Permalänk
Medlem

började klocka en a64 3000+ när jag byggde min första dator var 13 då
nu är jag 16.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Kan nog inte låta bli att lägga upp den här bilden på mig då, tycker den passar ganska bra i den här tråden:

Jag menar, behöver man säga nått mer? Formaterade min första diskett vid två års ålder, inte så uppskattat av diskettens ägare, men ändå ett stort individuellt framsteg.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

19 år, klockade min första dator vid 12 årsåldern ungefär. En gammal P2:a som hade små switchar på moderkortet som man kunde ställa in diverse frekvenser.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kan nog inte låta bli att lägga upp den här bilden på mig då, tycker den passar ganska bra i den här tråden:

http://lurifix.myftp.org/executor/Thomas.jpg

Jag menar, behöver man säga nått mer? Formaterade min första diskett vid två års ålder, inte så uppskattat av diskettens ägare, men ändå ett stort individuellt framsteg.

Det såg ungefär ut sådär när jag bytte skärmsläckare och bakgrundsbild på pappsens första windowsdator, då var jag runt tre år

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Satan vad kidsen har pengar idag
Jag menar 3500+ vid 13 års ålder och sen uppgradering till c2d vid 14.

Själv knekade jag ihop till min första egna dator som klockades (1900+) vid 16-17.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Överklockade mitt Voodoo1 när jag var runt 11 år, började att skruva i datorer vid samma ålder. Nu är jag 16, är född 90. Ja, jag vet att det var stenålder med Voodoo1 år 2001 men när ens egna dator var en Pentium 233MMX, 64 MB sd-ram (wow) och ett Voodoo1. Hade man inte råd med något annat så fick man leka med det man hade tillgång till, dock spelade man på "familjedatorn" med lite mer power i. Idag har jag burken i signatur som jag har uppgraderat allt eftersom pengar har trillat in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
och sen när det gäller överklockning av graffe så fattar ja inte varför en del säger att dom inte lyckas spränga 600mhz gränsen? FTW det är ju hur änkelt som helst att dra över 600mhz (på grafikkort asså)

Att få den det stabilt över 600 kanske dom syftar på ? Att dra upp den där lilla pelaren med musen klarar väl vem som helst av, men hur bra blir det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Satan vad kidsen har pengar idag
Jag menar 3500+ vid 13 års ålder och sen uppgradering till c2d vid 14.

Själv knekade jag ihop till min första egna dator som klockades (1900+) vid 16-17.

Blir ju bara billigare och bättre prylar för varje år som går... Samt att det förmodligen är "pappas plånbok "

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
Ja en del moddar ju sitt graffe för att kunna komma 600mhz+ snackar om dagens grafikkort..

Du svamlar ju. Det beror på vilket grafikkort det är och om du menar minnena eller kärnan. 600Mhz måste ju vara fabriksklock på en hel del kort idag?

Dessutom känns det som om det inte är riktigt lika mycket jobb att överklocka nu som det var för ett tag sen. Nu kan man ju överklocka sitt grafikkort med en enda knapp i orginaldrivrutinerna. LARV säger jag!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Hmm. Var nog en amd 266mhz eller liknande som jag överklockade till typ 300 eller 333mhz . Byglar o grejer. Det var jättespännande för siffrorna som visade vilken volt som hörde till respektive bygel var så slitna eller dåligt tryckta så man fick chansa
Kan väl vart 15 eller nåt. Drygt 10 år sedan då

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag skulle clocka en gammal dator vi hade. Det slutade med att den gick sönder.

Jag vågade såklart inte erkänna, utan sa att det bara blev så när jag skulle starta den.

Då var jag runt 10år och hade sökt på google om överclockning. Gick in i bios och drog upp Fsb'n sen så vart skärmen svart :).

Sen så har vi ju "röda lilla knappen" på nätagget som man råkat trycka till 115 (?) V så det small. Somtur var det bara säkringen som gick.

Är 15 nu, jag var väll knappt född när ni lite äldre började eran karriär, då var det ju lite svårare med tanke på att man var tvungen att löda dit andra kristaller osv. Nu trycker vi bara på några knappar.

/max

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Han frågade väl efter benchare? Är någon här ens en seriös benchare. Finns väl knappt några seriösa svenska förutom några *tEcHZwEdeN* mongon kanske.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jag var 13år då jag började bygga datorer, sen har jag byggt alla mina datorer sjv, har aldrig köpt en märkes dator pga att det ofta e en massa skit i dom.

började klocka ganska sent faktiskt,15år, och jag testade klocka mitt graffe för en vecka sedan, har testat olika lägen hela tiden och gick från 3200 poäng i 3D mark03 till 4400 poäng, inte det bästa grafikkortet, men jag blev ganska nöjd ändå, jag har bara ett 7300GS(512)
är 16år nu, och har fått in pengar efter jul, så jag ska köpa ett Geforce 7900GTO snart

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Är 14, började bencha vid 10 kanske.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

Sin egen dator eller pappas? (riktar inte mot någon enskild inlägg/person)

Överklockare/moddare = kristalbyte i en C64, spela roll då det fick bytas tillbaka för spelen laddades inte snabbare för det utan spelen gick tok för snabbt. var väl runt 9-10år då, noll koll men gick i trean och född sent på året (nov).
Men jag visst absolut inte vad jag gjorde utom att jag var nyfiken på vad som hände ifall jag byte lite bråte i fanskapet.

Men jag överklockade aldrig farsans dator, byggde en egen direkt med svårt ekonomi och uppgraderade vart efter.
Överklockning var en tvång i början men sen sket jag i det helt enkelt, har väl 10st datorer som är nerplockade eller står och snurrar hos någon släkting, farsan har min förförra AMD1200(ök->1800MHz), systerson har min förra AMD2500+(ök->3400+), riktiga överklockar burkar, olåsta CPU.

Ålder nu? snart gubbe... men nästan fjortis ändå (it's not an age, but a state of mind)

Offt: FTW betyder olika för olika grupper, For The Win för fjortisar och F The World för äldre som hamnat fel och får bara skit (det man får, det man ger, so f**k the world)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Han frågade väl efter benchare? Är någon här ens en seriös benchare. Finns väl knappt några seriösa svenska förutom några *tEcHZwEdeN* mongon kanske.

hehe ett glädjens inlägg
Väldigt mkt unga människor här..ut å kasta snöbollar eller nått istället!

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk

Jesus, vilka småbarn
Själv är jag 19, och har ingen aning när jag började bencha.

Nexave: Haha, sant! Dem borde göra annat medans dem är unga, omogna och livet leker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Satan vad kidsen har pengar idag
Jag menar 3500+ vid 13 års ålder och sen uppgradering till c2d vid 14.

Själv knekade jag ihop till min första egna dator som klockades (1900+) vid 16-17.

Det e klart.. 1050kr i barnbidrag ;P

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Fyller 20 i år och har väl egentligen inte börjat än pga. ekonomin. Dock har jag massa teoretiska kunskaper och började läsa om datorer sen jag var 14. Men som sagt, de praktiska kunskaperna fick vänta tills ungefär nu.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Det e klart.. 1050kr i barnbidrag ;P

Barnbidraget är väll till föräldrarna???.....

Permalänk
Medlem

Har väl sysslat med "lite trimmning" av datorn i kanske 6 månader. Jag kan inte speciellt mycket om överklockning men man försöker lära sig lite här och var. Nu har jag inte sysslat så länge med det här. Men hur kan man kalla sig för överklockare eller benchare när man kör med fisklockningar och aldrig vågar pressa delarna till det yttersta?

Jag skulle aldrig få för mig att kalla mig själv för "benchare". Jag är själv en sån som sitter och kör på den mest stabila klocken och jag ser mig inte som en "riktig benchare". Finns väl ett ytterst fåtal här på SweC som kan titulera som riktiga klockare, folk som sitter i veckor i rad för att pressa ut det sista ur prylarna.

Aja, det vara bara min åsikt om hur en "benchare" är, inget illa menat till er som tar illa upp.

Själv har jag precis fyllt 24 år idag och jag är en liten fisklockare, ingen benchare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Han frågade väl efter benchare? Är någon här ens en seriös benchare. Finns väl knappt några seriösa svenska förutom några *tEcHZwEdeN* mongon kanske.

Ja knappt det.. Välkomna till www.xtremesystems.org/forums

EDIT: ...och den här tråden framförallt http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=178886

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Barnbidraget är väll till föräldrarna???.....

Nee.. Inte om vi betalar allt vi ska betala för barnbidraget..

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Nee.. Inte om vi betalar allt vi ska betala för barnbidraget..

ok...:)

Permalänk

nä jag är faktiskt 16 ^^

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Nee.. Inte om vi betalar allt vi ska betala för barnbidraget..

ehm, jo, barnbidraget är till föräldrarna. Men de kan ju välja att ge det till dej därefter.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk

fråga till trådskaparen. när du skackar om åldern på benchare, menar du i allmenhet då eller snackar vi om de lite med seriösa extremklockarna som Kinc ect. ?
de flesta av dem brrukar ju vara lite äldre än 15år då de jobbar och får ihop pengar till delar på det sättet (förutom många stora klockare som då är sponsrade)

kan ju tillägga att jag var 6år när jag började "optimera" datorn, satt i Windows 95 och tog bort (enligt mig) obödigheter i Windows som bara käkade RAM, är idag 17år ioch fyller 18 om ett par månader och klockar ju nu mycket mer seriöst de flesta delarna i datorn som går att klocka, allt från att klocka CPU/GPU till att override:a min skärm (har planer på att dra igång lite seriös kväve klockning med en polare också)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissemisse
ehm, jo, barnbidraget är till föräldrarna. Men de kan ju välja att ge det till dej därefter.

jepp. det var så jag menade :)......Lite OT men ja tycker att dom ska införa läran om hårdvaran i datorerna. i skolan ist för ha det tråkiga power point osv läran:P

Permalänk
Medlem

jo så är det

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jepp. det var så jag menade :)......Lite OT men ja tycker att dom ska införa läran om hårdvaran i datorerna. i skolan ist för ha det tråkiga power point osv läran:P

hehe håller med
Vi får ju lite sånt här på gymnasiet (->teknik) dock

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI