Cool, Quiet & Ugly - Min Xbox 360 Mod [bilder]

Permalänk
Medlem

Det är ju MASTODONT!!! Vilket gigga!!! Det är ju van stort som två konsoller!!!

Permalänk
Medlem

Jepp, jag kände tom att det var nödvändigt att hitta på ett nytt ord för att beskriva det

Sedan måste jag rätta mig själv - det inte alls ljudlöst, utan ger ifrån sig ett "sus" när det är igång.

Eftersom jag hade mitt ordentligt undanstoppat så hade jag inte märkt det.

Det går alltså att gömma undan nätaggregatet på något ställe där det (förhoppningsvis) inte hörs, så länge man har lite luft omkring det så att det kyls - går det bra.

Permalänk
Medlem

ok, för det sitter väl två stycken 40 mm fläktar i den? *ryser*

Jag hade tagit för givet att den var minst lika jobbig som xboxen.

Permalänk
Medlem

Hmm, mitt xbox360 är faktiskt väldigt tyst redan från början. Det enda jag faktiskt stör mig på är det rejäla surrandet från dvd-drevet som påstås var den tysta versionen.

Sedan så är väl inte nätagget så stort? Tycker nästan alla P4-baserade laptops har något liknande.

Permalänk
Inaktiv

har jag inte fel så är en ökning på 10decibel lika med dubbelt så högt?

alltså 70decibel är dubbelt så högt som 60..

så om du hade 35 o 19 så är det omkring 4-5x mindre ljud.. fungerar ju inte riktigt så i praktiken men det ska nog vara något sådant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mquis
har jag inte fel så är en ökning på 10decibel lika med dubbelt så högt?

alltså 70decibel är dubbelt så högt som 60..

så om du hade 35 o 19 så är det omkring 4-5x mindre ljud.. fungerar ju inte riktigt så i praktiken men det ska nog vara något sådant

Du har fel. Var 3e decibel så dubblas effekten. T.ex 13 decibel är dubbelt så högt som 10 decibel.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att MikeC på SPCR snart kommer ut med en artikel om hur de försökte/försöker tysta en XBOX360. Sist jag läste något tror jag faktiskt att det var en som donerat sin XBOX som försöksdjur. Ska bli spännande att läsa hur de löst det!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
Hmm, mitt xbox360 är faktiskt väldigt tyst redan från början. Det enda jag faktiskt stör mig på är det rejäla surrandet från dvd-drevet som påstås var den tysta versionen.

Har du Toshiba-Samsung eller Hitachi-LG ?

Angående decibel-diskussionen så är jag inte tillräckligt kunnig, men det har blivit rejält mycket tystare i allfall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag har för mig att MikeC på SPCR snart kommer ut med en artikel om hur de försökte/försöker tysta en XBOX360. Sist jag läste något tror jag faktiskt att det var en som donerat sin XBOX som försöksdjur. Ska bli spännande att läsa hur de löst det!

Jag har faktiskt postat en länk till mitt "bygge" i spcr:s forum.

MikeC verkar haft planer på den där Xbox 360 modifieringen länge utan att det blivit något (?)

I allafall: Om det blir av att de gör en artikel kan man väl lita på att det blir lite "proffsigare" än min lösning

Ska bli intressant att se

Permalänk
Medlem

vore kul att göra den passivt kyld.
Typ bygga om den totalt så att den inte liknar en 360 längre utan ser ut som någon riktig dator eller hemmabygge och sen sätta i ett riktigt fläskigt kylfläns, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Tja, det kanske inte är helt omöjligt att bygga in den i en HFXmini - men det blir ingen billig mod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
men det blir ingen billig mod

Vad var det vi sa om gröt och nudlar?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tja, det kanske inte är helt omöjligt att bygga in den i en HFXmini - men det blir ingen billig mod

damn vad det hade blivit najs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Har du Toshiba-Samsung eller Hitachi-LG ?

http://pictures.xbox-scene.com/xbox360/dvd/TS-HLG_s400.jpg

Har en Toshiba-Samsung. Vet inte varför men jag störs ganska rejält av surrandet. Det samsung-dvddrevet jag har i datorn brummar något förskräckligt enligt mig iaf.

Nåogn som vill göra en tyst mod av ett drev?

Permalänk
Medlem

Re: Cool, Quiet & Ugly - Min Xbox 360 Mod [bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jag bör väl även inflika att jag har Samsung-Toshiba:s DVD-läsare - tydligen ska Hitachi:s DVD-läsare föra en hel del oväsen, men Samsungen är ganska tyst och fin

Jag har Samsung-Toshiba läsaren och den låter mer än mina fläktar. Så är det något jag vill få tyst på är det DVD:n. Jag tycker ljudnivån är okej så länge DVDläsaren står stilla. Dock när den läser blir det ett riktigt oljud.

OnT: Nice mod! Skulle gärna vilja bygga om min också. Om jag hadde några idéer

Är det möjligt att byta till ett annat chassi? Någon som vet/har testat?

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Om man bygger den i ett vanligt datorchassi går det nog som sagt att få ner ljudnivån en del, men den blir ju rätt klumpig då :\
Å andra sidan kunde man ju faktiskt bygga in nätagget då också och det hade ju varigt smidigt på sitt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Du har fel. Var 3e decibel så dubblas effekten. T.ex 13 decibel är dubbelt så högt som 10 decibel.

Samtidigt som 3 decibel är en fördubbling av effekten så hör man bara en marginell skillnad (örat är inte perfekt direkt).
Sen så är specifikationerna på fäktarna totalt värdelösa så det går aldrig att räkna på hur tyst det blir från dem.

Utöver att det är omöjligt att mäta på dem (och få något vettigt resultat) så spelar ju även andra faktorer in, som fläktgaller och motstånd osv.

Sorry för OT, kanske bäst att ta ev. vidarediskussion i en annan tråd (finns annars en hel mängd trådar om detta för den som hittat sökfunktionen).

Permalänk
Medlem

Det är förjävligt synd att microsoft inte använder vanliga kontakter på DVDn så vitt jag vet, så man skulle kunna byta ut den. Dock så är det svårt att någonsin få tyst på en DVD/CD. Det enda man nästan kan göra är att ställa ned hastigheten med DriveSpeed eller liknande. Ska det snurra fort med något så obalanserat, ja då kommer det låta hur du än gör!

Jag har dock sett nån mod då någon täckt sin DVD i tjock filtmatta av något slag. Skulle tydligen göra den aningens tystare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är förjävligt synd att microsoft inte använder vanliga kontakter på DVDn så vitt jag vet, så man skulle kunna byta ut den.

Det är antagligen inte enbart kontakterna som skulle orsaka problem - jag tror att DVD-läsaren är "knuten" till boxen på något sätt - så jag vet inte ens om det går att byta mellan Samsung och Hitachi (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det är antagligen inte enbart kontakterna som skulle orsaka problem - jag tror att DVD-läsaren är "knuten" till boxen på något sätt - så jag vet inte ens om det går att byta mellan Samsung och Hitachi (?)

Knuten som att den är inprogramerad och så? Eller fastknuten med rep :D?

Permalänk
Medlem

Nej, knuten som i programmerad

Likt DVD-spelaren till Xbox 1 är det strömkabeln som är "Xbox-specifik" medans data-kabeln är normal.

I Xbox 1 är det en IDE-kabel, men i Xbox 360 är det en SATA-kabel.

Det är (vad jag vet) inte möjligt att ansluta någon annan DVD-spelare, även om man bytte ut ström-kabeln (borde gå att skarva ?)

Sen är ju Xbox 360 DVD-spelaren lite speciellt utformad också - så det kanske skulle vara problem att få en "vanlig" DVD-spelare att passa.

Men - som sagt - jag är rätt nöjd med min Samsung-drive

Permalänk
Avstängd

Pulver, det går att flasha Samsung dvd-läsaren så den snurrar i 2x, då blir den tyst och skön. Jag har gjort det, skulle inte vilja göra den modden som du har då jag flyttar runt mycket på min 360 till polarna, men vill iaf byta ut orignalfläkten.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Om du vill byta ut orginalfläkten och redan har förbrukat garantin genom att öppna lådan kan du ju köpa Talismoon Whisper - de ska tydligen vara både bättre och tystare än orginal delta-fläkten.

Men den är nog inte lika tyst som min lösning

Jag har förövrigt alltid kört DVD-läsaren i låg hastighet - i full hastighet låter Samsung-läsaren ganska rejält.

Har dessutom gjort en öppning för frisk luft på lådan:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Pulver, det går att flasha Samsung dvd-läsaren så den snurrar i 2x, då blir den tyst och skön. Jag har gjort det, skulle inte vilja göra den modden som du har då jag flyttar runt mycket på min 360 till polarna, men vill iaf byta ut orignalfläkten.

Hur går man till väga för att få den att gå i den hastigheten?

Visa signatur

.:R u the way u r becuse u have choosen:.

Permalänk

Pulver:
Har du testat vulktejp? Kanske lite sent, men det ska ju fungera för rör som läcker m.m.

Jag är väldigt intresserad av att framför allt kyla ner min XBOX360 så jag funderar på att köpa en Whisperfläkt du nämnde. Jag skickar inte gärna in den till Microsoft om de nu får för sig att byta ut min Samsungläsare.

Jag såg att du satt två fläktar på ovansidan och om man skulle ta och sätta fyra sådan fläktar (så det blir symmetriskt och som blåser ut luft så kan man nog få ner temperaturen något. Fläktarn behöver inte blåsa mer än typ 20 dB.

Det finns t.ex. möjlighet att använda 80*15 mm fläktar, men frågan är om 24 CFM/fläkt är tillräckligt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Du har fel. Var 3e decibel så dubblas effekten. T.ex 13 decibel är dubbelt så högt som 10 decibel.

Det stämmer att effekten fördubblas var tredje decibel, men det mänskliga örat brukar uppfatta ca 10 decibels ökning som en fördubbling.

Permalänk
Medlem

Pulver: Är det Zalmans HDD-heatpipe kylare du har? Är dom värda pengarna?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Sorry - har inte läst tråden på ett tag - här är lite svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helix79
Hur går man till väga för att få den att gå i den hastigheten?

Via firmwarehack för Samsung-läsaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Pulver:
Har du testat vulktejp?

Nej jag har inte gjort det - den ska ju tydligen "smälta" ihop, och jag vill ha möjlighet att ta bort tejpen igen.

Vanligt eltejp fungerar Ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Pulver: Är det Zalmans HDD-heatpipe kylare du har? Är dom värda pengarna?

Nej - det är bara Zalmans fläktgaller jag använder - jag har inte bytt ut kylarna.

Det enda jag gjort med kylarna är att jag applicerat arctic silver 5 kylpasta.

Permalänk
Medlem

Tänkte till hårddiskarna i en burk som la upp bilder.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Det är här fördelarna med blue-ray kommer. Samma läs & skriv hasitghet fast på lägre varv/rotations hastighet.

Är ialla fall trevligt att se någon såga i sin krysslåda

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Pulver: du hänger möjligtvis inte på minhembio.com oxå?

Permalänk
Inaktiv

Ingen som testat med vattenkylning?

det vore: "Greeat Success" (Borat)