Olika hårddiskstorlekar och RAID?

Permalänk

Olika hårddiskstorlekar och RAID?

Jag har en 40 gigs hårddisk av Maxtor och en annan av IBM som e på 120 eller liknande. Kan jag göra en partion av IBM-disken och köra en 40 gigs partion i RAID med Maxtor-disken utan problem?

Permalänk

Nej, IBM-disken kommer använda 40gig, resten används inte.

Permalänk
Medlem

Inte testat själv, men de allra flesta rekommenderar att endast köra raid om du har 2st identiska diskar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Nej, det går nog inte. Däremot kan du köra JBOD (Just a bunch of disks) med båda diskarna om din kontroller stödjer det läget.
Då sätter du ihop de båda hårdiskarna till en 160 gb stor disk. Dock är det svårt att få tillbaka datan om en hårdisk skulle gå sönder.

Du vinner inte heller någon prestanda med det läget.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Mja beror på. Med mjukvaru raid så slår du i hop partitoner så vist går det å lura skiten. I princip kan du köra raid0 med två 60Gb partitoner på en 120Gb disk men varför skulle man vilja det

Så vist bör det gå att partitonera en 40Gb partiton och en 80Gb partiton p å120Gb disken sedan partitonera en 40Gb partiton på 40Gb disken och slå i hop den med 40Gb partitonern på 120Gb disken å få en raid0 på 80Gb och en partiton på 80Gb på den anndra disken. men käns ju lite så där, B!

om det går i windows vet jag inte men i linux går det å raida nsätan vad fan som helst hur som helst.

Fins dom som raidat usb diskar och minne och tom floppys bara för skoj skull.

men som sagt käns lite, B!

JOBD skulle väl vara det du skulle testa i så fall men käns totalt menigslöst tycker jag.

Permalänk

Jag vill åt prestandan