Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om dessa komponenter?

Hallå!

Dags för en ny dator. Är inte så insatt i vad som gäller nu för tiden och tänkte jag kunde få lite råd. Jag ställer inte några krav på att den ska vara en bra spel dator eftersom jag spelar sällan nu för tiden, men jag vill ha en snabb och stabil dator.

Hur tror ni att dessa prylar funkar ihop?

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=420036&...

Tack på förhand

/ Alex

Permalänk
Medlem

Extremt överdimensionerat nätagg. Ta typ Hiper 530W så har du ändå mycket utrymme för uppgraderingar. Sen ska du nog satsa på nått annat än MSI-moderkort, särskilt om du funderar på att överklocka. Asus eller Gigabyte är mycket bättre. Det nya 650I-chipsettet finns ju billigt nu också, annars kanske ett vanligt P5B eller S3 med 965-chipset. Eller så köper du något av dom dyrare i samma serier. Sen skulle ja ta ett X1950Pro istället för GT även om det inte skiljer så mycket i prestanda. 50kr skillnad är ju inget?
Det kommer att bli en bra speldator även om de inte var viktigt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Jo jag bestämmde att byta grafikkort. Men jag hittar inget bra moderkort, vet inte varför jag går på MSI men det beror nog på att jag har kört det varje gång. Det behöver inte vara speciellt "klockarvänligt", men jag ändrade nätagget till ett mindre.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=420036&...

Permalänk
Medlem

Ser väldigt fint ut. Du kan dock köra på ännu billigare moderkort. Om jag var du så skulle jag nog välja ett Asus P5N-E SLI.
Om du inte tänker klocka väldigt mycket behöver du inte PC6400-minnen. Då räcker det med PC4200 om du inte ska klocka nått alls eller PC5300 om du vill klocka lagom. Med Corsair's CL4 PC5400-minnen så bör du klara dig perfekt, även om du vill klocka rätt ordentligt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

hmmm... kanske ska be min vän att klocka lite då. Vad står pc6400 för ? trodde att det var snabbheten på minnena(newbie-varning) haha..

Kanske ska gå ner ett steg i minnena då, skönt att komma undan lite billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adentler
hmmm... kanske ska be min vän att klocka lite då. Vad står pc6400 för ? trodde att det var snabbheten på minnena(newbie-varning) haha..

Kanske ska gå ner ett steg i minnena då, skönt att komma undan lite billigare

Ja det är hastigheten på minnena. Med standardhastigheten för vanliga Core2 Duo så körs minnena i PC4200-hastighet. Om du sedan klockar processorn följer minneshastigheten med, och då kan det vara bra att ha minnen som klarar av högre hastgheter.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

ah ok. Nu har jag ändrat lite i shopping listan, gått ner till pc5300-minnen istället och tog ett annat moderkort.
Vad tror du/ni om detta ?

http://www.komplett.se/k/shoplist.a...34-039BBB881CA3