Permalänk
Medlem

A8n-e

Tjena!

Bytte moderkort igår från en dator till den andra och råkade stöta till en kondensator lite lätt, trodde först att hela kortet var sönder men när jag startade upp den fungerade som det skulle både i windows och på Internet.

Sedan formaterade jag den och bytte ut Windows Xp sp1 till Windows xp sp2 och då började internet sega. Sidorna laddades lika fort som tidigare men dock när man scrollade segade det sig neråt, var som svepningar i skärmen när man scrollade ner.

Sedan så när jag först testade ljudet hemma på morgonen så fungerade det perfekt och nu när jag testade det hos de som har köpt datorn fungerade ljudet endast i en av högtalarna.

Kan det ha varit kondensator som tjorvar eller är det windows som är helt mysko? Råkade just nudda kondensator och den gick inte av utan rörde sig knappt något, har försökt kolla med andra kondensatorer i samma storlek på kortet och alla verkar sitta lita hårt fast. (Hade tagit bort statisk elektrisitet före).

Efter som det fungerar att starta windows så borde det väl inte vara ngt fel eller ?

//

Visa signatur

/Gunsmoke

Permalänk
Hedersmedlem

Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulla
Sidorna laddades lika fort som tidigare men dock när man scrollade segade det sig neråt, var som svepningar i skärmen när man scrollade ner.

Har du installerat korrekta grafikdrivisar? Testa att installera om dem hur som helst, samt deaktivera "Smooth scrolling" i din browser.

Angående ljudet: Samma resultat med hörlurar inkopplat? Återställt ljudinställningar i Windows/ominstallerat drivrutiner? Testat att spela upp olika typer av media? Det är det interna ljudkortet vi pratar om?

A8N-E är ett väldigt segt kort och klarar det mesta, det kan jag personligen intyga.

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Re: Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Har du installerat korrekta grafikdrivisar? Testa att installera om dem hur som helst, samt deaktivera "Smooth scrolling" i din browser.

Angående ljudet: Samma resultat med hörlurar inkopplat? Återställt ljudinställningar i Windows/ominstallerat drivrutiner? Testat att spela upp olika typer av media? Det är det interna ljudkortet vi pratar om?

A8N-E är ett väldigt segt kort och klarar det mesta, det kan jag personligen intyga.

*Tråd flyttad*

Har formatera om den två gånger och efter andra gången började det gå bättre än första gången. Vart i webbläsaren ställer man inte "smooth scrolling"?

Ljudet är först på den högra högtalaren när man testar i ljudportarna bakom datorn och sen när man testar lägga högtalarna i hörlursuttaget som jag har kopplat i fram fungerar vänster högtalare.Jo det är det interna ljudkortet vi pratar om.

Har inte tidigare haft några problem med kortet men vad händer inte när man ska sälja datorn :S.

Hart installerat drivrutinerna för moderkortet, ljudkortet mm.

Visa signatur

/Gunsmoke

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulla
Har formatera om den två gånger och efter andra gången började det gå bättre än första gången. Vart i webbläsaren ställer man inte "smooth scrolling"?

I IE under Internetalternativ i Verktygsmenyn, fliken Avancerat. I Firefox bland de vanliga inställningarna, liksom i Opera. Kanske heter det "mjuk rullning" om programmen är på svenska?

Citat:

Har formatera om den två gånger och efter andra gången började det gå bättre än första gången.

Allmänt eller gällande scrollingen och ljudet? Vad är de andra problemen isf?

Citat:

Ljudet är först på den högra högtalaren när man testar i ljudportarna bakom datorn och sen när man testar lägga högtalarna i hörlursuttaget som jag har kopplat i fram fungerar vänster högtalare.Jo det är det interna ljudkortet vi pratar om.

Låter inte bra och jag har inga tips på rak arm. En möjlighet är ju att skaffa ett billigt ljudkort att använda istället, speciellt om de andra problemen går att få ordning på.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
I IE under Internetalternativ i Verktygsmenyn, fliken Avancerat. I Firefox bland de vanliga inställningarna, liksom i Opera. Kanske heter det "mjuk rullning" om programmen är på svenska?

Allmänt eller gällande scrollingen och ljudet? Vad är de andra problemen isf?

Den blev lite snabbare på internet än tidigare när jag formaterade om den.

Låter inte bra och jag har inga tips på rak arm. En möjlighet är ju att skaffa ett billigt ljudkort att använda istället, speciellt om de andra problemen går att få ordning på.

Har också funderat på ljudkort men tänkte först koll ahur läget var med själva moderkortet, men om det är så att en kondensator har gått fungerar moderkortet ändå eller är det helt dött då ?

Visa signatur

/Gunsmoke

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulla
Har också funderat på ljudkort men tänkte först koll ahur läget var med själva moderkortet, men om det är så att en kondensator har gått fungerar moderkortet ändå eller är det helt dött då ?

För mig låter inte problemen som att de skulle bero på _en_ eventuellt defekt kondensator, utan mer på mjukvara/drivrutinsproblem.
Jag tror att jag har läst i andra trådar i forumet där någon råkat skada en komponent typ kondensator, utan att det överhuvudtaget märktes i stabilitet eller funktion.
Det spelar så klart roll vilken komponent som skadas och vad den är till för, men att det skulle orsaka seg scrolling i browsern samtidigt som ljudkanalsproblem (dvs ingenting annat märkbart) låter lite underligt. Bra moderkort, som A8N-E eller Asus kort generellt, har antagligen fler kondensatorer än som verkligen behövs.

Jag är dock ingen expert i ämnet, så jag vill gärna höra fler kommentarer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A8n-e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
För mig låter inte problemen som att de skulle bero på _en_ eventuellt defekt kondensator, utan mer på mjukvara/drivrutinsproblem.
Jag tror att jag har läst i andra trådar i forumet där någon råkat skada en komponent typ kondensator, utan att det överhuvudtaget märktes i stabilitet eller funktion.
Det spelar så klart roll vilken komponent som skadas och vad den är till för, men att det skulle orsaka seg scrolling i browsern samtidigt som ljudkanalsproblem (dvs ingenting annat märkbart) låter lite underligt. Bra moderkort, som A8N-E eller Asus kort generellt, har antagligen fler kondensatorer än som verkligen behövs.

Jag är dock ingen expert i ämnet, så jag vill gärna höra fler kommentarer.

Tack Kanel fick det att fungera med nya drivrutiner :), så nu är de som köpte datorn av mig helnöjda :D.

Visa signatur

/Gunsmoke