Permalänk
Medlem

Formatering avbruten

Eftersom jag inte kan svara i min tråd om formatering igen (detta är dessutom om en helt annan sak), gör jag en ny tråd. Jag lämnade datorn på för formatering och installering av windows 98, för att sedan uppgradera till XP. Men någonstans i slutet av formateringen (tror den var klar t o m, installeringen av 98 skulle börja är min gissning) stängde datorn av sig, och när jag kom hem igen stod den och pep högljutt med svart skärm. Jag drog ur alla strömsladdar och har inte gjort något sedan dess.
Datorn har tidigare haft ett överhettningsproblem, så det kan ha varit det som gjorde att den stängde av sig.

Men det verkliga problemet är att jag inte vill sätta på den utan ny kylning (ska fixa en provisorisk bordsfläktlösning imorgon), och jag vet inte hur jag ska gå till väga för att kunna installera ett OS nu.

När jag startar datorn igen, vad kommer att hända? Jag har aldrig tidigare använt en dator utan ett OS installerat. Jag är nästan säker på att själva formateringen av C: var klar när den stängde av sig.

Permalänk
Medlem

Att datorn "piper högljutt" tyder på något fel. Hur piper den? Att starta utan operativ är ofarligt. Ska du ha Win98 eller Win XP? Att den "pep högljutt med svart skärm" skulle kunna tyda på problem med grafikkort. Är datorn nybyggd eller har du nyss bytt grafikkort? Isåfall kolla så att kortet är ordentligt itryckt.

http://www.bioscentral.com/beepcodes/compaqbeep.htm
Kan ju vara andra pipkoder beroende på moderkort

Permalänk
Medlem

Jag ska först ha Win98, och sedan installera ett uppgraderingspaket, dvs. XP Home edition. Kortet, skärmen eller någon annan del på datorn är det inget fel på (förutom kylningen eftersom den överhettas och stänger av sig på somrarna), utan jag ville bara veta att det är ofarligt att sätta på den igen utan att skapa ytterligare problem.

Permalänk
Medlem

Att starta en dator utan tillräcklig kylning kan vara direkt skadligt. Lös kylningsproblemen innan du fortsätter.

Permalänk
Medlem

Jag fixade en provisorisk kylninglösning med vidöppna fönster och bordsfläkt för att se att inget hade hänt, och datorn startade upp normalt och jag kunde fortsätta installeringen av Win98. Men så kom jag till en punkt där jag fick ett error message: "Insufficient memory to start Windows 98.. blabla... quit one or more memory resident programs or remove unnecessary blabla... CONFIG.SYS and AUTOEXEC.BAT" (jag lyckades inte få med hela meddelandet eftersom datorn stängde av sig efter 10s.

Hur löser jag detta?

edit - datorn har 1.5gb RAM och det ska funka normalt.