Enkel mobiltelefon utan kamera, mp3-spelare o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem

Enkel mobiltelefon utan kamera, mp3-spelare o.s.v.

Hej!

Min mamma har tänkt sig att skaffa en mobiltelefon och jag undrar om ni har tips på lämpliga modeller. Själv har jag aldrig haft någon och tänker inte heller skaffa en, men det är en annan historia.

  • Enkel, utan onödiga finesser som kamera och mp3-spelare

  • Hållbar (om det nu är möjligt)

  • Inga omständliga vik- eller skjutkonstruktioner

  • Användarvänlig

  • Liten, men ändå inte några plottriga knappar eller någon svårläst text

  • Lång batteritid

Jag har sett http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101089 och http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091590. Är någon av dem något att ha? Med så billiga varianter blir man ju rädd att de är skräp som inte håller mer än något år, men å andra sidan är väl även dyrare modeller det?

Nåja, vilka tips och råd har ni att ge?

GAPa

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson KX10 ex K310 & K510.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Sony Ericsson KX10 ex K310 & K510.

De har ju tyvärr kamera.

Jag har fått höra om följande: Nokia 3120, Siemens A31, Motorola C139 och Nokia 6030. Är någon av dem något att ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
De har ju tyvärr kamera.

Jag har fått höra om följande: Nokia 3120, Siemens A31, Motorola C139 och Nokia 6030. Är någon av dem något att ha?

Vad är fel på en kamera? Kameramodulen i dagens telefoner verkar ju ohyggligt små. Även om de är katastrofalt dåliga så behöver du ju inte använda skiten utan bara ha där, jag vet inte många av dagens nya telefoner som inte kommer med kamera och som inte har något utav det du rabblade upp

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Jag är själv ute efter en telefon som har lång batteritid och lampa, inget krims krams utan bara enkel. Jag fick en Motorola C139 av syrran men den är tydligen fortfarande låst till Telia (exakt ett år gammal, kanske lite över nu).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Även om de är katastrofalt dåliga så behöver du ju inte använda skiten utan bara ha där

Tanken är väl att det kostar lite extra också. Kan väl vara en ekonomisk tanke bakom att i det här fallet inte vilja ha med allt som går i telefonen (eftersom det ändå blir rätt dålig kvalitet på allt).

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta tills Apple hållt sin Macworld-konferens den 9 jan. Då får vi veta om "iPhone" är på riktigt, och vilka features den har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Vänta tills Apple hållt sin Macworld-konferens den 9 jan. Då får vi veta om "iPhone" är på riktigt, och vilka features den har.

För er som inte har hängt med i nyhetsvågorna (det gäller inte dig alltså Teetow) så är "iPhone" inte en Appleprodukt utan en VoIP-telefon från företaget Linksys.

http://www.idg.se/2.1085/1.89062

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Vänta tills Apple hållt sin Macworld-konferens den 9 jan. Då får vi veta om "iPhone" är på riktigt, och vilka features den har.

Han vill ju inte ha några onödiga saker om mp3 spelare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Tanken är väl att det kostar lite extra också. Kan väl vara en ekonomisk tanke bakom att i det här fallet inte vilja ha med allt som går i telefonen (eftersom det ändå blir rätt dålig kvalitet på allt).

Nja, det är väl alltid trevligt med ett lågt pris, men det är inte jätteviktigt. Dock gäller det att man ska få något vettigt (hållbarhet, till exempel, inte kamera eller mp3-spelare) för det man betalar, vilket jag är tveksam till om är möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Nja, det är väl alltid trevligt med ett lågt pris, men det är inte jätteviktigt. Dock gäller det att man ska få något vettigt (hållbarhet, till exempel, inte kamera eller mp3-spelare) för det man betalar, vilket jag är tveksam till om är möjligt.

Absolut! Jag håller fullständigt med dig till 110 %. Det var väl mest filosofin om att trådskaparen inte ville ha en multifunktionsmobil med "onödiga" features som han inte kommer att använda, för företaget som producerar varan tar ju indirekt/direkt lite extra betalt för ju fler funktioner produkten har.

Less is more, stämmer ibland.

Som vanligt gäller också att man brukar få vad man betalar för...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Det var väl mest filosofin om att trådskaparen inte ville ha en multifunktionsmobil med "onödiga" features som han inte kommer att använda, för företaget som producerar varan tar ju indirekt/direkt lite extra betalt för ju fler funktioner produkten har.

Hm, titta gärna en gång till på vem trådskaparen var.

Permalänk

hihi

Den bjuder jag på. Anyway, du vill inte ha onödiga finesser som du inte kommer att använda, och du vill troligen då heller inte betala för dem. Måste gå och göra lite te nu så jag piggnar till tror jag.

Permalänk
Medlem

Köp nån cool äldre telefon, som SE t600 eller Nokia 8850.

Permalänk
Medlem

Nokia 3310?

Permalänk
Medlem

Morsan fick en sån här i julklapp av mig, hon vart grymt nöjd! grymt enkel och stora knappar!
Samsung X160 röd

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Varför inte en Motorola W220? Ser stabil ut och har som extra finess fmradio med headset annars är det en renodlad 2Gtelefon. Kolla på http://www.halebop.se/halebop/webshop?topmenu=2&level2menu=1&... som har ett bra erbjudande på den för du får telefonen så gott som gratis även om den kostar 1099:- med frakt för då ingår ett kontantkort på 1000:- + 100:- när du registrerat dig och att man kan skicka 18000 SMS men är din morsa som min så skickar hon aldrig något SMS och vet inte ens vad det är?

Edit: har den modellen själv och den verkar funka bra men kanske lite för liten då man lätt kommer åt andra knappar så menyn stängs ner så ingen telefon för darriga händer direkt eller en skogshuggare men annars så kan den rekommenderas då den verka vara stabilt byggd med

Permalänk