 5mbit på trådlöst.

nån enstaka gång har jag haft 24mbit både tcp och udp, lite mer än "dina" 5...

Tror du alla som har snabbare lina än 5mbit bara har kabel och ej trådlöst ?

Kanske är så för dig, men isåfall rekomenderar jag dig att köpa en router och nätverkskort som funkar bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
testar du hastigheterna genom det trådlösa så lär du ju inte komma över 5 mbit

Permalänk

händer massa arbeten i stockholm , har dom inga driftstörningar kvar i GBG ?

Sen så undrar jag , hur ni folket kommer uppleva mera uppload , för UPC tog det cirka 3 -4 månader innan dom fick årdning på det.

Så då kommer det nog vara värre en vad det är nu med uppgraderingarna

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
händer massa arbeten i stockholm , har dom inga driftstörningar kvar i GBG ?

Sen så undrar jag , hur ni folket kommer uppleva mera uppload , för UPC tog det cirka 3 -4 månader innan dom fick årdning på det.

Så då kommer det nog vara värre en vad det är nu med uppgraderingarna

Förhoppningsvis har comhem lärt sig av sina misstag och förbereder sig ordentligt innan de lancerar 8 i upload. Men nått säger mig att det kommer kuka sig igen.

Permalänk
Medlem

comhem lär sig aldrig av sina misstag när det gäller uppgraderingar av bandbredd. Tro mig. Jag har varit med om de flesta av deras hastighetsökningar. Förvisso gör de iom uppgraderingarna för att fixa 24/1 proaktivt jobb för att docsis 2.0 och högre upload också skall fungera. Den som lever får se. Om det går bra berörs endast Göteborg och Uppsala av problem efter lanseringen (stället för 75% av Sverige som senast). Dessa två orter är enligt mig ett mörker, blir det fel så är det där och de är aldrig beredd på det.

Såg en notis om att de gör en hel del i Gbg inatt, tror inte allt blir fixa då de planeras klart först 20/12 men vissa av er har kanske tur.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har Ca 1.2mB/sec nu så det funkar la hyffsat iaf, dock massa packetloss
Men kanske e just mitt område som e i tankarna för nattens uppgradering=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Laddar du ner i den hastigheten borde du ha runt 8,5Mbit/s i download.
Har du 24mbit så är det inte hyffsat...

Ringde en kille från comhem förut och frågade om jag hade problem med hastigheten än, samma frågor som den som ringde häromdagen frågade..

Men bokade en tid med en tekniker i morgon förmiddag... Så får se vad de kommer fram till.

Killen jag pratade med sa att det är väldigt lite felanmälningar på deras bredband, tyckte det var konstigt jag inte hade bra hastighet..

Jag sa till han att det är väldigt många som har problem med deras 24mbit enligt vad jag läst o hört. Men det kunde han ej hålla med om. Samma sak när jag sa att det är väl överbelastat, han verka tycka det är nåt fel på min utrustning..

konstigt bara att när jag hade 8mbit låg jag runt 8 hela tiden, ibland nästan 9mbit.. men efter uppgradering ligger jag allt mellan 1-23mbit download.. för det mesta mellan 5-13mbit....

Och om de funkar så bra, varför är det flera anmälningar hos ARN och skriverier i tidningar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Har Ca 1.2mB/sec nu så det funkar la hyffsat iaf, dock massa packetloss
Men kanske e just mitt område som e i tankarna för nattens uppgradering=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Laddar du ner i den hastigheten borde du ha runt 8,5Mbit/s i download.
Har du 24mbit så är det inte hyffsat...

eller så ska han ha runt 10mbit fast vad vet jag, tycker bara 1,2mb/s låter mer troligt som 10mbit...

Permalänk
Medlem

Vet inte helt säkert... Vet bara av egen erfarenhet så brukade jag ladda ner i strax över 1,1mb/s när jag hade 8mbit download...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
eller så ska han ha runt 10mbit fast vad vet jag, tycker bara 1,2mb/s låter mer troligt som 10mbit...

Permalänk
Medlem

de senaste dagarna har jag haft 13 mbit till kl 22 sen är allt tillbaka till normalt igen, verkar som deras nät pallar inte trycket änsålänge.. hoppas det fixas till nyår..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Verkar som att dom är klara i Stockholm nu..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Typiskt... snart kommer det en tekniker från comhem och nu fick jag 24/1 på tptest... har fan aldrig haft så höga resultat förut, senast igår kväll låg jag på 1mbit ner och 0,25mbit upp... gången innan det låg jag på 6mbit ner o 0,7mbit upp..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Typiskt... snart kommer det en tekniker från comhem och nu fick jag 24/1 på tptest... har fan aldrig haft så höga resultat förut, senast igår kväll låg jag på 1mbit ner och 0,25mbit upp... gången innan det låg jag på 6mbit ner o 0,7mbit upp..

Vet inte om du brukar testa din uppkoppling klockan 8 på morgonen men när jag slangar hem saker kring 6 går det riktigt fort. Sen minskar det stadigt...

Permalänk
Medlem

Nej, normalt brukar jag sova vid denna tid

Men eftersom comhem inte kunde säga nån exakt tid teknikern kommer utan bara mellan 8-11 så va ja tvungen o gå upp tidigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Vet inte om du brukar testa din uppkoppling klockan 8 på morgonen men när jag slangar hem saker kring 6 går det riktigt fort. Sen minskar det stadigt...

Permalänk
Medlem

Låter som klassisk belastning om det fungerar bra vissa tider, teknikern lär nog skeppa din felanmälan vidare till de som jobbar med dessa saker efter han varit där.

De flesta problemen med comhems hastighet nu beror dock tyvärr på felande modem och felande kundutrustningar (om man aldrig komer upp i närheten av 20mbit). De flesta belastningarna är borttagna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Teknikern som var här hittade inget fel och hastigheten var godkänt (runt 20mbit/s) men han hade problem att testa med sin dator till mitt modem, de fick inte kontakt, så slutade med att han bytte ut mitt modem till ett nytt, så nu har jag en ny mindre modell, fick lite högre hastighet med det modemet, så hoppas på det bästa.

Men som han sa så att hastigheten går upp och ner beror troligtsvis på överbelastning. Han skulle kolla upp med comhem om belastningen och se vad han får för svar, just nu visste han inget om det iaf.

Men så värst datorkunnig var han inte. Fick hjälpa han med nätverket osv... borde en tekniker klara av själv

Han skulle väl även säga till dom att jag bör få kompensation.

Ska göra lite tester under helgen på olika tider så ringer han på måndag, så får vi se vad det blir sen..

Permalänk
Medlem

Har fått 24/1 nu efter mkt strul.
Jag hade låst mig på 8/1 (Large) och den låsningen skulle egentligen varat tills i Maj. Ville jag ha 24 fick jag snällt betala "löspriset" 399kr men låsningen kvarstod. Hade en jäkla email-duell med kundtjänst om detta. För att göra en lång saga kort så:

-Jag fick 24/1
-Hävdes min låsning
-Jag fick 3 fria månader (sa de iaf)
-De skulle skicka ett webstar modem (jag har det svarta motorolat nu).

Mest nöjd är jag över att inte vara låst längre, deras period+pris låsning är ju helt galen.

TPTest får jag vilt varierande resultat med, max jag lyckats komma upp i ännu sålänge är ca 2.1MB/s med uTorrent.
Jag har 13 steg till www.sunet.se btw
Bor i Helsingborg

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med dem att uppgradera mitt befintliga avtal med ett nytt. Enligt Comhem (hört från flera i kundtjänst) kan man uppgradera sitt avtal med ett nytt. Däremot inte nedgradera

Permalänk

matte56 dom kan inte vara klara i stockholm , mitt område är fortfarande inte uppgraderat för tele.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehovas
Har aldrig haft problem med dem att uppgradera mitt befintliga avtal med ett nytt. Enligt Comhem (hört från flera i kundtjänst) kan man uppgradera sitt avtal med ett nytt. Däremot inte nedgradera

som jag sa japp, om jag betalade "löspriset" á 399kr månad var detta ej något problem, men då hävdade jag att jag ville ha det "låsta" priset på 369kr/mån. Detta godtogs ej.

Jag kunde inte heller få en ny låsperiod 12mån á 369kr/mån innan min nuvarande period var över.

Tips till de som har samma strul, prata med uppsägningsavdelningen, det är de som har all makt verkar det som.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Teknikern som var här hittade inget fel och hastigheten var godkänt (runt 20mbit/s) men han hade problem att testa med sin dator till mitt modem, de fick inte kontakt, så slutade med att han bytte ut mitt modem till ett nytt, så nu har jag en ny mindre modell, fick lite högre hastighet med det modemet, så hoppas på det bästa.

Men som han sa så att hastigheten går upp och ner beror troligtsvis på överbelastning. Han skulle kolla upp med comhem om belastningen och se vad han får för svar, just nu visste han inget om det iaf.

Men så värst datorkunnig var han inte. Fick hjälpa han med nätverket osv... borde en tekniker klara av själv

Han skulle väl även säga till dom att jag bör få kompensation.

Ska göra lite tester under helgen på olika tider så ringer han på måndag, så får vi se vad det blir sen..

Teknikerna de skickar är kabeltv-tekniker (som jag), inga datortekniker. Finns inget fel i kabeltvnätet så testar de med sin egen dator. Fungerar det där (men blir samma fel då man kopplar tillbaka sin egen utrustning) så felsöker de ju inte din egen dator utan hänvisar bestämt till datorsupport och i endel fall debiteras man 750kr för besväret.

Rutinmässigt kollar ju deras support och noc felanmälan om det finns ett centralt fel, finns inget fel där kollas signalen, ser den ok ut byter de modemet (lite beroende på fel). Om det ej löser felet skickar de en kabeltv-tekniker som testar med sin dator. Fungerar det med dennes dator gör de inget mer. comhem har ju ingen support på mer än sin egen utrustning.

Tror inte det skiljer sig från andra bolag förövrigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Om man har höga pingtider till gateway`n vad tyder det på?
Hög belastning?

Har haft det vissa dagar de senaste veckorna, (872ms nu i medel) o att surfa är värre än 33.6 modem - har 8/1.

Bor i Malmö

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

872ms i medel till GW? Pinga ditt modem och se vad som händer på 192.168.100.1 Får du hög ping emot den så är det nått mellan dator/modem som en router tex.

Låter lite väl för att vara belastning i min mening, de kör ju QoS så vilket tjänst man än har på 2mbit eller över så skall det max gå ned till 1mbit för att inte störa telefonin. Kan vara signalfel eller fel på modemet också såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
872ms i medel till GW? Pinga ditt modem och se vad som händer på 192.168.100.1 Får du hög ping emot den så är det nått mellan dator/modem som en router tex.

Låter lite väl för att vara belastning i min mening, de kör ju QoS så vilket tjänst man än har på 2mbit eller över så skall det max gå ned till 1mbit för att inte störa telefonin. Kan vara signalfel eller fel på modemet också såklart.

Medel till modemet är 1ms ( fortfarande strul med ping till gateway o att surfa)

Ändring - har haft strul VISSA TIDER, vissa dagar dom senaste veckorna, nu efter ca 90min strul så är pingen till gatway`n nere på 7ms o allt flyter på som det brukar.

Lol, va precis inne på min sida hos comhem, detta abonnemang har jag:

Download Upp till 8000 kbit/s
Upload Upp till 8000 kbit/s
Startdatum 2006-04-05
Bindningstid 12 mån (kvar: 3 mån)

- inte konstigt att allt strular om dom inte ens kan SKRIVA rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Nu märks det att det är kväll igen..
Hastighet runt 10mbit... men pingen är bra, 13ms medel till ping.sunet.se

Hoppas teknikern får nåt svar av comhem ang belastning i nätet...
Bara göra mer tptest så han får höra resultatet på måndag..

Finns det nåt tptest som man kan ställa in så det gör ett test tex en gång varje timme eller liknande ? (och sparar resultatet) Fanns ju en tptest förr, där man var tvungen att regga sig för att kunna använda, den körde lite test då o då.. men verkar som de slutat med den versionen...

Vore bra om man kunde göra lite test mitt i natten och tidig morgon osv för o kunna se när det börjar bli sämre/bättre.. vilka tider det är..

nåt tips ?

Permalänk

larssonm: använd dig av tptest 5 där kan du ställa in hur ofta den ska kolla ,

sedan kan du ha koll på ping tider med genom pingplotter.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

ni är inte ensamma ... våran gateway tappar också pingpaket minst 5 ggr per minut..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.