m-atx kort för klockning *Akut behov av hjälp*

Permalänk
Medlem

m-atx kort för klockning *Akut behov av hjälp*

Japp nu är de så att jag håller på att bygga ihop ett eget system i ett micro-atx chassi, och nu har jag letat i flera timmar på forum och alla tänkbara ställen efter ett micro-atx kort som går bra att klocka med utan att hitta något vettigt alternativ..

så nu undrar jag om ni vet något klockvänligt micro-atx kort, priset spelar inte så stor roll. ett krav är att den ska passa ihop med en intel core 2 duo e6300 prolle.

vill hällst ha svar från dom som äger ett sånt kort själv eller har använt sig av ett , men alla synpunker är så kart välkomna

har också hittat några exempel som jag inte vet riktigt om dom går bra att klocka med:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097354

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67866

är i akut behov av hjälp

Visa signatur

That was fun, Lets never do that again - Jackass

Permalänk
Medlem

Av de två kort du länkar till är Asrock-kortet det enda som går att klocka... Säkert helt ok oxå för att vara ett M-atx...

Intel-korten brukar sällan gå att klocka... Sedan har verkar det vara helt omöjligt att hitta ett kort med G965-chipset som går att klocka hyffsat, har själv ett P5B-VM (suger överklockningsmässigt)... hade jag vetat detta hade det nog blivet ett typ sådant G945 kort för mig ...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

okej, men vad är de för skillnad annars på g965 och g945 chipset? och vilket är de bästa idag? har tänkt att köra wisndowss vista på de, spelar de då någon roll vilket chipset man har?

många frågor nu men jag är inte så insatt i moderkort åså

Visa signatur

That was fun, Lets never do that again - Jackass

Permalänk
Medlem

G965 är en nyare modell med bl.a. senare grafikchip, ej så insatt heller men de har väl lite bättre spec om man nu inte skall klocka...

På de vanliga vanliga ATX korten är ju t.ex. ASUS p5b (965 kort utan grafikchip) väldigt populära och klockvänliga, men ej så fallet med 965-korten med inbyggd grafik..

Sedan tror att det är minnesmängden samt processorn som är mest avgörande hur väl vista fungerar, och sedan även grafikkortet när de inför att den skall kunna avlasta cpu:n...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Här har du en bra tråd, det är även ett bra forum, kan rekommenderas!
Det är en lista på micro mobos som kan klockas samt icke.
c2d plattan så är det just nu enligt min kännedom detta mobo som klockar bäst på mATX [I]P5LD2-VM SE[/I] den kör dock med ett äldre chipset etc. själv var jag i valet å kvalet på vilket mATX bord jag skulle köpa och chansade på detta då den går i stock, samt att den kan vara överclocksduglig, men det kan man ju bara spekulera i, men jag hoppas Dessutom är det en billigare variant så även om den nu bara går att köra i stock så är det inte hela världen, för bättre och troligtvis överclocksvänliga moderbord ska komma.
Det man haft problem med gällande P5B-VM G965 Chipset är att pcie är inte låst, utan man får höja frekvensen samtigt som man höjer fsb:n.
Samma fenomen verkar vara på den äldre G945, men med denna blir det betydligt bättre överklockings resultat. The cpu and mem can at least run with 333mhz fsb, ddr2-667 @ 3.0Ghz on a P5LD2-VM SE with standard vcore and mem-voltage and a pcie-freq of 116mhz.

Mitt råd är att köpa ett billigare kort som du kan klocka lite med eller vänta, för det kommer bättre kort, Abit ska snart släppa en trolig överklockare, man vet inte men troligtvis kan dom ha lyckats låsa pcie vid fsb-höjning, men frågan är när den släpps iB-90HD Lär nog komma rescensioner. Asrock har jag hört ska funka någorlunda, men inget jag själv har sett och denna från asus P5LD2-VM SE kan tänkas vara en kandidat, då den verkar klocka bäst i nuläget.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Epyon
vet du (eller någon annan) när man kan köpa de där abit kortet i sverige?

vill haa

Visa signatur

That was fun, Lets never do that again - Jackass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anthe_88
Epyon
vet du (eller någon annan) när man kan köpa de där abit kortet i sverige?

vill haa

Ingen aning, du såg vad jag har köpt (men jag chansar ), men asrock:en och P5LD2-VM SE är nog inte heller så tjaskiga kort med tanke på att dom bevisligen går att överklocka någorlunda. Om du har råd så köp nån av dessa tills de kommer ut reviews på andra bl.a Abits. Eller vänta kallt, det är mitt råd.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna