Permalänk
Medlem

Störande surr i datorn!

Min dator har sedan en tid tillbaka börjat låta lite konstigt. Ljudet sätter igång när jag kommer in i windows och forsätter sedan tills jag stänger av datorn. Ljudet kan beskrivas som ett lågt surrande, och det tystnar när jag gör vissa saker, tex öppnar en mapp, eller startar ett program. Då tystnar ljudet i typ en halv sekund, bara för att sedan återvända

När jag spelar så är det lite svårt att höra om det låter eller inte då fläkten på grafikkortet låter ganska mycket, men precis när jag startar ett spel så tsytnar det faktiskt i flera sekunder.

Hursomhellst så är jag väldigt taksam om någon skulle kunna komma med något förslag på vad det kan vara och vad jag kan göra åt det, då det är mycket irriterande!

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk

Var kommer ljudet ifrån? Grafikkortet kan ibland ge störningar till ljudkortet vilket ger lite konstiga ljud i högtalarna. Du kan försöka flytta ljudkortet längre från grafikkortet (såvida det inte är inbyggt vill säga). Försök även dra alla ljudkablar så de ligger så långt från andra kablar som möjligt, både de interna och extrena ljudkablarna. Det kan också vara att du får in störningar från t.ex. en line-in eller cd-in-kontakt. Se till att alla insignaler till ljudkortet som du inte använder är avstöngda i volymkontrollpanelen. Kryssa i mute (eller tyst eller vad det heter i svenska Windows) för line in, cd in, aux in mic in osv. Även om du har mikrofon inkopplad bör du testa kryssa i för mic in eftersom billiga mikrofoner många gånger fungerar som antenner och plockar upp massor av störningar.

Permalänk
Medlem

Gräver upp denna tråden eftersom problemet kommit tillbaka efter några månaders frånvaro. Men den här gången så låter det som ett högfrekvent piiiip. Jag har lokaliserat källan till ljudet och det är från nätagget som det låter.

Pipet är som högst när datorn bara står och idlar i windows. Sätter jag igång ett spel så slutar det direkt, samma sak när datorn jobbar. Så jag brukar öppna EVE utan att logga in bara för att få datorn att arbeta lite och sedan göra vad jag nu ska göra med EVE igång i bakgrunden.

Det skulle ju dock vara trevligt om det gick att fixa på något annat sätt.

Datorn krånglar inte något annars, inga konstiga omstarter eller felmedelanden som man kanske skulle väntat sig om det var något fel på aggrigatet.

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W