Dags för ny dator, dell eller hemmabygge?

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator, dell eller hemmabygge?

Som rubriken antyder så ska jag skaffa mig en ny dator, men står i valet och kvalet om jag ska köpa ett färdigt system från dell, eller om jag ska köpa lösa delar och bygga ihop själv (ev. beställa med montering från shg.biz).

Datorn kommer allra främst att användas för photoshop på proffesionell nivå, men viss spelprestanda önskar jag mig också. Dock inga värstingprestanda alls på spelfronten, men om man kan lira BF1942 och Eve så är det ju kul.

Det system som jag har konfat ihop på dell är ett system baserat på deras Dimension 9200 med följande grundkomponenter:

Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB)

Ram: 4 096MB 533 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler

Hårddisk: 320GB Serial ATA RAID 0 Stripe [2x160GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache]

Grafik: 256 MB nVidia® GeForce® 7900GS-grafikkort

OP: Genuine Windows XP Pro SP2 - including Media

Total kostnad: ca 18,200:- (Och där ligger smärtgränsen för ett egenkonfigurerat system också)

Tankar om systemet:

Processorn är inte den vassaste. Jag har dock inte hängt med i utvecklingen de senaste 4-5 åren, så jag är _väldigt_ vilse i processor-djungeln.

Ram: 4GB ram är ett minimum för mitt photoshoppande, då jag ofta sitter med otroligt tunga filer. Skulle gärna ha 6GB, 4 för PS och 2 fritt för windows och övriga applikationer, men går det att få en vettig dator med 6GB ram för absolut max 18k (inklusive OS)

Hårddisk: En RAID 0-lösning är inte det optimala, men då jag kommer köra en extern RAID 1-lösning för all viktig data så skulle jag kunna tänka mig att ta risken med att köra en RAID 0-lösning internt. Blir det så att jag bygger ett system istället så vill jag hellre ha en lösning med en liten och snabb WD Raptor som scratchdisk, och någon 300GB-disk som systemdisk.

Grafik: Har inte hängt med på grafikkortsutvecklingen alls heller, vill ha något med hyffsad prestanda, men jag kräver inte 500fps i alla tunga spel. Spelar inte speciellt mycket, blir lite EVE online, och jag skulle vilja kunna lira lite BF1942 och liknande spel.

OP: måste vara en genuin kopia av XP Pro

Så, den stora frågan är: Kan jag få ett vassare, mer optimerat, system för samma peng som dell-systemet, eller ett likvärdigt system för en lägre summa? Jag skulle verkligen uppskatta en komplett lista med grundkomponenter då jag känner mig helt lost själv med vad som är kompatibelt med vad, och vad som är bra, och så vidare.

Budgeten är som sagt absolut max ca 18k, men gärna lägre då jag även kommer lägga ca 9k på en bra skärm (LaCie 319). Ramminnet känns som den viktigaste grundkomponenten för mig, här kan jag inte tänka mig att gå under 4GB. En vass processor med dubbla kärnor har jag också fått för mig att jag behöver.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp!!

Gott nytt år!!!

Med vänliga hälsningar, Christoffer Wallstenius

Permalänk
Medlem

defentetivt itne dell!!!!!!!!!!!! Antal Webbpris Totalt

Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T
Artikelnr: 327595
Lagerstatus: 100+ st. på lager 2495 4990

ABIT AB9 PRO, P965, Socket-775, 2xGbLAN, PCI-Ex16, + Corsair Voyager 1GB
Artikelnr: 327569
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1429 1429

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Artikelnr: 307913
Lagerstatus: 2000+ st. på lager 695 695

Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
Artikelnr: 318669
Lagerstatus: 500+ st. på lager 649 649

Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
Artikelnr: 309565
Lagerstatus: 500+ st. på lager 898 898

Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
Artikelnr: 327072
Lagerstatus: Efterbeställes (Antagen leveranstid till oss: 5 dagar) 349 349

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 322633
Lagerstatus: 500+ st. på lager 2950 2950

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"
Artikelnr: 327407
Lagerstatus: 100+ st. på lager 4295 4295

Avgifter: 0,00
Total: 16.255,00

Permalänk
Medlem

Visst det går att få ut samma om inte bättre grejor när man fixar egna uppsättningar eftersom Dell är ettablerat märke på marknaden så kostar det lite extra för att det är just Dell. Grafikkortet i den där delluppsätningen känns dåligt, nästan väldigt dåligt med tanke på att du har en budget på 18-tusen och att du ska främst använda datorn till tungt arbete i photoshop känns väl grafikkortet som en utav de viktigaste komponenterna. Det fanns en tävlingstråd uppe med en vinstpott på 350kr till den som byggde ihop det bästa paketet för 18k (inklusive skärm). Jag råder dig att ta en titt där och kolla på olika komponenter som rekommenderas och sedan sätta ihop ett eget paket.

Hoppas mitt skitsnack gav dig nånting iallafall.

Visa signatur

Im a hijacker!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

fullebulle: Vilken butik är artiklarna från?

Hackare: Photoshop är inte direkt krävande av grafikkortet, eftersom det inte använder någon 3D-accelerering. Eller det kanske är krävande ur andra aspekter? Men som sagt, nåt som funkar hyffsat för några 3D-spel är ju alltid roligt

Permalänk
Medlem

komplett dok skulle jag kastat in en raptor 74gb hdd borde vara bättre i photoshop och det så laddar datorn snabbare. det grafikkortet jag kastade in jobbar nästan x2 så snabbt som den i dellen

Permalänk
Medlem

okies, tackar! Får nog helt klart bli ett hemmabygge istället för märkesdator!

Permalänk
Medlem

du kan tyvärr inte få mer än 2gb ram till photoshop, win xp som har den gränsen, man kan hacka det så du kan använda 3gb, men det är max vad jag vet, med nya vista dock tror jag att siffran kan bli högre, men är osäker.
photoshop kräver egentligen inte så mkt grafikkortskraft, vissa filter kanske kan använda det lite.
vad för saker gör du i photoshop professionellt?
mac pro kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

DENNA dator är nog det privärdaste du kan få för de pengarna. Grafikkortet räcker till och blir över för lite slöspelande BF 2142. Nätaggregatet behöver du inte oroa dig för även om det kommer någon och klagar på att det är för lite, det är det nämligen inte. Det räcker till ett system som är mycket mer resurkrävande än detta.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt! Till slut blev det en hybrid av lillpeparonis och fullebulles ihopplock, som jag tror kommer passa mig som handen i handsken. Jag beställde ingen låda då jag kom på att jag har en stor Chieftech tower ligger hemma.

Jag valde att snika på grafikkortet för att få råd att köpa den monitorn jag vill ha (Lacie 319).

Här är min inköpslista, ifall någon är nyfiken på den exakta konfigurationen: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=416586&...

Och här är en länk till monitorn, om någon är nyfiken
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=...

Tack så otroligt mycket för hjälpen!! Jag är glad att jag inte köpte en dell

Permalänk
Medlem

ser bra ut, tänkte fråga vad förskärm du ksulle ha men den där är ju en riktigt grym en.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Wilwarin: glömde att svara på din fråga tidigare

Jag är fotograf, så det är mycket generell bildbehandling och retouch. Sysslar även mycket med panoramafotografering, och HDR, och även en kombination av de två teknikerna, vilket gör att jag ofta sitter med filer på 500-2500MB när jag jobbar.

[Uppdatering]Nu har grejerna kommit och allt är ihopmonterat och igång! Fick för ovanlighetens skulle inte ett enda boot failure (Annars rätt typiskt mig att glömma nån sladd eller nåt)

Windows rapporterar bara 3GB ram, men BIOS rapporterar 4GB. Hur gör jag för att tweaka windows att förstå att jag har 4GB?

sen tänkte jag givetvis använda mig av /3GB-switchen för att ge PS tillgång till 3GB ram. Tror att 1GB åt systemet ska räcka

Jag vill tacka alla för hjälpen! Jag är mycket nöjd med prylarna! Nätagget var ju riktigt riktigt fint

Systemet går tyst och fint, och temperaturerna är än så länge helt ok! (Har fancontroller med temperatursensorer)